Fiskodling 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen fiskodling 2 relaterar till syftet med ämnet vattenbruk, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att upprätta planer och göra ekonomiska beräkningar och kalkyler inom området samt kunskaper om hur vattenbruk kan genomföras på ett ekonomiskt hållbart sätt.
- Förmåga att utföra arbetsuppgifter inom vattenbruk samt att fatta beslut om odlingsåtgärder, hantera produkter, genomföra livsmedelskontroller och bedöma arbetsresultatet.
- Förmåga att sköta anläggningar samt att använda och sköta teknisk utrustning på ett säkert, ergonomiskt och miljömässigt hållbart sätt. Förmåga att bedöma olycksrisker och förebygga olyckor.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som rör yrkesmässigt arbete med vattenbruk.
- Kunskaper om vattenmiljöer och arter som är lämpliga för odling samt om arternas krav på odlingsmiljö och näring. Kunskaper om hur vattenbruk kan utvecklas på ett miljömässigt hållbart sätt.
- Kunskaper om vanliga skador och sjukdomar hos de odlade organismerna samt förmåga att arbeta med förebyggande hälsovård.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen fiskodling 2.
Arbetsuppgifter
- Planering, genomförande och uppföljning av skötsel av en fiskodling.
- Ekonomiska beräkningar och kalkyler för en fiskodling.
- Bedömning av produktkvalitet.
- Planering och genomförande av arbetsuppgifter i samband med slakt.
- Skötsel, service och underhåll av utrustning och redskap.
- Arbetsrutiner vid förebyggande hälsovård och för att upptäcka ohälsa inom aktuell produktion.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Ergonomi, arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor i samband med fiskodling.
- Lagar och andra bestämmelser som rör odling i vatten: lagstiftning som rör fiskodling och lagstiftning för småskalig livsmedelshantering.
- Arbetsgången med ett tillståndsärende för fiskodling.
Biologisk grund
- Förutsättningar och krav på odlingsplats, vattenkvalitet och miljöhänsyn.
- Foder, utfodring och näringstillgång samt fodrets påverkan på tillväxt och kvalitet.
- Förebyggande hälsovård, vanliga sjukdomar och behandlingsmetoder.
- Fisk som livsmedel och de krav som gäller för den fisk som går till konsumtion.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen fiskodling 2.
Eleven upprättar en enkel skötselplan för en fiskodling med utgångspunkt i aktuella förutsättningar samt motiverar översiktligt sina val i planen.
I planen beskriver eleven översiktligt de skötselåtgärder och arbetsrutiner som ingår.
Planen innehåller en enkel ekonomisk kalkyl med beräkningar för fiskodlingen.
Eleven bedömer i samråd med handledare hur skötselarbetet ska genomföras med tanke på produktionsresultat och miljöhänsyn.
Eleven organiserar, planerar och utför i samråd med handledare skötselarbete i en fiskodling med aktuell teknisk utrustning.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen.
Eleven redogör översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör fiskodling.
Eleven upprättar en genomarbetad skötselplan för en fiskodling med utgångspunkt i aktuella förutsättningar samt motiverar utförligt sina val i planen.
I planen beskriver eleven utförligt de skötselåtgärder och arbetsrutiner som ingår.
Planen innehåller en ekonomisk kalkyl med beräkningar för fiskodlingen.
Eleven bedömer efter samråd med handledare hur skötselarbetet ska genomföras med tanke på produktionsresultat och miljöhänsyn.
Eleven organiserar, planerar och utför efter samråd med handledare skötselarbete i en fiskodling med aktuell teknisk utrustning.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen.
Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör fiskodling.
Eleven upprättar en genomarbetad skötselplan för en fiskodling med utgångspunkt i aktuella förutsättningar samt motiverar utförligt och nyanserat sina val i planen.
I planen beskriver eleven utförligt och nyanserat de skötselåtgärder och arbetsrutiner som ingår.
Planen innehåller en avancerad ekonomisk kalkyl med beräkningar för fiskodlingen.
Eleven bedömer efter samråd med handledare hur skötselarbetet ska genomföras med tanke på produktionsresultat och miljöhänsyn.
Eleven organiserar, planerar och utför efter samråd med handledare skötselarbete i en fiskodling med aktuell teknisk utrustning.
Resultatet av arbetet är gott.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen.
Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör fiskodling.
Eleven redogör översiktligt för förutsättningar och krav för en fiskodling.
Eleven redogör också översiktligt för fiskens tillväxt och utveckling i en fiskodling samt för hur näringstillgång och hälsa påverkar tillväxt och utveckling.
Dessutom redogör eleven översiktligt för arbetsgången i samband med tillståndsgivning.
Eleven redogör utförligt för förutsättningar och krav för en fiskodling.
Eleven redogör också utförligt för fiskens tillväxt och utveckling i en fiskodling samt för hur näringstillgång och hälsa påverkar tillväxt och utveckling.
Dessutom redogör eleven utförligt för arbetsgången i samband med tillståndsgivning.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för förutsättningar och krav för en fiskodling.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för fiskens tillväxt och utveckling i en fiskodling samt för hur näringstillgång och hälsa påverkar tillväxt och utveckling.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för arbetsgången i samband med tillståndsgivning.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."