Odling av djurfoder

kurs
Kurskod
VAOODL0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen odling av djurfoder relaterar till syftet med ämnet växtodling, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen odling av djurfoder.

Arbetsuppgifter

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

Biologisk grund

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen odling av djurfoder.

E
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom odling av foderväxter med aktuell teknisk utrustning.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen.
Eleven redogör översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör odling av foderväxter.
C
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom odling av foderväxter med aktuell teknisk utrustning.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen.
Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör odling av foderväxter.
A
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom odling av foderväxter med aktuell teknisk utrustning.
Resultatet av arbetet är gott.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen.
Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör odling av foderväxter.
E
Eleven beskriver översiktligt foderväxternas egenskaper och näringsinnehåll.
Eleven redogör översiktligt för hur olika odlingsjordar passar för olika grödor och vilken teknisk utrustning som är lämplig att använda samt för klimatets inverkan på odlingsresultatet.
Redogörelsen innehåller enkla motiv till varför olika jordar passar för olika grödor och varför olika teknisk utrustning används för olika jordar.
Eleven redogör också översiktligt för vattnets och vattenkvalitetens betydelse i samband med odling av foderväxter samt hur man på bästa sätt påverkar växternas tillgång på vatten.
Dessutom redogör eleven översiktligt för dräneringens betydelse för optimal produktion.
Redogörelsen innehåller enkla biologiska förklaringar till vattnets och dräneringens centrala roll för olika grödor och jordar.
C
Eleven beskriver utförligt foderväxternas egenskaper och näringsinnehåll.
Eleven redogör utförligt för hur olika odlingsjordar passar för olika grödor och vilken teknisk utrustning som är lämplig att använda samt för klimatets inverkan på odlingsresultatet.
Redogörelsen innehåller välgrundade motiv till varför olika jordar passar för olika grödor och varför olika teknisk utrustning används för olika jordar.
Eleven redogör också utförligt för vattnets och vattenkvalitetens betydelse i samband med odling av foderväxter samt hur man på bästa sätt påverkar växternas tillgång på vatten.
Dessutom redogör eleven utförligt för dräneringens betydelse för optimal produktion.
Redogörelsen innehåller välgrundade biologiska förklaringar till vattnets och dräneringens centrala roll för olika grödor och jordar.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat foderväxternas egenskaper och näringsinnehåll.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur olika odlingsjordar passar för olika grödor och vilken teknisk utrustning som är lämplig att använda samt för klimatets inverkan på odlingsresultatet.
Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade motiv till varför olika jordar passar för olika grödor och varför olika teknisk utrustning används för olika jordar.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för vattnets och vattenkvalitetens betydelse i samband med odling av foderväxter samt hur man på bästa sätt påverkar växternas tillgång på vatten.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för dräneringens betydelse för optimal produktion.
Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade biologiska förklaringar till vattnets och dräneringens centrala roll för olika grödor och jordar.
E
I samband med fältstudier beskriver eleven översiktligt fodergrödornas utveckling och identifierar med viss säkerhet ett begränsat antal vanliga ogräs, växtsjukdomar och skadedjur på fodergrödor.
Dessutom redogör eleven översiktligt för de skador som ogräs, växtsjukdomar och skadedjur kan förorsaka samt för lämpliga motåtgärder.
Redogörelsen innehåller enkla biologiska förklaringar.
C
I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt fodergrödornas utveckling och identifierar med viss säkerhet ett begränsat antal vanliga ogräs, växtsjukdomar och skadedjur på fodergrödor.
Dessutom redogör eleven utförligt för de skador som ogräs, växtsjukdomar och skadedjur kan förorsaka samt för lämpliga motåtgärder.
Redogörelsen innehåller välgrundade biologiska förklaringar.
A
I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt och nyanserat fodergrödornas utveckling och identifierar med säkerhet ett begränsat antal vanliga ogräs, växtsjukdomar och skadedjur på fodergrödor.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de skador som ogräs, växtsjukdomar och skadedjur kan förorsaka samt för lämpliga motåtgärder.
Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade biologiska förklaringar.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."