Växtodling 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen växtodling 1 relaterar till syftet med ämnet växtodling, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att utföra arbetsuppgifter inom växtodling samt att fatta beslut om odlingsåtgärder och bedöma arbetsresultat.
- Förmåga att använda teknisk utrustning på ett säkert, ergonomiskt och miljömässigt hållbart sätt. Förmåga att bedöma olycksrisker och förebygga olyckor.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som berör yrkesmässigt arbete med växtodling.
- Förmåga att bedöma klimatförutsättningar, markförhållanden och odlingsjordar samt att göra växtnäringsberäkningar.
- Kunskaper om vatten, vattenkvalitet, bevattning och dränering.
- Kunskaper om olika växtkulturer och grödor, odlingssystem, produktionsprocessen, produktkvalitet och marknad samt förmåga att ta hänsyn till miljön i samband med växtodling.
- Kunskaper om ogräs, växtsjukdomar och skadedjur samt förmåga att arbeta med växtskyddsåtgärder.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen växtodling 1.
Arbetsuppgifter
- Jordbearbetning med aktuell teknisk utrustning med hänsyn till olika jordars egenskaper.
- Gödsling med aktuella maskiner och teknisk utrustning.
- Ogräsinventering i fält samt planering av ogräsbekämpning.
- Jordprovtagning för markkartering. Bedömning av resultat och växtnäringsberäkningar.
- Fältstudier för besiktning och uppföljning av grödornas utveckling samt bestämning av skördetidpunkt.
- Mekanisk ogräsbekämpning.
- Skörd, transport och lagring.
- Hantering av skörderester.
- Skötsel av slåtter- och betesvallar.
- Skötsel av diken.
- Avläsning av väderprognoser.
- Miljöhänsyn i samband med växtodling.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Ergonomi, arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor i samband med växtodling.
- Lagar och andra bestämmelser som rör växtodling, till exempel miljölagstiftning för skydd av mark, vatten, natur- och kulturmiljöer, biologisk mångfald och människors hälsa.
Biologisk grund
- Jordarter, jordmån och odlingsjordar.
- Vatten, vattentillgångar, vattnets kretslopp, vattenkvalitet, bevattning och dränering.
- Tillväxtfaktorernas betydelse för växtval, tillväxt, odlingsplanering, skötsel och produktkvalitet.
- Bins ekologiska betydelse för odlingsresultatet.
- Klimat, klimatförutsättningar och klimatets inverkan på odlingsresultatet.
- Ogräs i olika utvecklingsstadier: hjärtbladsstadiet, utvecklat vegetativt stadium och blommande exemplar.
- Vanliga växtsjukdomar och skadedjur på lantbruksgrödor.
- Olika grödor och sorter samt deras användningsområden.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen växtodling 1.
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom växtodling med aktuell teknisk utrustning.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen.
Eleven redogör översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör växtodling.
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom växtodling med aktuell teknisk utrustning.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen.
Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör växtodling.
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom växtodling med aktuell teknisk utrustning.
Resultatet av arbetet är gott.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen.
Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör växtodling.
Eleven redogör översiktligt för hur olika odlingsjordar passar för olika grödor och vilken teknisk utrustning som är lämplig att använda.
Redogörelsen innehåller enkla motiv till varför olika jordar passar för olika grödor och varför olika utrustningar används för olika jordar.
Eleven redogör också översiktligt för klimatets, vattnets och vattenkvalitetens betydelse i samband med växtodling samt hur man på bästa sätt påverkar växternas tillgång på vatten.
Dessutom redogör eleven översiktligt för dräneringens betydelse för optimal produktion.
Redogörelsen innehåller enkla biologiska förklaringar till vattnets och dräneringens centrala roll för olika grödor och jordar.
Eleven redogör utförligt för hur olika odlingsjordar passar för olika grödor och vilken teknisk utrustning som är lämplig att använda.
Redogörelsen innehåller välgrundade motiv till varför olika jordar passar för olika grödor och varför olika utrustningar används för olika jordar.
Eleven redogör också utförligt för klimatets, vattnets och vattenkvalitetens betydelse i samband med växtodling samt hur man på bästa sätt påverkar växternas tillgång på vatten.
Dessutom redogör eleven utförligt för dräneringens betydelse för optimal produktion.
Redogörelsen innehåller välgrundade biologiska förklaringar till vattnets och dräneringens centrala roll för olika grödor och jordar.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur olika odlingsjordar passar för olika grödor och vilken teknisk utrustning som är lämplig att använda.
Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade motiv till varför olika jordar passar för olika grödor och varför olika utrustningar används för olika jordar.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för klimatets, vattnets och vattenkvalitetens betydelse i samband med växtodling samt hur man på bästa sätt påverkar växternas tillgång på vatten.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för dräneringens betydelse för optimal produktion.
Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade biologiska förklaringar till vattnets och dräneringens centrala roll för olika grödor och jordar.
I samband med fältstudier beskriver eleven översiktligt grödornas utveckling och identifierar med viss säkerhet ett begränsat antal vanliga ogräs, växtsjukdomar och skadedjur på lantbruksgrödor.
Dessutom redogör eleven översiktligt för de skador som dessa ogräs, växtsjukdomar och skadedjur kan förorsaka samt för lämpliga motåtgärder.
Redogörelsen innehåller enkla biologiska förklaringar.
I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt grödornas utveckling och identifierar med viss säkerhet ett begränsat antal vanliga ogräs, växtsjukdomar och skadedjur på lantbruksgrödor.
Dessutom redogör eleven utförligt för de skador som dessa ogräs, växtsjukdomar och skadedjur kan förorsaka samt för lämpliga motåtgärder.
Redogörelsen innehåller välgrundade biologiska förklaringar.
I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt och nyanserat grödornas utveckling och identifierar med säkerhet ett begränsat antal vanliga ogräs, växtsjukdomar och skadedjur på lantbruksgrödor.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de skador som dessa ogräs, växtsjukdomar och skadedjur kan förorsaka samt för lämpliga motåtgärder.
Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade biologiska förklaringar.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."