Vattenbruk - grunder
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen vattenbruk - grunder relaterar till syftet med ämnet vattenbruk, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att utföra arbetsuppgifter inom vattenbruk samt att fatta beslut om odlingsåtgärder, hantera produkter, genomföra livsmedelskontroller och bedöma arbetsresultatet.
- Förmåga att sköta anläggningar samt att använda och sköta teknisk utrustning på ett säkert, ergonomiskt och miljömässigt hållbart sätt. Förmåga att bedöma olycksrisker och förebygga olyckor.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som rör yrkesmässigt arbete med vattenbruk.
- Kunskaper om vattenmiljöer och arter som är lämpliga för odling samt om arternas krav på odlingsmiljö och näring. Kunskaper om hur vattenbruk kan utvecklas på ett miljömässigt hållbart sätt.
- Kunskaper om vanliga skador och sjukdomar hos de odlade organismerna samt förmåga att arbeta med förebyggande hälsovård.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen vattenbruk - grunder.
Arbetsuppgifter
- Arbetsuppgifter vid daglig skötsel av en odlingsanläggning, till exempel kontroll av djurens utveckling och hälsa, hantering av de odlade organismerna samt kontroll av redskap och teknisk utrustning.
- Observationer för att kontrollera djurens beteende.
- Utfodring och hantering av foder samt enkla foderberäkningar.
- Användning och vård av redskap och annan teknisk utrustning inom vattenbruk.
- Uppföljning och bedömning av odlingsresultatet.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Ergonomi, arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor i samband med vattenbruk.
- Lagar och andra bestämmelser som rör odling i vatten, till exempel fiskelagstiftning.
Biologisk grund
- Några aktuella arter för odling både nationellt och internationellt.
- De odlade organismernas anatomi och fysiologi.
- Vattenbrukets förutsättningar, till exempel tillgång på föda, utrymme som en odling tar i anspråk både på land och i vatten samt ekonomiska förutsättningar.
- Olika former av vattenbruk, till exempel odling av fisk, musslor, ostron och kräftor.
- De olika arternas krav på vattenkvalitet, närmiljö och näring.
- Skador och angrepp av olika sjukdomsframkallande organismer och virus.
- Förebyggande hälsovård.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen vattenbruk - grunder.
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför i samråd med handledare avgränsade arbetsuppgifter inom vattenbruk med aktuell teknisk utrustning.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen.
Eleven redogör översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör vattenbruk.
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför efter samråd med handledare sammanhållna arbetsuppgifter inom vattenbruk med aktuell teknisk utrustning.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen.
Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör vattenbruk.
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför efter samråd med handledare sammanhållna arbetsuppgifter inom vattenbruk med aktuell teknisk utrustning.
Resultatet av arbetet är gott.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen.
Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör vattenbruk.
Eleven redogör översiktligt för vattenbrukets förutsättningar och hur olika vattenmiljöer passar för olika arter samt för vilka redskap och vilken teknisk utrustning som är lämplig att använda.
Redogörelsen innehåller enkla motiv till varför olika vattenmiljöer passar för olika organismer.
Eleven redogör också översiktligt för vattnets och vattenkvalitetens betydelse i samband med vattenbruk samt hur man på bästa sätt påverkar odlingsmiljön.
Dessutom redogör eleven översiktligt för betydelsen av tillgång på föda och utrymme för optimal produktion.
Redogörelsen innehåller enkla biologiska förklaringar till vattenmiljöns och födotillgångens centrala roll för produktionen.
Eleven redogör översiktligt för förutsättningar för ett hållbart vattenbruk.
Eleven redogör utförligt för vattenbrukets förutsättningar och hur olika vattenmiljöer passar för olika arter samt för vilka redskap och vilken teknisk utrustning som är lämplig att använda.
Redogörelsen innehåller välgrundade motiv till varför olika vattenmiljöer passar för olika organismer.
Eleven redogör också utförligt för vattnets och vattenkvalitetens betydelse i samband med vattenbruk samt hur man på bästa sätt påverkar odlingsmiljön.
Dessutom redogör eleven utförligt för betydelsen av tillgång på föda och utrymme för optimal produktion.
Redogörelsen innehåller välgrundade biologiska förklaringar till vattenmiljöns och födotillgångens centrala roll för produktionen.
Eleven redogör utförligt för förutsättningar för ett hållbart vattenbruk.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vattenbrukets förutsättningar och hur olika vattenmiljöer passar för olika arter samt för vilka redskap och vilken teknisk utrustning som är lämplig att använda.
Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade motiv till varför olika vattenmiljöer passar för olika organismer.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för vattnets och vattenkvalitetens betydelse i samband med vattenbruk samt hur man på bästa sätt påverkar odlingsmiljön.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för betydelsen av tillgång på föda och utrymme för optimal produktion.
Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade biologiska förklaringar till vattenmiljöns och födotillgångens centrala roll för produktionen.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för förutsättningar för ett hållbart vattenbruk.
I samband med fältstudier beskriver eleven översiktligt de vattenlevande organismernas utveckling och identifierar med viss säkerhet problem i odlingen.
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur problemen kan åtgärdas.
Redogörelsen innehåller enkla biologiska förklaringar.
I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt de vattenlevande organismernas utveckling och identifierar med viss säkerhet problem i odlingen.
Dessutom redogör eleven utförligt för hur problemen kan åtgärdas.
Redogörelsen innehåller välgrundade biologiska förklaringar.
I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt och nyanserat de vattenlevande organismernas utveckling och identifierar med säkerhet problem i odlingen.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur problemen kan åtgärdas.
Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade biologiska förklaringar.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."