Växtkunskap - fastighetsskötsel
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen växtkunskap - fastighetsskötsel relaterar till syftet med ämnet växtkunskap, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att identifiera och namnge växter med vetenskapliga och yrkesmässiga termer.
- Förmåga att välja växter för olika platser, miljöer och funktioner samt att göra ekonomiska beräkningar för planteringsförslag.
- Kunskaper om växters egenskaper samt om förnyelse av sortiment.
- Kunskaper om biologiska och ekologiska samband mellan växter, mark, klimat och andra organismer.
- Kunskaper om växters kvalitet och kvalitetskrav för växter.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen växtkunskap - fastighetsskötsel.
- Identifiering, beskrivning och namngivning av ett begränsat sortiment av träd, buskar, barrväxter, perenner och annueller.
- Växternas funktion i olika miljöer, till exempel som rumsbildare, vindskydd och estetiska uttryck med färg och form.
- Olika moment i planteringen av växter, till exempel jordförbättring, gödsling, vattning och efterarbete.
- Växternas liv, till exempel fotosyntes, andning, vattenupptagning och vattentransport.
- Växternas byggnad och utvecklingsfaser.
- Jordar och markförhållanden samt växters behov av vatten och näring.
- Olika gödselmedel och deras innehåll och verkan.
- Ogräs i olika utvecklingsstadier, spridningsbiologi och val av bekämpningsmetod.
- Vanliga växtsjukdomar och skadedjur på trädgårdsväxter samt symtom och motåtgärder.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen växtkunskap - fastighetsskötsel.
Eleven identifierar och namnger med viss säkerhet växter ur ett begränsat växtsortiment.
Eleven utarbetar också i samråd med handledare ett enkelt förslag till växtkomposition med hänsyn till miljö, funktion och estetiskt uttryck.
I arbetet gör eleven med viss säkerhet en enkel ekonomisk beräkning för sitt förslag.
Dessutom utför eleven i samråd med handledare planteringsarbete.
Eleven identifierar och namnger med viss säkerhet växter ur ett begränsat växtsortiment.
Eleven utarbetar också efter samråd med handledare ett enkelt förslag till växtkomposition med hänsyn till miljö, funktion och estetiskt uttryck.
I arbetet gör eleven med viss säkerhet en ekonomisk beräkning för sitt förslag.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare planteringsarbete.
Eleven identifierar och namnger med säkerhet växter ur ett begränsat växtsortiment.
Eleven utarbetar också efter samråd med handledare ett enkelt förslag till växtkomposition med hänsyn till miljö, funktion och estetiskt uttryck.
I arbetet gör eleven med säkerhet en avancerad ekonomisk beräkning för sitt förslag.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare planteringsarbete.
Eleven redogör översiktligt för växternas egenskaper, funktion och lämplighet i olika miljöer.
Eleven redogör också översiktligt för växternas anatomi och fysiologi.
Redogörelserna innehåller enkla förklaringar till växternas energiomsättning, deras vatten- och näringsförsörjning och deras utvecklingsfaser och tillväxt samt till hur man kan påverka tillväxten genom olika åtgärder.
Dessutom beskriver eleven översiktligt mark-, vatten- och klimatförhållanden på en växtplats.
Eleven redogör utförligt för växternas egenskaper, funktion och lämplighet i olika miljöer.
Eleven redogör också utförligt för växternas anatomi och fysiologi.
Redogörelserna innehåller välgrundade förklaringar till växternas energiomsättning, deras vatten- och näringsförsörjning och deras utvecklingsfaser och tillväxt samt till hur man kan påverka tillväxten genom olika åtgärder.
Dessutom beskriver eleven utförligt mark-, vatten- och klimatförhållanden på en växtplats.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för växternas egenskaper, funktion och lämplighet i olika miljöer.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för växternas anatomi och fysiologi.
Redogörelserna innehåller välgrundade och nyanserade förklaringar till växternas energiomsättning, deras vatten- och näringsförsörjning och deras utvecklingsfaser och tillväxt samt till hur man kan påverka tillväxten genom olika åtgärder.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat mark-, vatten- och klimatförhållanden på en växtplats.
I samband med fältstudier identifierar och namnger eleven ett fåtal vanliga ogräs, skadedjur och växtsjukdomar.
I samband med fältstudier identifierar och namnger eleven flera vanliga ogräs, skadedjur och växtsjukdomar.
I samband med fältstudier identifierar och namnger eleven flera vanliga ogräs, skadedjur och växtsjukdomar.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."