Växtodling 2

kurs
Kurskod
VAOVAT02
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen växtodling 2 relaterar till syftet med ämnet växtodling, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen växtodling 2.

Arbetsuppgifter

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

Biologisk grund

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen växtodling 2.

E
Eleven upprättar en enkel odlingsplan med utgångspunkt i aktuella odlingsförutsättningar samt motiverar översiktligt sina val i planen.
Planen innehåller en enkel ekonomisk kalkyl.
Eleven bedömer i samråd med handledare när och hur de planerade arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på odlingsresultat och miljöhänsyn.
Eleven organiserar, planerar och utför i samråd med handledare aktuella arbetsuppgifter inom växtodling och lagring med aktuell teknisk utrustning.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen.
Eleven redogör översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör växtodling.
Eleven redogör översiktligt för lagring av olika produkter.
Redogörelsen innehåller enkla förklaringar till de biologiska processer som sker i samband med lagring.
C
Eleven upprättar en genomarbetad odlingsplan med utgångspunkt i aktuella odlingsförutsättningar samt motiverar utförligt sina val i planen.
Planen innehåller en ekonomisk kalkyl.
Eleven bedömer efter samråd med handledare när och hur de planerade arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på odlingsresultat och miljöhänsyn.
Eleven organiserar, planerar och utför efter samråd med handledare aktuella arbetsuppgifter inom växtodling och lagring med aktuell teknisk utrustning.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen.
Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör växtodling.
Eleven redogör utförligt för lagring av olika produkter.
Redogörelsen innehåller välgrundade förklaringar till de biologiska processer som sker i samband med lagring.
A
Eleven upprättar en genomarbetad odlingsplan med utgångspunkt i aktuella odlingsförutsättningar samt motiverar utförligt och nyanserat sina val i planen.
Planen innehåller en avancerad ekonomisk kalkyl.
Eleven bedömer efter samråd med handledare när och hur de planerade arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på odlingsresultat och miljöhänsyn.
Eleven organiserar, planerar och utför efter samråd med handledare aktuella arbetsuppgifter inom växtodling och lagring med aktuell teknisk utrustning.
Resultatet av arbetet är gott.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen.
Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör växtodling.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för lagring av olika produkter.
Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade förklaringar till de biologiska processer som sker i samband med lagring.
E
I samband med fältstudier beskriver eleven översiktligt resultatet av genomförda odlingsåtgärder.
Beskrivningen innehåller enkla förklaringar kring grödornas utveckling och kondition, enkla biologiska och ekonomiska samband, enkla bedömningar av klimatets inverkan samt enkla förslag till fortsatta åtgärder.
Eleven identifierar med viss säkerhet ett flertal vanliga ogräs, växtsjukdomar och skadedjur på lantbruksgrödor.
Dessutom redogör eleven översiktligt för de skador som dessa ogräs, växtsjukdomar och skadedjur kan förorsaka samt för lämpliga motåtgärder.
Redogörelsen innehåller enkla biologiska förklaringar och enkla ekonomiska samband.
C
I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt resultatet av genomförda odlingsåtgärder.
Beskrivningen innehåller välgrundade förklaringar kring grödornas utveckling och kondition, välgrundade biologiska och ekonomiska samband, välgrundade bedömningar av klimatets inverkan samt välgrundade förslag till fortsatta åtgärder.
Eleven identifierar med viss säkerhet ett flertal vanliga ogräs, växtsjukdomar och skadedjur på lantbruksgrödor.
Dessutom redogör eleven utförligt för de skador som dessa ogräs, växtsjukdomar och skadedjur kan förorsaka samt för lämpliga motåtgärder.
Redogörelsen innehåller välgrundade biologiska förklaringar och välgrundade ekonomiska samband.
A
I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt och nyanserat resultatet av genomförda odlingsåtgärder.
Beskrivningen innehåller välgrundade och nyanserade förklaringar kring grödornas utveckling och kondition, välgrundade och nyanserade biologiska och ekonomiska samband, välgrundade och nyanserade bedömningar av klimatets inverkan samt välgrundade och nyanserade förslag till fortsatta åtgärder.
Eleven identifierar med säkerhet ett flertal vanliga ogräs, växtsjukdomar och skadedjur på lantbruksgrödor.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de skador som dessa ogräs, växtsjukdomar och skadedjur kan förorsaka samt för lämpliga motåtgärder.
Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade biologiska förklaringar och välgrundade och nyanserade ekonomiska samband.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."