Verktygs- och materialhantering
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen verktygs- och materialhantering relaterar till syftet med ämnet verktygs- och materialhantering, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att välja och använda verktyg, maskiner, material och fästdon.
- Kunskaper om nödvändiga säkerhetsaspekter.
- Färdigheter i att utföra monteringsarbeten i enlighet med lagar och andra bestämmelser, anvisningar och standarder.
- Förmåga att tolka ritningar och materialbeteckningar.
- Förmåga att använda och följa verktygens manualer.
- Kunskaper om ergonomi och arbetsmiljö för den aktuella arbetsuppgiften.
- Förmåga att vårda aktuella verktyg och maskiner.
- Färdigheter i att utföra kvalitetskontroll av gjorda arbetsuppgifter.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen verktygs- och materialhantering.
- Faktorer som påverkar val av verktyg, maskiner, material och fästdon.
- Användning och vård av verktyg och maskiner för den aktuella arbetsuppgiften, ur hållbarhets-, säkerhets- och miljöaspekter.
- Säkerhetsaspekter på och begränsningar av vad som får göras utifrån olika behörighetskrav.
- Montering i enlighet med lagar och andra bestämmelser, anvisningar och standarder för olika material och fästdon.
- Tolkning och tillämpning av montageritningar och materialbeteckningar för den aktuella arbetsuppgiften.
- Manualer och anvisningar från verktygstillverkare.
- Ergonomi och arbetsmiljö för den aktuella arbetsuppgiften och hur verktygen kan underlätta arbetet.
- Kvalitetskontroll i form av belastningsprövning, egenkontroll och dokumentation av arbetet.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen verktygs- och materialhantering.
Eleven väljer och använder i samråd med handledare verktyg, maskiner, material och fästdon på adekvat sätt för olika arbetsuppgifter.
I arbetet tar eleven hänsyn till nödvändiga säkerhetsaspekter.
Eleven väljer och använder efter samråd med handledare verktyg, maskiner, material och fästdon på adekvat sätt för olika arbetsuppgifter.
I arbetet tar eleven hänsyn till nödvändiga säkerhetsaspekter.
Eleven väljer och använder efter samråd med handledare verktyg, maskiner, material och fästdon på adekvat sätt för olika arbetsuppgifter.
I arbetet tar eleven hänsyn till nödvändiga säkerhetsaspekter.
Eleven utför i samråd med handledare enkla monteringsarbeten i enlighet med lagar och andra bestämmelser, anvisningar och standarder med ett tillfredsställande resultat.
I arbetet tolkar eleven med viss säkerhet ritningar och materialbeteckningar.
Vidare använder och följer eleven med viss säkerhet verktygens manualer samt utför arbetet ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
Eleven utför efter samråd med handledare monteringsarbeten i enlighet med lagar och andra bestämmelser, anvisningar och standarder med ett tillfredsställande resultat.
I arbetet tolkar eleven med viss säkerhet ritningar och materialbeteckningar.
Vidare använder och följer eleven med viss säkerhet verktygens manualer samt utför arbetet ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
Eleven utför efter samråd med handledare komplexa monteringsarbeten i enlighet med lagar och andra bestämmelser, anvisningar och standarder med ett gott resultat.
I arbetet tolkar eleven med säkerhet ritningar och materialbeteckningar.
Vidare använder och följer eleven med säkerhet verktygens manualer samt utför arbetet ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
När arbetet är utfört vårdar eleven i samråd med handledare verktyg och maskiner.
Dessutom utför eleven i samråd med handledare kvalitetskontroll av gjorda arbetsuppgifter.
När arbetet är utfört vårdar eleven efter samråd med handledare verktyg och maskiner.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare kvalitetskontroll av gjorda arbetsuppgifter.
När arbetet är utfört vårdar eleven efter samråd med handledare verktyg och maskiner.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare kvalitetskontroll av gjorda arbetsuppgifter.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."