Sanitetsteknik 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen sanitetsteknik 1 relaterar till syftet med ämnet vvs - installation, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika energianläggningars uppbyggnad och funktion samt miljökrav som gäller för dessa.
- Förmåga att planera och utföra installationsarbeten utifrån lagar och andra bestämmelser och fastställda kvalitetskrav.
- Förmåga att använda ritningar med tillhörande handlingar.
- Kunskaper om komponenter och apparater samt om material och metoder för sammanfogning enligt standarder och myndighetskrav.
- Kunskaper om olika medier i VVS-system.
- Kunskaper om nya och beprövade produkter och material samt förmåga att utföra reparationer, service och underhåll på system och installationer.
- Förmåga att utföra kontroller samt att värdera och dokumentera sitt arbete.
- Kunskaper om systematiskt arbetsmiljöarbete.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen sanitetsteknik 1.
- Vattnets kretslopp i naturen och hur miljön påverkar tillgången på rent vatten.
- Vattentäkter för kommunala och enskilda anläggningar samt apparater och komponenter för behandling av dricksvatten.
- Uppfordring, rening och uppvärmning av tappvatten.
- Montering av tappvatteninstallationer i sanitetsutrymmen.
- Material i rör och armatur för användning i tappvattensystem.
- Kommunala och enskilda system och anläggningar för behandling av avloppsvatten.
- Måttsättning, montering och funktionskontroll av vanligt förekommande apparater och utrustning.
- Montering av avloppsinstallationer för sanitetsutrymmen i bostäder.
- Korrosionsskydd i material vid inre och yttre påverkan.
- Hur planering och organisering av arbetsplatsen och arbetsuppgiften genomförs vid arbete med sanitetstekniska installationer.
- Ritningar, arbetsbeskrivningar och monteringsanvisningar.
- Bygglagstiftning, branschregler och övriga regler för arbeten med vatten- och sanitetsanläggningar.
- Täthetskontroller och dokumentation enligt arbetsbeskrivning.
- Arbetsmiljö, hälsa och säkerhet enligt skyddsföreskrifter. Hur man arbetar säkert såväl för egen del som för den som använder installationen.
- Ergonomiskt riktigt arbetssätt.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen sanitetsteknik 1.
Eleven beskriver översiktligt uppbyggnad och funktion hos olika system för rening av vatten och avlopp.
I beskrivningen redogör eleven översiktligt för behandlingsprocesser i vatten- och avloppsanläggningar.
Dessutom redogör eleven översiktligt för de miljökrav som gäller.
Eleven beskriver utförligt uppbyggnad och funktion hos olika system för rening av vatten och avlopp.
I beskrivningen redogör eleven utförligt för behandlingsprocesser i vatten- och avloppsanläggningar.
Dessutom redogör eleven utförligt för de miljökrav som gäller.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat uppbyggnad och funktion hos olika system för rening av vatten och avlopp.
I beskrivningen redogör eleven utförligt och nyanserat för behandlingsprocesser i vatten- och avloppsanläggningar.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de miljökrav som gäller.
Eleven utför i samråd med handledare måttsättning, montering och funktionskontroll av vatten- och sanitetssystem utifrån ritningar, andra handlingar samt lagar och andra bestämmelser.
I sin funktionskontroll utför eleven i samråd med handledare täthetskontroller samt värderar med enkla omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav.
Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av utförda åtgärder.
Eleven utför efter samråd med handledare måttsättning, montering och funktionskontroll av vatten- och sanitetssystem utifrån ritningar, andra handlingar samt lagar och andra bestämmelser.
I sin funktionskontroll utför eleven efter samråd med handledare täthetskontroller samt värderar med nyanserade omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav.
Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av utförda åtgärder.
Eleven utför efter samråd med handledare måttsättning, montering och funktionskontroll av vatten- och sanitetssystem utifrån ritningar, andra handlingar samt lagar och andra bestämmelser.
I sin funktionskontroll utför eleven efter samråd med handledare täthetskontroller samt värderar med nyanserade omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utförda åtgärder.
Eleven använder skyddsutrustning, följer skyddsföreskrifter för sin egen och andras säkerhet samt arbetar ergonomiskt.
Eleven använder skyddsutrustning, följer skyddsföreskrifter för sin egen och andras säkerhet samt arbetar ergonomiskt.
Eleven använder skyddsutrustning, följer skyddsföreskrifter för sin egen och andras säkerhet samt arbetar ergonomiskt.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."