Växtkunskap 2

kurs
Kurskod
VÄXVÄX02
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen växtkunskap 2 relaterar till syftet med ämnet växtkunskap, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen växtkunskap 2.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen växtkunskap 2.

E
Eleven identifierar och namnger med viss säkerhet växter ur ett brett växtsortiment, med vetenskapliga och yrkesmässiga termer.
I samband med växtinventering redogör eleven översiktligt för växternas egenskaper, funktion och lämplighet i olika miljöer samt gör en enkel bedömning av växternas kondition.
C
Eleven identifierar och namnger med viss säkerhet växter ur ett brett växtsortiment, med vetenskapliga och yrkesmässiga termer.
I samband med växtinventering redogör eleven utförligt för växternas egenskaper, funktion och lämplighet i olika miljöer samt gör en välgrundad bedömning av växternas kondition.
A
Eleven identifierar och namnger med säkerhet växter ur ett brett växtsortiment, med vetenskapliga och yrkesmässiga termer.
I samband med växtinventering redogör eleven utförligt och nyanserat för växternas egenskaper, funktion och lämplighet i olika miljöer samt gör en välgrundad och nyanserad bedömning av växternas kondition.
E
Eleven utarbetar i samråd med handledare ett enkelt förslag till växtkomposition med hänsyn till miljö, funktion, hållbarhet och estetiskt uttryck.
Eleven gör också med viss säkerhet en enkel ekonomisk beräkning för sitt förslag.
I förslaget redogör eleven översiktligt för biologiska och ekologiska samband mellan växter, markförhållanden och klimat.
Dessutom beskriver eleven översiktligt växternas kvalitet.
C
Eleven utarbetar efter samråd med handledare ett förslag till växtkomposition med hänsyn till miljö, funktion, hållbarhet och estetiskt uttryck.
Eleven gör också med viss säkerhet en ekonomisk beräkning för sitt förslag.
I förslaget redogör eleven utförligt för biologiska och ekologiska samband mellan växter, markförhållanden och klimat.
Dessutom beskriver eleven utförligt växternas kvalitet.
A
Eleven utarbetar efter samråd med handledare ett sammansatt förslag till växtkomposition med hänsyn till miljö, funktion, hållbarhet och estetiskt uttryck samt motiverar sina val.
Eleven gör också med säkerhet en avancerad ekonomisk beräkning för sitt förslag.
I förslaget redogör eleven utförligt och nyanserat för biologiska och ekologiska samband mellan växter, markförhållanden och klimat.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat växternas kvalitet.
E
Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser som rör trädgårdsväxter och handel med växter samt beskriver översiktligt varför dessa bestämmelser finns.
C
Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser som rör trädgårdsväxter och handel med växter samt beskriver utförligt varför dessa bestämmelser finns.
A
Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser som rör trädgårdsväxter och handel med växter samt beskriver utförligt och nyanserat varför dessa bestämmelser finns.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."