Vatten- och miljöteknik
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen vatten- och miljöteknik relaterar till syftet med ämnet vatten- och miljöteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om vatten- och miljötekniska anläggningars uppbyggnad och funktion samt om konsekvenser av olika processförändringar i dessa anläggningar.
- Kunskaper om mikrobiologiska processer som har betydelse för vattenrening och dricksvattenproduktion.
- Förmåga att utföra praktiska arbetsuppgifter i olika processtekniska anläggningar inom vatten- och miljöområdet samt att arbeta med hänsyn till säkerhet, kvalitet och miljö.
- Förmåga att hantera och vårda verktyg och utrustning.
- Förmåga att utföra provtagningar samt efterbehandlings- och distributionsmetoder för dricksvatten.
- Förmåga att samarbeta och kommunicera med andra samt att använda fackspråk.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen vatten- och miljöteknik.
- Reningsprocesser i vatten- och miljöanläggningar.
- Konsekvenser av processförändringar i vatten- och miljöanläggningar.
- Mikrobiologiska processer i samband med vattenrening och dricksvattenproduktion.
- Enklare underhållsarbeten i vatten- och miljötekniska anläggningar. Hur man löser problem med driften av anläggningarna.
- Lagar och andra bestämmelser om kvalitet, säkerhet och miljö. Hygien i vatten- och miljöanläggningar.
- Driftinstruktioner, processcheman och driftrapportering.
- Handhavande av verktyg och utrustning.
- Provtagningar samt analyser och utvärdering av dem.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen vatten- och miljöteknik.
Eleven beskriver översiktligt reningsprocesser i vatten- och miljöanläggningar.
Eleven redogör också översiktligt för konsekvenser av olika processförändringar i dessa anläggningar.
Dessutom beskriver eleven översiktligt mikrobiologiska processer i samband med vattenrening och dricksvattenproduktion.
Eleven beskriver utförligt reningsprocesser i vatten- och miljöanläggningar.
Eleven redogör också utförligt för konsekvenser av olika processförändringar i dessa anläggningar.
Dessutom beskriver eleven utförligt mikrobiologiska processer i samband med vattenrening och dricksvattenproduktion.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat reningsprocesser i vatten- och miljöanläggningar.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för konsekvenser av olika processförändringar i dessa anläggningar.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat mikrobiologiska processer i samband med vattenrening och dricksvattenproduktion.
Eleven utför i samråd med handledare enkla arbetsuppgifter i en vatten- och miljöteknisk anläggning på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra.
Arbetet uppfyller fastställda kvalitets-, säkerhets- och miljökrav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet driftinstruktioner, processcheman och driftrapportering.
Dessutom hanterar eleven med visst handlag verktyg och utrustning samt vårdar verktygen och utrustningen på ett riktigt sätt.
Eleven utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter i en vatten- och miljöteknisk anläggning på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra.
Arbetet uppfyller fastställda kvalitets-, säkerhets- och miljökrav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet driftinstruktioner, processcheman och driftrapportering.
Dessutom hanterar eleven med gott handlag verktyg och utrustning samt vårdar verktygen och utrustningen på ett riktigt sätt.
Eleven utför efter samråd med handledare avancerade arbetsuppgifter i en vatten- och miljöteknisk anläggning på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra.
Arbetet uppfyller fastställda kvalitets-, säkerhets- och miljökrav.
I arbetet använder eleven med säkerhet driftinstruktioner, processcheman och driftrapportering.
Dessutom hanterar eleven med mycket gott handlag verktyg och utrustning samt vårdar verktygen och utrustningen på ett riktigt sätt.
Eleven utför med viss säkerhet provtagningar utifrån instruktioner och arbetsbeskrivningar samt utvärderar sitt resultat av provtagningen med enkla omdömen.
Eleven utför med viss säkerhet provtagningar utifrån instruktioner och arbetsbeskrivningar samt utvärderar sitt resultat av provtagningen med enkla omdömen.
Eleven utför med säkerhet provtagningar utifrån instruktioner och arbetsbeskrivningar samt utvärderar sitt resultat av provtagningen med nyanserade omdömen.
Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra samt använder ett enkelt fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften.
Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra samt använder ett fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften.
Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet med andra samt använder ett nyanserat fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."