Värmeteknik 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen värmeteknik 2 relaterar till syftet med ämnet vvs - installation, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika energianläggningars uppbyggnad och funktion samt miljökrav som gäller för dessa.
- Förmåga att planera och utföra installationsarbeten utifrån lagar och andra bestämmelser och fastställda kvalitetskrav.
- Förmåga att använda ritningar med tillhörande handlingar.
- Kunskaper om komponenter och apparater samt om material och metoder för sammanfogning enligt standarder och myndighetskrav.
- Kunskaper om nya och beprövade produkter och material samt förmåga att utföra reparationer, service och underhåll på system och installationer.
- Förmåga att utföra kontroller samt att värdera och dokumentera sitt arbete.
- Kunskaper om systematiskt arbetsmiljöarbete.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen värmeteknik 2.
- Anläggningar, system, apparater och komponenter för värme och komfortkyla samt deras uppbyggnad, funktion och säkerhet.
- Planering och organisering av arbetsplatsen och arbetsuppgiften vid arbete med värmetekniska installationer.
- Ritningar, arbetsbeskrivningar och monteringsanvisningar samt egna skisser som hjälpmedel.
- Montering och installation av förekommande värmeteknisk utrustning samt uppbyggnad av delsystem för värmedistribution.
- Fogningsteknik med odemonterbara och demonterbara förband, till exempel lödfogar, mekaniska kopplingar och flänsförband.
- Måttsättning för montering, isoleringsavstånd, avsättning och fogberedning.
- Material i rör, komponenter och apparater. Placering och förläggningssätt av rör. Lämpliga verktyg, maskiner och övriga hjälpmedel för montering av rör.
- Täthetsprovning, kontroller och dokumentation enligt arbetsbeskrivning.
- Arbetsmiljö, hälsa och säkerhet enligt skyddsföreskrifter. Hur man arbetar säkert såväl för egen del som för den som använder installationen.
- Ergonomiskt riktigt arbetssätt.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen värmeteknik 2.
Eleven beskriver översiktligt uppbyggnad och funktion av anläggningar, system och komponenter för värme och komfortkyla.
Dessutom redogör eleven översiktligt för de miljökrav som gäller.
Eleven beskriver utförligt uppbyggnad och funktion av anläggningar, system och komponenter för värme och komfortkyla.
Dessutom redogör eleven utförligt för de miljökrav som gäller.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat uppbyggnad och funktion av anläggningar, system och komponenter för värme och komfortkyla.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de miljökrav som gäller.
Eleven planerar i samråd med handledare sitt arbete.
I planeringen väljer eleven med viss säkerhet någon vanligt förekommande arbetsmetod och teknik.
Eleven utför i samråd med handledare arbetet utifrån ritningar, andra handlingar samt lagar och andra bestämmelser, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet komponenter och apparater samt material och metoder för sammanfogning.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet verktyg och maskiner samt följer föreskrifter och anvisningar för dem.
Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete.
I planeringen väljer eleven med viss säkerhet någon vanligt förekommande arbetsmetod och teknik.
Eleven utför efter samråd med handledare arbetet utifrån ritningar, andra handlingar samt lagar och andra bestämmelser, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet komponenter och apparater samt material och metoder för sammanfogning.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet verktyg och maskiner samt följer föreskrifter och anvisningar för dem.
Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete.
I planeringen väljer eleven med säkerhet någon vanligt förekommande arbetsmetod och teknik samt motiverar sina val.
Eleven utför efter samråd med handledare arbetet utifrån ritningar, andra handlingar samt lagar och andra bestämmelser, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med säkerhet komponenter och apparater samt material och metoder för sammanfogning.
Dessutom använder eleven med säkerhet verktyg och maskiner samt följer föreskrifter och anvisningar för dem.
Eleven ger exempel på, och redogör översiktligt utifrån dessa för, nya och beprövade produkter och material.
Eleven utför i samråd med handledare reparationer, service och underhåll på system och installationer.
Under arbetets gång och när arbetet är utfört gör eleven i samråd med handledare kontroller.
Eleven värderar också med enkla omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav.
Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av utförda åtgärder.
Eleven ger exempel på, och redogör utförligt utifrån dessa för, nya och beprövade produkter och material.
Eleven utför efter samråd med handledare reparationer, service och underhåll på system och installationer.
Under arbetets gång och när arbetet är utfört gör eleven efter samråd med handledare kontroller.
Eleven värderar också med nyanserade omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav.
Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av utförda åtgärder.
Eleven ger exempel på, och redogör utförligt och nyanserat utifrån dessa för, nya och beprövade produkter och material.
Eleven utför efter samråd med handledare reparationer, service och underhåll på system och installationer.
Under arbetets gång och när arbetet är utfört gör eleven efter samråd med handledare kontroller.
Eleven värderar också med nyanserade omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utförda åtgärder.
Eleven använder skyddsutrustning, följer skyddsföreskrifter för sin egen och andras säkerhet samt arbetar ergonomiskt.
Eleven använder skyddsutrustning, följer skyddsföreskrifter för sin egen och andras säkerhet samt arbetar ergonomiskt.
Eleven använder skyddsutrustning, följer skyddsföreskrifter för sin egen och andras säkerhet samt arbetar ergonomiskt.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."