Entreprenadteknik
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen entreprenadteknik relaterar till syftet med ämnet vvs - installation, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om byggprocessen.
- Förmåga att planera och utföra installationsarbeten utifrån lagar och andra bestämmelser och fastställda kvalitetskrav.
- Förmåga att använda ritningar med tillhörande handlingar.
- Förmåga att bemöta och kommunicera med andra.
- Förmåga att utföra kontroller samt att värdera och dokumentera sitt arbete.
- Kunskaper om systematiskt arbetsmiljöarbete.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen entreprenadteknik.
- Byggprocessen från produktframställning till förvaltning.
- Planering och organisering av arbetsuppgifter utifrån information i bygghandlingar.
- Ritningsläsning och ritteknik med symboler, skalor, vyer och beteckningar.
- Bygglagstiftning, föreskrifter, standarder och branschregler som används vid byggprocessens olika skeden.
- Avtal, lagar och andra bestämmelser som gäller i samarbetet mellan beställare och utförare.
- Konsumentlagar i samband med entreprenader.
- Tillträdesregler, till exempel vid arbeten i bostäder och andra lokaler utanför den egna verksamheten.
- Framställning av drift- och underhållsinstruktioner.
- Bemötande av beställare, fastighetsägare och bostadsinnehavare.
- Provning, besiktning, funktionskontroll och dokumentation.
- Föreskrifter om arbetsmiljö, miljövård och byggande. Förekommande entreprenadformer samt samordning och gränsdragning mellan entreprenader.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen entreprenadteknik.
Eleven redogör översiktligt för byggprocessens olika delar från produktframställning till förvaltning.
Eleven redogör utförligt för byggprocessens olika delar från produktframställning till förvaltning.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för byggprocessens olika delar från produktframställning till förvaltning.
Eleven planerar i samråd med handledare installationsarbete utifrån information i ritningar och andra handlingar samt utifrån lagar och andra bestämmelser.
Dessutom framställer eleven i samråd med handledare egna drift- och underhållsinstruktioner.
Eleven planerar efter samråd med handledare installationsarbete utifrån information i ritningar och andra handlingar samt utifrån lagar och andra bestämmelser.
Dessutom framställer eleven efter samråd med handledare egna drift- och underhållsinstruktioner.
Eleven planerar efter samråd med handledare installationsarbete utifrån information i ritningar och andra handlingar samt utifrån lagar och andra bestämmelser.
Dessutom framställer eleven efter samråd med handledare egna drift- och underhållsinstruktioner.
Eleven bemöter och kommunicerar med viss säkerhet med beställare, fastighetsägare och bostadsinnehavare.
Eleven bemöter och kommunicerar med viss säkerhet med beställare, fastighetsägare och bostadsinnehavare.
Eleven bemöter och kommunicerar med säkerhet med beställare, fastighetsägare och bostadsinnehavare.
Eleven gör, utifrån ritningarna och handlingarna, provning, besiktning och funktionskontroll samt värderar med enkla omdömen om installationerna uppfyller fastställda kvalitetskrav.
Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av arbetet.
Eleven gör, utifrån ritningarna och handlingarna, provning, besiktning och funktionskontroll samt värderar med nyanserade omdömen om installationerna uppfyller fastställda kvalitetskrav.
Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av arbetet.
Eleven gör, utifrån ritningarna och handlingarna, provning, besiktning och funktionskontroll samt värderar med nyanserade omdömen om installationerna uppfyller fastställda kvalitetskrav samt ger förslag på hur installationerna kan förbättras.
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av arbetet.
Eleven beskriver översiktligt entreprenaders arbetsmiljöarbete samt olika entreprenadformer och samordning och gränsdragning mellan dessa.
Eleven beskriver utförligt entreprenaders arbetsmiljöarbete samt olika entreprenadformer och samordning och gränsdragning mellan dessa.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat entreprenaders arbetsmiljöarbete samt olika entreprenadformer och samordning och gränsdragning mellan dessa.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."