Vård- och omsorgsarbete 1

kurs
Kurskod
VÅRVÅR01
Poäng
200p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen vård- och omsorgsarbete 1 relaterar till syftet med ämnet vård och omsorg, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen vård- och omsorgsarbete 1.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen vård- och omsorgsarbete 1.

E
Eleven beskriver översiktligt innebörden av centrala begrepp inom vård och omsorg.
Eleven redogör också översiktligt för hur smitta och smittspridning förhindras.
Dessutom beskriver eleven översiktligt vad som kännetecknar normalt åldrande.
C
Eleven beskriver utförligt innebörden av centrala begrepp inom vård och omsorg.
Eleven redogör också utförligt för hur smitta och smittspridning förhindras.
Dessutom beskriver eleven utförligt vad som kännetecknar normalt åldrande.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat innebörden av centrala begrepp inom vård och omsorg.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för hur smitta och smittspridning förhindras.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat vad som kännetecknar normalt åldrande.
E
Eleven utför i bekanta situationer och i samråd med handledare vård- och omsorgsuppgifter på ett etiskt, estetiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt.
I arbetet hanterar eleven i samråd med handledare apparater och tekniska hjälpmedel samt använder, i samråd med handledare och på ett patientsäkert sätt, informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation.
Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra.
Dessutom uppmärksammar eleven i samråd med handledare den enskilda människans behov och förutsättningar.
C
Eleven utför i bekanta situationer och efter samråd med handledare vård- och omsorgsuppgifter på ett etiskt, estetiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt.
I arbetet hanterar eleven efter samråd med handledare apparater och tekniska hjälpmedel samt använder, efter samråd med handledare och på ett patientsäkert sätt, informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation.
Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra.
Dessutom uppmärksammar eleven efter samråd med handledare den enskilda människans behov och förutsättningar.
A
Eleven utför i bekanta situationer och efter samråd med handledare vård- och omsorgsuppgifter på ett etiskt, estetiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt samt anpassar vid behov utförandet i samråd med handledare.
I arbetet hanterar eleven efter samråd med handledare apparater och tekniska hjälpmedel samt använder, efter samråd med handledare och på ett patientsäkert sätt, informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation.
Eleven anpassar med säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra.
Dessutom uppmärksammar eleven efter samråd med handledare den enskilda människans behov och förutsättningar.
E
Eleven redogör översiktligt för hälso- och sjukvårdens samt socialtjänstens historia och utveckling.
C
Eleven redogör utförligt för hälso- och sjukvårdens samt socialtjänstens historia och utveckling.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hälso- och sjukvårdens samt socialtjänstens historia och utveckling.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."