Vattenbruk - grunder

kurs
Kurskod
VANVAT0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen vattenbruk - grunder relaterar till syftet med ämnet vattenbruk, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen vattenbruk - grunder.

Arbetsuppgifter

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

Biologisk grund

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen vattenbruk - grunder.

E
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför i samråd med handledare avgränsade arbetsuppgifter inom vattenbruk med aktuell teknisk utrustning.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen.
Eleven redogör översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör vattenbruk.
C
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför efter samråd med handledare sammanhållna arbetsuppgifter inom vattenbruk med aktuell teknisk utrustning.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen.
Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör vattenbruk.
A
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför efter samråd med handledare sammanhållna arbetsuppgifter inom vattenbruk med aktuell teknisk utrustning.
Resultatet av arbetet är gott.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen.
Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör vattenbruk.
E
Eleven redogör översiktligt för vattenbrukets förutsättningar och hur olika vattenmiljöer passar för olika arter samt för vilka redskap och vilken teknisk utrustning som är lämplig att använda.
Redogörelsen innehåller enkla motiv till varför olika vattenmiljöer passar för olika organismer.
Eleven redogör också översiktligt för vattnets och vattenkvalitetens betydelse i samband med vattenbruk samt hur man på bästa sätt påverkar odlingsmiljön.
Dessutom redogör eleven översiktligt för betydelsen av tillgång på föda och utrymme för optimal produktion.
Redogörelsen innehåller enkla biologiska förklaringar till vattenmiljöns och födotillgångens centrala roll för produktionen.
Eleven redogör översiktligt för förutsättningar för ett hållbart vattenbruk.
C
Eleven redogör utförligt för vattenbrukets förutsättningar och hur olika vattenmiljöer passar för olika arter samt för vilka redskap och vilken teknisk utrustning som är lämplig att använda.
Redogörelsen innehåller välgrundade motiv till varför olika vattenmiljöer passar för olika organismer.
Eleven redogör också utförligt för vattnets och vattenkvalitetens betydelse i samband med vattenbruk samt hur man på bästa sätt påverkar odlingsmiljön.
Dessutom redogör eleven utförligt för betydelsen av tillgång på föda och utrymme för optimal produktion.
Redogörelsen innehåller välgrundade biologiska förklaringar till vattenmiljöns och födotillgångens centrala roll för produktionen.
Eleven redogör utförligt för förutsättningar för ett hållbart vattenbruk.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vattenbrukets förutsättningar och hur olika vattenmiljöer passar för olika arter samt för vilka redskap och vilken teknisk utrustning som är lämplig att använda.
Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade motiv till varför olika vattenmiljöer passar för olika organismer.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för vattnets och vattenkvalitetens betydelse i samband med vattenbruk samt hur man på bästa sätt påverkar odlingsmiljön.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för betydelsen av tillgång på föda och utrymme för optimal produktion.
Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade biologiska förklaringar till vattenmiljöns och födotillgångens centrala roll för produktionen.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för förutsättningar för ett hållbart vattenbruk.
E
I samband med fältstudier beskriver eleven översiktligt de vattenlevande organismernas utveckling och identifierar med viss säkerhet problem i odlingen.
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur problemen kan åtgärdas.
Redogörelsen innehåller enkla biologiska förklaringar.
C
I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt de vattenlevande organismernas utveckling och identifierar med viss säkerhet problem i odlingen.
Dessutom redogör eleven utförligt för hur problemen kan åtgärdas.
Redogörelsen innehåller välgrundade biologiska förklaringar.
A
I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt och nyanserat de vattenlevande organismernas utveckling och identifierar med säkerhet problem i odlingen.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur problemen kan åtgärdas.
Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade biologiska förklaringar.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."