Ventilationsteknik - injustering

kurs
Kurskod
VETVEL0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen ventilationsteknik - injustering relaterar till syftet med ämnet ventilationsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen ventilationsteknik - injustering.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen ventilationsteknik - injustering.

E
Eleven beskriver översiktligt grundläggande principer för olika injusteringsmetoder.
Dessutom beskriver eleven översiktligt ventilationsyrkets olika krav och villkor.
C
Eleven beskriver utförligt grundläggande principer för olika injusteringsmetoder.
Dessutom beskriver eleven översiktligt ventilationsyrkets olika krav och villkor.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat grundläggande principer för olika injusteringsmetoder.
Dessutom beskriver eleven översiktligt ventilationsyrkets olika krav och villkor.
E
Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare enkla arbetsuppgifter.
Inför arbetsuppgiften gör eleven en enkel riskbedömning och anpassar sin planering vid behov.
Vidare väljer eleven med viss säkerhet arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften med hänsyn till arbetsbeskrivningar och ritningar.
Eleven utför arbetsuppgiften med visst handlag och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt följer lagar och andra bestämmelser om arbetsmiljö, hälsa och hållbar utveckling.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare.
C
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare enkla arbetsuppgifter.
Inför arbetsuppgiften gör eleven en riskbedömning och anpassar sin planering vid behov.
Vidare väljer eleven med viss säkerhet arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften med hänsyn till arbetsbeskrivningar och ritningar.
Eleven utför arbetsuppgiften med gott handlag och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt följer lagar och andra bestämmelser om arbetsmiljö, hälsa och hållbar utveckling.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
A
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare enkla och även mer avancerade arbetsuppgifter.
Inför arbetsuppgiften gör eleven en välgrundad riskbedömning och anpassar sin planering vid behov.
Vidare väljer eleven med säkerhet arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften med hänsyn till arbetsbeskrivningar och ritningar.
Eleven utför arbetsuppgiften med mycket gott handlag och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt följer lagar och andra bestämmelser om arbetsmiljö, hälsa och hållbar utveckling.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
E
Eleven samarbetar med andra och använder enkelt fackspråk.
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
C
Eleven samarbetar med andra och använder fackspråk.
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
A
Eleven samarbetar med andra och använder nyanserat fackspråk.
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."