Vatten- och miljöteknik

kurs
Kurskod
VATVAT0
Poäng
200p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen vatten- och miljöteknik relaterar till syftet med ämnet vatten- och miljöteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen vatten- och miljöteknik.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen vatten- och miljöteknik.

E
Eleven beskriver översiktligt reningsprocesser i vatten- och miljöanläggningar.
Eleven redogör också översiktligt för konsekvenser av olika processförändringar i dessa anläggningar.
Dessutom beskriver eleven översiktligt mikrobiologiska processer i samband med vattenrening och dricksvattenproduktion.
C
Eleven beskriver utförligt reningsprocesser i vatten- och miljöanläggningar.
Eleven redogör också utförligt för konsekvenser av olika processförändringar i dessa anläggningar.
Dessutom beskriver eleven utförligt mikrobiologiska processer i samband med vattenrening och dricksvattenproduktion.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat reningsprocesser i vatten- och miljöanläggningar.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för konsekvenser av olika processförändringar i dessa anläggningar.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat mikrobiologiska processer i samband med vattenrening och dricksvattenproduktion.
E
Eleven utför i samråd med handledare enkla arbetsuppgifter i en vatten- och miljöteknisk anläggning på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra.
Arbetet uppfyller fastställda kvalitets-, säkerhets- och miljökrav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet driftinstruktioner, processcheman och driftrapportering.
Dessutom hanterar eleven med visst handlag verktyg och utrustning samt vårdar verktygen och utrustningen på ett riktigt sätt.
C
Eleven utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter i en vatten- och miljöteknisk anläggning på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra.
Arbetet uppfyller fastställda kvalitets-, säkerhets- och miljökrav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet driftinstruktioner, processcheman och driftrapportering.
Dessutom hanterar eleven med gott handlag verktyg och utrustning samt vårdar verktygen och utrustningen på ett riktigt sätt.
A
Eleven utför efter samråd med handledare avancerade arbetsuppgifter i en vatten- och miljöteknisk anläggning på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra.
Arbetet uppfyller fastställda kvalitets-, säkerhets- och miljökrav.
I arbetet använder eleven med säkerhet driftinstruktioner, processcheman och driftrapportering.
Dessutom hanterar eleven med mycket gott handlag verktyg och utrustning samt vårdar verktygen och utrustningen på ett riktigt sätt.
E
Eleven utför med viss säkerhet provtagningar utifrån instruktioner och arbetsbeskrivningar samt utvärderar sitt resultat av provtagningen med enkla omdömen.
C
Eleven utför med viss säkerhet provtagningar utifrån instruktioner och arbetsbeskrivningar samt utvärderar sitt resultat av provtagningen med enkla omdömen.
A
Eleven utför med säkerhet provtagningar utifrån instruktioner och arbetsbeskrivningar samt utvärderar sitt resultat av provtagningen med nyanserade omdömen.
E
Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra samt använder ett enkelt fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften.
C
Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra samt använder ett fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften.
A
Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet med andra samt använder ett nyanserat fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."