Vattenreningens mikrobiologi
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen vattenreningens mikrobiologi relaterar till syftet med ämnet vatten- och miljöteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om vatten- och miljötekniska anläggningars uppbyggnad och funktion samt om konsekvenser av olika processförändringar i dessa anläggningar.
- Kunskaper om mikrobiologiska processer som har betydelse för vattenrening och dricksvattenproduktion.
- Kunskaper om olika kvalitetssystem och standarder inom miljöområdet.
- Förmåga att utföra praktiska arbetsuppgifter i olika processtekniska anläggningar inom vatten- och miljöområdet samt att arbeta med hänsyn till säkerhet, kvalitet och miljö.
- Förmåga att utföra beräkningar för att optimera driften av en anläggning avseende kvalitet, ekonomi och miljö.
- Förmåga att hantera och vårda verktyg och utrustning.
- Förmåga att utföra provtagningar samt efterbehandlings- och distributionsmetoder för dricksvatten.
- Förmåga att samarbeta och kommunicera med andra samt att använda fackspråk.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen vattenreningens mikrobiologi.
- Korrosionslära avseende vatten- och miljöanläggningar.
- Mikrobiologiska processer som har betydelse för produktion av dricksvatten samt distribution genom ledningsnät och lagring i reservoarer.
- Mikrobiologiska processer för nedbrytning av organiskt material i förorenat vatten, rening av kväve och fosfor i förorenat vatten samt i samband med stabilisering av slam.
- Olika typer av virus, bakterier och svampars uppbyggnad och livscykler samt olika sätt att bestämma mikroorganismer.
- Kvalitetssystem och standarder inom området.
- Inblandning, dosering och olika kemikalier för behandling av dricksvatten samt regler för dessa kemikaliers hantering.
- Metoder för optimering av vattenkvalitet, till exempel grundläggande kemiska beräkningar, i samband med dosering av kemikalier och utvärdering av resultat.
- Handhavande av verktyg, laboratorieutrustning och maskinell utrustning för behandling och distribution av vatten.
- Vattenprovtagningar och analyser av olika typer av vatten samt mikrobiologisk provning, mikroskopi och analys vid olika stadier i dricksvattenreningsprocessen.
- Höjning av hårdhet, alkalinitet och desinfektion av dricksvatten samt alkalisering av vatten i samband med beredningsprocesser och distribution.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen vattenreningens mikrobiologi.
Eleven redogör översiktligt för konsekvenser av olika processförändringar i reningsanläggningar för dricksvatten.
Eleven beskriver också översiktligt mikrobiologiska processer i samband med vattenrening och dricksvattenproduktion.
Dessutom redogör eleven översiktligt för olika kvalitetssystem och standarder inom miljöområdet.
Eleven redogör utförligt för konsekvenser av olika processförändringar i reningsanläggningar för dricksvatten.
Eleven beskriver också utförligt mikrobiologiska processer i samband med vattenrening och dricksvattenproduktion.
Dessutom redogör eleven utförligt för olika kvalitetssystem och standarder inom miljöområdet.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för konsekvenser av olika processförändringar i reningsanläggningar för dricksvatten.
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat mikrobiologiska processer i samband med vattenrening och dricksvattenproduktion.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika kvalitetssystem och standarder inom miljöområdet.
Eleven utför i samråd med handledare enkla vattenprovtagningar och analyser på olika typer av vatten och mikrobiologiska provtagningar på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
Arbetet uppfyller fastställda kvalitets-, säkerhets- och miljökrav.
Eleven utför enkla beräkningar för att optimera driften av en anläggning avseende kvalitet, ekonomi och miljö.
I arbetet hanterar eleven med visst handlag verktyg och utrustning samt vårdar verktygen och utrustningen på ett riktigt sätt.
Eleven utför efter samråd med handledare vattenprovtagningar och analyser på olika typer av vatten och mikrobiologiska provtagningar på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
Arbetet uppfyller fastställda kvalitets-, säkerhets- och miljökrav.
Eleven utför beräkningar för att optimera driften av en anläggning avseende kvalitet, ekonomi och miljö.
I arbetet hanterar eleven med gott handlag verktyg och utrustning samt vårdar verktygen och utrustningen på ett riktigt sätt.
Eleven utför efter samråd med handledare avancerade vattenprovtagningar och analyser på olika typer av vatten och mikrobiologiska provtagningar på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
Arbetet uppfyller fastställda kvalitets-, säkerhets- och miljökrav.
Eleven utför avancerade beräkningar för att optimera driften av en anläggning avseende kvalitet, ekonomi och miljö.
I arbetet hanterar eleven med mycket gott handlag verktyg och utrustning samt vårdar verktygen och utrustningen på ett riktigt sätt.
Eleven utför med viss säkerhet provtagningar och efterbehandlings- och distributionsmetoder för dricksvatten utifrån instruktioner och arbetsbeskrivningar samt utvärderar sitt resultat av provtagningen, efterbehandlingen och distributionen med enkla omdömen.
Eleven utför med viss säkerhet provtagningar och efterbehandlings- och distributionsmetoder för dricksvatten utifrån instruktioner och arbetsbeskrivningar samt utvärderar sitt resultat av provtagningen, efterbehandlingen och distributionen med enkla omdömen.
Eleven utför med säkerhet provtagningar och efterbehandlings- och distributionsmetoder för dricksvatten utifrån instruktioner och arbetsbeskrivningar samt utvärderar sitt resultat av provtagningen, efterbehandlingen och distributionen med nyanserade omdömen.
Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra samt använder ett enkelt fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften.
Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra samt använder ett fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften.
Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet med andra samt använder ett nyanserat fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."