Luftbehandlingssystem
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen luftbehandlingssystem relaterar till syftet med ämnet ventilationsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika ventilationstekniska system.
- Förmåga att planera, organisera och utföra arbetsuppgifter inom området.
- Förmåga att välja, använda och vårda verktyg, utrustning och material samt att välja och använda arbetsmetoder.
- Förmåga att använda arbetsbeskrivningar och ritningar.
- Förmåga att följa lagar och andra bestämmelser om arbetsmiljö, hälsa och hållbar utveckling.
- Förmåga att samarbeta med andra och använda fackspråk.
- Förmåga att dokumentera och utvärdera sitt arbete och resultat.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen luftbehandlingssystem.
- Energieffektiva luftbehandlingssystem.
- Grundläggande drift och underhåll.
- Fysikaliska begrepp, konstanter och beräkningar.
- Systemkomponenter i luftbehandlingsanläggningar.
- Ritningsläsning och arbetsbeskrivningar.
- Arbetsmiljö, ergonomi och hälsa, personlig skyddsutrustning. Lagar och andra bestämmelser, till exempel säkerhetsföreskrifter, EU-direktiv och bestämmelser för brandsäkerhet. Behörigheter för ett säkert arbete.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen luftbehandlingssystem.
Eleven beskriver översiktligt grundläggande principer för olika luftbehandlingssystem.
Dessutom beskriver eleven översiktligt ventilationsyrkets olika krav och villkor.
Eleven beskriver utförligt grundläggande principer för olika luftbehandlingssystem.
Dessutom beskriver eleven översiktligt ventilationsyrkets olika krav och villkor.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat grundläggande principer för olika luftbehandlingssystem.
Dessutom beskriver eleven översiktligt ventilationsyrkets olika krav och villkor.
Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare enkla arbetsuppgifter.
Inför arbetsuppgiften gör eleven en enkel riskbedömning och anpassar sin planering vid behov.
Vidare väljer eleven med viss säkerhet arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften med hänsyn till arbetsbeskrivningar och ritningar.
Eleven utför arbetsuppgiften med visst handlag och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt följer lagar och andra bestämmelser om arbetsmiljö, hälsa och hållbar utveckling.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare enkla arbetsuppgifter.
Inför arbetsuppgiften gör eleven en riskbedömning och anpassar sin planering vid behov.
Vidare väljer eleven med viss säkerhet arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften med hänsyn till arbetsbeskrivningar och ritningar.
Eleven utför arbetsuppgiften med gott handlag och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt följer lagar och andra bestämmelser om arbetsmiljö, hälsa och hållbar utveckling.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare enkla och även mer avancerade arbetsuppgifter.
Inför arbetsuppgiften gör eleven en välgrundad riskbedömning och anpassar sin planering vid behov.
Vidare väljer eleven med säkerhet arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften med hänsyn till arbetsbeskrivningar och ritningar.
Eleven utför arbetsuppgiften med mycket gott handlag och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt följer lagar och andra bestämmelser om arbetsmiljö, hälsa och hållbar utveckling.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
Eleven samarbetar med andra och använder enkelt fackspråk.
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Eleven samarbetar med andra och använder fackspråk.
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
Eleven samarbetar med andra och använder nyanserat fackspråk.
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."