El- och verkstadsteknik

kurs
Kurskod
VERVER0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen el- och verkstadsteknik relaterar till syftet med ämnet el- och verkstadsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen el- och verkstadsteknik.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen el- och verkstadsteknik.

E
Eleven utför i samråd med handledare enklare elarbete och verkstadsarbete.
I arbetet väljer eleven samt använder med visst handlag den utrustning och de verktyg som är lämpliga för arbetsuppgiften i bekanta situationer.
Eleven genomför med viss säkerhet funktionsprovning.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
C
Eleven utför efter samråd med handledare enklare elarbete och verkstadsarbete.
I arbetet väljer eleven samt använder med gott handlag den utrustning och de verktyg som är lämpliga för arbetsuppgiften i bekanta och nya situationer.
Eleven genomför med viss säkerhet funktionsprovning.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
A
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare enklare elarbete och verkstadsarbete.
I arbetet väljer eleven samt använder med mycket gott handlag den utrustning och de verktyg som är lämpliga för arbetsuppgiften i bekanta och nya situationer.
Eleven genomför med säkerhet funktionsprovning.
Resultatet av elevens arbete är gott.
E
Eleven gör inför arbetet en enkel planering utifrån de ritningar, scheman, standarder och instruktioner som är relevanta för uppgiften.
C
Eleven gör inför arbetet en enkel planering utifrån de ritningar, scheman, standarder och instruktioner som är relevanta för uppgiften.
A
Eleven gör inför arbetet en genomarbetad planering utifrån de ritningar, scheman, standarder och instruktioner som är relevanta för uppgiften.
E
Eleven utför i samråd med handledare arbetet på ett säkert och miljömedvetet sätt.
Eleven använder med viss säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området.
C
Eleven utför efter samråd med handledare arbetet på ett säkert och miljömedvetet sätt.
Eleven använder med viss säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området.
A
Eleven utför efter samråd med handledare arbetet på ett säkert och miljömedvetet sätt.
Eleven använder med säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."