Visuell kommunikation
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen visuell kommunikation relaterar till syftet med ämnet visuell kommunikation, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om fotografiets och den rörliga bildens funktioner i olika samhällen och tider.
- Kunskaper om den visuella kulturens påverkan på människor.
- Kunskaper om hur bildelement används av avsändare för att förmedla betydelser samt hur dessa betydelser uppfattas utifrån betraktares förkunskaper och värderingar.
- Kunskaper om bildteoretiska begrepp, teorier och modeller.
- Färdigheter i att framställa, utforma och förmedla olika typer av visuella budskap.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen visuell kommunikation.
- Analys av hur fotografiet och den rörliga bilden har använts inom olika områden och vid olika tidpunkter för att bära olika typer av budskap.
- Visuell kommunikation som bärare av budskap.
- Teknikens utveckling och dess påverkan på den visuella kulturen.
- Avsändar- och mottagarperspektiv samt bilddistribution och bildkonsumtion.
- Semiotik, kontext och dramaturgi.
- Bildteoretiska modeller och teorier.
- Fotografiska och rörliga bilder och deras samspel med andra uttrycksformer, till exempel text och ljud.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen visuell kommunikation.
Eleven redogör, utifrån exempel från olika tider och olika samhällen, översiktligt för fotografiets och den rörliga bildens språk, funktioner och utveckling.
Dessutom beskriver eleven översiktligt bakomliggande orsaker till bildspråkets utveckling samt dess samband med samhällsutvecklingen.
Eleven redogör, utifrån exempel från olika tider och olika samhällen, utförligt för fotografiets och den rörliga bildens språk, funktioner och utveckling.
Dessutom beskriver eleven utförligt bakomliggande orsaker till bildspråkets utveckling samt dess samband med samhällsutvecklingen.
Eleven redogör, utifrån exempel från olika tider och olika samhällen, utförligt och nyanserat för fotografiets och den rörliga bildens språk, funktioner och utveckling.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat bakomliggande orsaker till bildspråkets utveckling samt dess samband med samhällsutvecklingen.
Eleven diskuterar översiktligt skillnader mellan olika typer av bildkonsumtion.
Dessutom redogör eleven översiktligt för samband mellan avsändares och betraktares positioner och drar enkla slutsatser för vad det innebär för upplevelse och tolkning av budskap.
Eleven diskuterar utförligt skillnader mellan olika typer av bildkonsumtion.
Dessutom redogör eleven utförligt för samband mellan avsändares och betraktares positioner och drar välgrundade slutsatser för vad det innebär för upplevelse och tolkning av budskap.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat skillnader mellan olika typer av bildkonsumtion.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för samband mellan avsändares och betraktares positioner och drar välgrundade och nyanserade slutsatser för vad det innebär för upplevelse och tolkning av budskap.
Eleven beskriver översiktligt hur visuella budskap påverkar människors identitets- och omvärldsuppfattning.
Dessutom beskriver eleven översiktligt, och gör en enkel analys av, bildens funktion i dagens samhälle.
Eleven beskriver utförligt hur visuella budskap påverkar människors identitets- och omvärldsuppfattning.
Dessutom beskriver eleven utförligt, och gör en analys av, bildens funktion i dagens samhälle.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur visuella budskap påverkar människors identitets- och omvärldsuppfattning.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat, och gör en komplex analys av, bildens funktion i dagens samhälle.
Eleven redogör översiktligt för hur bild, text och ljud kan samverka i visuella budskap.
Eleven redogör utförligt för hur bild, text och ljud kan samverka i visuella budskap.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur bild, text och ljud kan samverka i visuella budskap.
I beskrivningar, redogörelser, diskussioner och analyser använder eleven med viss säkerhet några bildteoretiska begrepp samt någon teori och modell.
I beskrivningar, redogörelser, diskussioner och analyser använder eleven med viss säkerhet några bildteoretiska begrepp samt någon teori och modell.
I beskrivningar, redogörelser, diskussioner och analyser använder eleven med säkerhet några bildteoretiska begrepp samt någon teori och modell.
Eleven framställer och förmedlar i samråd med handledare givna visuella budskap i en form där fotografier, rörliga bilder, texter och ljud samverkar.
I arbetet utformar eleverna produktionerna med viss säkerhet och på ett sätt som till viss del är anpassat till ett givet syfte och sammanhang.
Eleven motiverar med enkla argument sitt val av färg samt form- och berättarspråk för framställningarna.
Eleven framställer och förmedlar efter samråd med handledare givna visuella budskap i en form där fotografier, rörliga bilder, texter och ljud samverkar.
I arbetet utformar eleverna produktionerna med viss säkerhet och på ett sätt som till viss del är anpassat till ett givet syfte och sammanhang.
Eleven motiverar med välgrundade argument sitt val av färg samt form- och berättarspråk för framställningarna.
Eleven framställer och förmedlar efter samråd med handledare givna visuella budskap i en form där fotografier, rörliga bilder, texter och ljud samverkar.
I arbetet utformar eleverna produktionerna med säkerhet och på ett sätt som är anpassat till ett givet syfte och sammanhang.
Eleven motiverar med välgrundade och nyanserade argument sitt val av färg samt form- och berättarspråk för framställningarna.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."