VVS svets och lödning rör
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen vvs svets och lödning rör relaterar till syftet med ämnet vvs - installation, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att planera och utföra installationsarbeten utifrån lagar och andra bestämmelser och fastställda kvalitetskrav.
- Förmåga att använda ritningar med tillhörande handlingar.
- Kunskaper om komponenter och apparater samt om material och metoder för sammanfogning enligt standarder och myndighetskrav.
- Kunskaper om nya och beprövade produkter och material samt förmåga att utföra reparationer, service och underhåll på system och installationer.
- Förmåga att utföra kontroller samt att värdera och dokumentera sitt arbete.
- Kunskaper om systematiskt arbetsmiljöarbete.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen vvs svets och lödning rör.
- Löd- och svetsdatablad som behandlar parametrar, till exempel val av munstycke för olika materialtjocklekar och lägen.
- Kvalitetsnivåer och kompetenskrav inom svetsning och lödning.
- Förbränningsprocessen, lågans reglering och temperaturzoner.
- Sammanfogning med gassvetsning med teknikerna från- och motsvets i förekommande positioner i horisontellt och vertikalt läge i plattstål och horisontellt läge i tubrör.
- Metoder för hård- och mjuklödning i förekommande positioner med rör som formvara.
- Fogberedning samt håltagning, demontering och användning av skärutrustning.
- Materiallära för stål och koppar och deras legeringar samt för tillsatsmaterial. Grundmaterial och tillsatsmaterial för svetsning och lödning.
- Skötsel och underhåll av maskiner och utrustning.
- Täthetsprovning, kontroller och dokumentation vid svets- och lödarbeten.
- Egenskaper hos och förvaring av behållare för bränngaser och syre.
- Distribution av svetsgaser till arbetsplatser.
- Arbetsmiljö, hälsa och säkerhet vid arbete med svetsning och lödning.
- Brandsäkerhet för skydd mot brand och brandgasspridning samt lagar och föreskrifter om brandsäkerhet.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen vvs svets och lödning rör.
Eleven planerar i samråd med handledare sitt arbete utifrån ritningar och andra handlingar.
I planeringen väljer eleven med viss säkerhet material och utrustning.
Eleven utför arbetet med visst handlag och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet metoder och tekniker för sammanfogning enligt lagar och andra bestämmelser.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet verktyg och maskiner samt följer föreskrifter och anvisningar för dem.
Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete utifrån ritningar och andra handlingar.
I planeringen väljer eleven med viss säkerhet metoder, material och utrustning.
Eleven utför arbetet med gott handlag och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet metoder och tekniker för sammanfogning enligt lagar och andra bestämmelser.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet verktyg och maskiner samt följer föreskrifter och anvisningar för dem.
Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete utifrån ritningar och andra handlingar.
I planeringen väljer eleven med säkerhet metoder, material och utrustning samt motiverar sina val.
Eleven utför arbetet med mycket gott handlag och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med säkerhet metoder och tekniker för sammanfogning enligt lagar och andra bestämmelser.
Dessutom använder eleven med säkerhet verktyg och maskiner samt följer föreskrifter och anvisningar för dem.
Eleven ger exempel på, och redogör översiktligt utifrån dessa för, nya och beprövade produkter och material.
Eleven utför i samråd med handledare reparationer, service och underhåll på maskiner och utrustning.
Under arbetets gång och när arbetet är utfört gör eleven i samråd med handledare kontroller.
Eleven värderar också med enkla omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav.
Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av utförda åtgärder.
Eleven ger exempel på, och redogör utförligt utifrån dessa för, nya och beprövade produkter och material.
Eleven utför efter samråd med handledare reparationer, service och underhåll på maskiner och utrustning.
Under arbetets gång och när arbetet är utfört gör eleven efter samråd med handledare kontroller.
Eleven värderar också med nyanserade omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav.
Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av utförda åtgärder.
Eleven ger exempel på, och redogör utförligt och nyanserat utifrån dessa för, nya och beprövade produkter och material.
Eleven utför efter samråd med handledare reparationer, service och underhåll på maskiner och utrustning.
Under arbetets gång och när arbetet är utfört gör eleven efter samråd med handledare kontroller.
Eleven värderar också med nyanserade omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utförda åtgärder.
Eleven använder skyddsutrustning, följer skyddsföreskrifter för sin egen och andras säkerhet samt arbetar ergonomiskt.
Eleven använder skyddsutrustning, följer skyddsföreskrifter för sin egen och andras säkerhet samt arbetar ergonomiskt.
Eleven använder skyddsutrustning, följer skyddsföreskrifter för sin egen och andras säkerhet samt arbetar ergonomiskt.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."