Webbserverprogrammering 1

kurs
Kurskod
WESWEB01
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen webbserverprogrammering 1 relaterar till syftet med ämnet webbserverprogrammering, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen webbserverprogrammering 1.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen webbserverprogrammering 1.

E
Eleven beskriver översiktligt tekniken bakom dynamiska webbplatser och hur de samspelar med olika tekniker på webben.
C
Eleven beskriver utförligt tekniken bakom dynamiska webbplatser och hur de samspelar med olika tekniker på webben.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat tekniken bakom dynamiska webbplatser och hur de samspelar med olika tekniker på webben.
E
Eleven gör en enkel projektplan för en tänkt webbapplikation.
I projektplanen beskriver eleven översiktligt applikationens funktion.
Utifrån projektplanen utvecklar eleven i samråd med handledare applikationen där presentationslogiken i begränsad utsträckning är skild från applikationens övriga logik.
I arbetet utvecklar eleven kod som i begränsad utsträckning är läsbar och översiktligt kommenterad.
Applikationen uppvisar enkel funktionalitet med ett språk för webbserverprogrammering och tillhandahåller en enkel lösning för datapersistens mellan sidvisningar.
Produkten är av tillfredsställande kvalitet och följer etablerad god praxis.
C
Eleven gör en genomarbetad projektplan för en tänkt webbapplikation.
I projektplanen beskriver eleven utförligt applikationens funktion och arkitektur.
Utifrån projektplanen utvecklar eleven efter samråd med handledare applikationen där presentationslogiken är skild från applikationens övriga logik.
I arbetet utvecklar eleven kod som följer en given kodningsstandard och är översiktligt kommenterad.
Applikationen uppvisar funktionalitet med ett språk för webbserverprogrammering och tillhandahåller en enkel lösning för permanent datalagring.
Produkten är av tillfredsställande kvalitet och följer etablerad god praxis.
Detta kontrollerar eleven med hjälp av några tester.
A
Eleven gör en genomarbetad projektplan för en tänkt webbapplikation.
Vid behov reviderar eleven planen.
I projektplanen beskriver eleven utförligt och nyanserat applikationens funktion, arkitektur och mjukvarugränssnitt.
Utifrån projektplanen utvecklar eleven efter samråd med handledare applikationen där presentationslogiken är skild från applikationens övriga logik.
I arbetet utvecklar eleven kod som följer en given kodningsstandard och är utförligt kommenterad.
Applikationen uppvisar funktionalitet med ett språk för webbserverprogrammering för att driva en helt databaserad webbplats eller en jämförbart avancerad produkt och tillhandahåller en lösning med viss komplexitet för permanent datalagring.
Produkten är av god kvalitet och följer etablerad god praxis.
Detta kontrollerar eleven med hjälp av flera tester, även manuella.
E
När arbetet är utfört gör eleven en enkel dokumentation av de moment som har utförts samt utvärderar med enkla omdömen sitt arbete och resultat.
Eleven identifierar ett fåtal sårbarheter eller hot och vidtar enkla åtgärder för att förhindra att produkten utnyttjas.
När eleven kommunicerar med andra använder hen med viss säkerhet enkel terminologi.
C
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann dokumentation av de moment som har utförts samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat.
Eleven identifierar sårbarheter eller hot och vidtar åtgärder för att förhindra att produkten utnyttjas.
När eleven kommunicerar med andra använder hen med viss säkerhet terminologi.
A
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av de moment som har utförts samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven identifierar flera sårbarheter eller hot och vidtar avancerade åtgärder för att förhindra att produkten utnyttjas.
När eleven kommunicerar med andra använder hen med säkerhet terminologi.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."