Rening av förorenat vatten

kurs
Kurskod
VATREN0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen rening av förorenat vatten relaterar till syftet med ämnet vatten- och miljöteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen rening av förorenat vatten.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen rening av förorenat vatten.

E
Eleven beskriver översiktligt reningsprocesser i vatten- och miljöanläggningar.
Eleven redogör också översiktligt för konsekvenser av olika processförändringar i dessa anläggningar.
Dessutom beskriver eleven översiktligt mikrobiologiska processer i samband med vattenrening och dricksvattenproduktion.
C
Eleven beskriver utförligt reningsprocesser i vatten- och miljöanläggningar.
Eleven redogör också utförligt för konsekvenser av olika processförändringar i dessa anläggningar.
Dessutom beskriver eleven utförligt mikrobiologiska processer i samband med vattenrening och dricksvattenproduktion.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat reningsprocesser i vatten- och miljöanläggningar.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för konsekvenser av olika processförändringar i dessa anläggningar.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat mikrobiologiska processer i samband med vattenrening och dricksvattenproduktion.
E
Eleven utför i samråd med handledare enkla arbetsuppgifter i en vatten- och miljöteknisk anläggning på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra.
Arbetet uppfyller fastställda kvalitets-, säkerhets- och miljökrav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet driftinstruktioner, processcheman och driftrapportering.
Eleven utför enkla beräkningar för att optimera driften av en anläggning avseende kvalitet, ekonomi och miljö.
Dessutom hanterar eleven med visst handlag verktyg och utrustning samt vårdar verktygen och utrustningen på ett riktigt sätt.
C
Eleven utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter i en vatten- och miljöteknisk anläggning på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra.
Arbetet uppfyller fastställda kvalitets-, säkerhets- och miljökrav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet driftinstruktioner, processcheman och driftrapportering.
Eleven utför beräkningar för att optimera driften av en anläggning avseende kvalitet, ekonomi och miljö.
Dessutom hanterar eleven med gott handlag verktyg och utrustning samt vårdar verktygen och utrustningen på ett riktigt sätt.
A
Eleven utför efter samråd med handledare avancerade arbetsuppgifter i en vatten- och miljöteknisk anläggning på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra.
Arbetet uppfyller fastställda kvalitets-, säkerhets- och miljökrav.
I arbetet använder eleven med säkerhet driftinstruktioner, processcheman och driftrapportering.
Eleven utför avancerade beräkningar för att optimera driften av en anläggning avseende kvalitet, ekonomi och miljö.
Dessutom hanterar eleven med mycket gott handlag verktyg och utrustning samt vårdar verktygen och utrustningen på ett riktigt sätt.
E
Eleven utför med viss säkerhet provtagningar utifrån instruktioner och arbetsbeskrivningar samt utvärderar sitt resultat av provtagningen med enkla omdömen.
C
Eleven utför med viss säkerhet provtagningar utifrån instruktioner och arbetsbeskrivningar samt utvärderar sitt resultat av provtagningen med enkla omdömen.
A
Eleven utför med säkerhet provtagningar utifrån instruktioner och arbetsbeskrivningar samt utvärderar sitt resultat av provtagningen med nyanserade omdömen.
E
Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra samt använder ett enkelt fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften.
C
Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra samt använder ett fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften.
A
Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet med andra samt använder ett nyanserat fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."