Värmeteknik 2

kurs
Kurskod
VVIVAR02
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen värmeteknik 2 relaterar till syftet med ämnet vvs - installation, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen värmeteknik 2.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen värmeteknik 2.

E
Eleven beskriver översiktligt uppbyggnad och funktion av anläggningar, system och komponenter för värme och komfortkyla.
Dessutom redogör eleven översiktligt för de miljökrav som gäller.
C
Eleven beskriver utförligt uppbyggnad och funktion av anläggningar, system och komponenter för värme och komfortkyla.
Dessutom redogör eleven utförligt för de miljökrav som gäller.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat uppbyggnad och funktion av anläggningar, system och komponenter för värme och komfortkyla.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de miljökrav som gäller.
E
Eleven planerar i samråd med handledare sitt arbete.
I planeringen väljer eleven med viss säkerhet någon vanligt förekommande arbetsmetod och teknik.
Eleven utför i samråd med handledare arbetet utifrån ritningar, andra handlingar samt lagar och andra bestämmelser, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet komponenter och apparater samt material och metoder för sammanfogning.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet verktyg och maskiner samt följer föreskrifter och anvisningar för dem.
C
Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete.
I planeringen väljer eleven med viss säkerhet någon vanligt förekommande arbetsmetod och teknik.
Eleven utför efter samråd med handledare arbetet utifrån ritningar, andra handlingar samt lagar och andra bestämmelser, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet komponenter och apparater samt material och metoder för sammanfogning.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet verktyg och maskiner samt följer föreskrifter och anvisningar för dem.
A
Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete.
I planeringen väljer eleven med säkerhet någon vanligt förekommande arbetsmetod och teknik samt motiverar sina val.
Eleven utför efter samråd med handledare arbetet utifrån ritningar, andra handlingar samt lagar och andra bestämmelser, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med säkerhet komponenter och apparater samt material och metoder för sammanfogning.
Dessutom använder eleven med säkerhet verktyg och maskiner samt följer föreskrifter och anvisningar för dem.
E
Eleven ger exempel på, och redogör översiktligt utifrån dessa för, nya och beprövade produkter och material.
Eleven utför i samråd med handledare reparationer, service och underhåll på system och installationer.
Under arbetets gång och när arbetet är utfört gör eleven i samråd med handledare kontroller.
Eleven värderar också med enkla omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav.
Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av utförda åtgärder.
C
Eleven ger exempel på, och redogör utförligt utifrån dessa för, nya och beprövade produkter och material.
Eleven utför efter samråd med handledare reparationer, service och underhåll på system och installationer.
Under arbetets gång och när arbetet är utfört gör eleven efter samråd med handledare kontroller.
Eleven värderar också med nyanserade omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav.
Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av utförda åtgärder.
A
Eleven ger exempel på, och redogör utförligt och nyanserat utifrån dessa för, nya och beprövade produkter och material.
Eleven utför efter samråd med handledare reparationer, service och underhåll på system och installationer.
Under arbetets gång och när arbetet är utfört gör eleven efter samråd med handledare kontroller.
Eleven värderar också med nyanserade omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utförda åtgärder.
E
Eleven använder skyddsutrustning, följer skyddsföreskrifter för sin egen och andras säkerhet samt arbetar ergonomiskt.
C
Eleven använder skyddsutrustning, följer skyddsföreskrifter för sin egen och andras säkerhet samt arbetar ergonomiskt.
A
Eleven använder skyddsutrustning, följer skyddsföreskrifter för sin egen och andras säkerhet samt arbetar ergonomiskt.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."