El- och verkstadsteknik
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen el- och verkstadsteknik relaterar till syftet med ämnet el- och verkstadsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att planera och utföra elarbete, verkstadsarbete och mekaniskt arbete ombord på fartyg.
- Förmåga att välja och använda olika maskiner, verktyg, instrument och material i arbetet.
- Förmåga att använda ritningar, scheman, standarder samt instruktioner och manualer i arbetet.
- Förmåga att arbeta miljö-, säkerhets- och kvalitetsmedvetet.
- Förmåga att använda termer och begrepp som används inom området.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen el- och verkstadsteknik.
- Elarbete, till exempel losskoppling och anslutning av apparater, samt funktionsprovning.
- Verkstadsarbete, till exempel sammanfogning och skärande bearbetning.
- Pressverktyg för olika kontakttyper som används inom yrkesområdet.
- Handverktyg som används i verkstadsarbete.
- Enklare ritningar och måttsättning.
- Elsäkerhet för personer och egendom.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen el- och verkstadsteknik.
Eleven utför i samråd med handledare enklare elarbete och verkstadsarbete.
I arbetet väljer eleven samt använder med visst handlag den utrustning och de verktyg som är lämpliga för arbetsuppgiften i bekanta situationer.
Eleven genomför med viss säkerhet funktionsprovning.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven utför efter samråd med handledare enklare elarbete och verkstadsarbete.
I arbetet väljer eleven samt använder med gott handlag den utrustning och de verktyg som är lämpliga för arbetsuppgiften i bekanta och nya situationer.
Eleven genomför med viss säkerhet funktionsprovning.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare enklare elarbete och verkstadsarbete.
I arbetet väljer eleven samt använder med mycket gott handlag den utrustning och de verktyg som är lämpliga för arbetsuppgiften i bekanta och nya situationer.
Eleven genomför med säkerhet funktionsprovning.
Resultatet av elevens arbete är gott.
Eleven gör inför arbetet en enkel planering utifrån de ritningar, scheman, standarder och instruktioner som är relevanta för uppgiften.
Eleven gör inför arbetet en enkel planering utifrån de ritningar, scheman, standarder och instruktioner som är relevanta för uppgiften.
Eleven gör inför arbetet en genomarbetad planering utifrån de ritningar, scheman, standarder och instruktioner som är relevanta för uppgiften.
Eleven utför i samråd med handledare arbetet på ett säkert och miljömedvetet sätt.
Eleven använder med viss säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området.
Eleven utför efter samråd med handledare arbetet på ett säkert och miljömedvetet sätt.
Eleven använder med viss säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området.
Eleven utför efter samråd med handledare arbetet på ett säkert och miljömedvetet sätt.
Eleven använder med säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."