Webbserverprogrammering 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen webbserverprogrammering 1 relaterar till syftet med ämnet webbserverprogrammering, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om de tekniker som används för att bygga dynamiska webbplatser och webbapplikationer inklusive datalagring samt dessa teknikers vidgade roll inom annan mjukvaruutveckling.
- Förmåga att planera, genomföra, kvalitetssäkra, dokumentera och utvärdera utvecklingsprojekt för webbplatser rörande funktionalitet för webbplattformen.
- Förmåga att utveckla webbapplikationer som fungerar oberoende av användarens val och konfiguration av plattform.
- Kunskaper om applikationsarkitektur inklusive separation av olika slags logik.
- Förmåga att utveckla applikationer enligt standarder och riktlinjer för god praxis.
- Förmåga att utveckla applikationslogik för såväl server- som klientsidan.
- Kunskaper om säkerhet och förmåga att identifiera och motarbeta attacker genom effektiva åtgärder.
- Förmåga att kommunicera med andra och färdigheter i att använda fackspråk.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen webbserverprogrammering 1.
- Webbserverns och dynamiska webbplatsers funktionalitet.
- Utvecklingsprocessen för ett webbtekniskt projekt med målsättningar, krav, begränsningar, planering och uppföljning. Specifikation av struktur och design, kodning, testning samt driftsättning.
- Dokumentation av utvecklingsprocess och färdig produkt.
- En översikt över olika lösningar eller språk som finns för att skapa dynamiska webbplatser.
- Grundfunktionen i ett programspråk för dynamiska webbplatser.
- Teknisk orientering om webbens protokoll, adresser, säkerhet samt samspelet mellan klient och server.
- Datalagring i relationsdatabas eller med annan teknik.
- Teckenkodning. Begrepp, standarder och handhavande.
- Kodning och dokumentation enligt vedertagen praxis för vald teknik.
- Applikationsarkitektur och separation av olika slags logik.
- Kvalitetssäkring av dynamiska webbapplikationers funktionalitet, säkerhet och kodkvalitet.
- Grundläggande säkerhet och sätt att identifiera hot och sårbarheter samt hur attacker kan motverkas genom effektiva åtgärder.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen webbserverprogrammering 1.
Eleven beskriver översiktligt tekniken bakom dynamiska webbplatser och hur de samspelar med olika tekniker på webben.
Eleven beskriver utförligt tekniken bakom dynamiska webbplatser och hur de samspelar med olika tekniker på webben.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat tekniken bakom dynamiska webbplatser och hur de samspelar med olika tekniker på webben.
Eleven gör en enkel projektplan för en tänkt webbapplikation.
I projektplanen beskriver eleven översiktligt applikationens funktion.
Utifrån projektplanen utvecklar eleven i samråd med handledare applikationen där presentationslogiken i begränsad utsträckning är skild från applikationens övriga logik.
I arbetet utvecklar eleven kod som i begränsad utsträckning är läsbar och översiktligt kommenterad.
Applikationen uppvisar enkel funktionalitet med ett språk för webbserverprogrammering och tillhandahåller en enkel lösning för datapersistens mellan sidvisningar.
Produkten är av tillfredsställande kvalitet och följer etablerad god praxis.
Eleven gör en genomarbetad projektplan för en tänkt webbapplikation.
I projektplanen beskriver eleven utförligt applikationens funktion och arkitektur.
Utifrån projektplanen utvecklar eleven efter samråd med handledare applikationen där presentationslogiken är skild från applikationens övriga logik.
I arbetet utvecklar eleven kod som följer en given kodningsstandard och är översiktligt kommenterad.
Applikationen uppvisar funktionalitet med ett språk för webbserverprogrammering och tillhandahåller en enkel lösning för permanent datalagring.
Produkten är av tillfredsställande kvalitet och följer etablerad god praxis.
Detta kontrollerar eleven med hjälp av några tester.
Eleven gör en genomarbetad projektplan för en tänkt webbapplikation.
Vid behov reviderar eleven planen.
I projektplanen beskriver eleven utförligt och nyanserat applikationens funktion, arkitektur och mjukvarugränssnitt.
Utifrån projektplanen utvecklar eleven efter samråd med handledare applikationen där presentationslogiken är skild från applikationens övriga logik.
I arbetet utvecklar eleven kod som följer en given kodningsstandard och är utförligt kommenterad.
Applikationen uppvisar funktionalitet med ett språk för webbserverprogrammering för att driva en helt databaserad webbplats eller en jämförbart avancerad produkt och tillhandahåller en lösning med viss komplexitet för permanent datalagring.
Produkten är av god kvalitet och följer etablerad god praxis.
Detta kontrollerar eleven med hjälp av flera tester, även manuella.
När arbetet är utfört gör eleven en enkel dokumentation av de moment som har utförts samt utvärderar med enkla omdömen sitt arbete och resultat.
Eleven identifierar ett fåtal sårbarheter eller hot och vidtar enkla åtgärder för att förhindra att produkten utnyttjas.
När eleven kommunicerar med andra använder hen med viss säkerhet enkel terminologi.
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann dokumentation av de moment som har utförts samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat.
Eleven identifierar sårbarheter eller hot och vidtar åtgärder för att förhindra att produkten utnyttjas.
När eleven kommunicerar med andra använder hen med viss säkerhet terminologi.
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av de moment som har utförts samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven identifierar flera sårbarheter eller hot och vidtar avancerade åtgärder för att förhindra att produkten utnyttjas.
När eleven kommunicerar med andra använder hen med säkerhet terminologi.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."