Våningsservice 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen våningsservice 2 relaterar till syftet med ämnet våningsservice, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om besöksnäringens olika former av logi, organisationer, yrkesroller och arbetsuppgifter.
- Förmåga att planera, organisera och utföra arbetsuppgifter inom området.
- Förmåga att arbeta med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån gällande lagar och andra bestämmelser.
- Förståelse av betydelsen av service och bemötande med hänsyn till olika målgrupper, kulturella skillnader och gäster med särskilda behov.
- Förmåga att samarbeta och kommunicera med andra samt anpassa sitt agerande och språk efter situation.
- Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen våningsservice 2.
- Grundläggande arbetsledning, organisation och planering av arbetet inom våningsservice.
- Utrustning och maskiner för städning och underhåll av rum och övriga utrymmen.
- Säker och systematisk städning samt underhåll. Kontroll av utfört arbete efter checklista.
- Personalplanering och upprättande av arbetstidsschema.
- Inköp av material och externa tjänster.
- Inredning med tanke på omtanke, design och tillgänglighet för alla.
- Blommor, dekorationer och annat som förhöjer gästens upplevelse.
- Budgetering samt beräkning och användning av nyckeltal.
- Miljömärkningar och certifieringar.
- Betydelsen av ergonomiskt arbete för såväl individ som verksamhet.
- Arbetsmiljö och säkerhet i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
- Hänsyn till gästens integritet och säkerhet i enlighet med föreskrifter och företagets policy.
- Service och bemötande samt omtanke om gästen inför ankomst och under vistelse.
- Olika målgrupper och deras skiftande behov.
- Kommunikation och samverkan såväl inom som mellan olika avdelningar.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen våningsservice 2.
Eleven beskriver översiktligt arbetsledning och hur arbetsuppgifter fördelas inom avdelningen.
Dessutom beskriver eleven översiktligt hur budget för avdelningen upprättas samt användning av nyckeltal.
Eleven beskriver utförligt arbetsledning och hur arbetsuppgifter fördelas inom avdelningen.
Dessutom beskriver eleven utförligt hur budget för avdelningen upprättas samt användning av nyckeltal.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat arbetsledning och hur arbetsuppgifter fördelas inom avdelningen.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur budget för avdelningen upprättas samt användning av nyckeltal.
Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare varierande arbetsuppgifter inom området våningsservice, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I planeringen väljer eleven i samråd med handledare material, utrustning och metod som passar för uppgiften.
Eleven utför arbetet med visst handlag.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare.
Eleven arbetar med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser.
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare varierande arbetsuppgifter inom området våningsservice, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare material, utrustning och metod som passar för uppgiften.
Eleven utför arbetet med gott handlag.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
Eleven arbetar med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån gällande lagar och andra bestämmelser.
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare varierande arbetsuppgifter inom området våningsservice, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare material, utrustning och metod som passar för uppgiften.
Eleven utför arbetet med mycket gott handlag.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
Eleven arbetar med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser.
Eleven anpassar med viss säkerhet sitt arbete efter målgrupp och gäster med särskilda behov.
Eleven motiverar också med enkla omdömen sitt arbetssätt samt resonerar översiktligt om betydelsen av service och bemötande i olika gästsituationer.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situationen.
Vidare utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Eleven anpassar med viss säkerhet sitt arbete efter målgrupp och gäster med särskilda behov.
Eleven motiverar också med enkla omdömen sitt arbetssätt samt resonerar utförligt om betydelsen av service och bemötande i olika gästsituationer.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situationen.
Vidare utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
Eleven anpassar med säkerhet sitt arbete efter målgrupp och gäster med särskilda behov.
Eleven motiverar också med nyanserade omdömen sitt arbetssätt samt resonerar utförligt och nyanserat om betydelsen av service och bemötande i olika gästsituationer.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet samt anpassar med säkerhet sitt språk efter situationen.
Vidare utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."