Webbserverprogrammering 2

kurs
Kurskod
WESWEB02
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen webbserverprogrammering 2 relaterar till syftet med ämnet webbserverprogrammering, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen webbserverprogrammering 2.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen webbserverprogrammering 2.

E
Eleven redogör översiktligt för de tekniker som möjliggör dynamiska webbplatser och webbtjänster.
C
Eleven redogör utförligt för de tekniker som möjliggör dynamiska webbplatser och webbtjänster.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för de tekniker som möjliggör dynamiska webbplatser och webbtjänster.
E
Eleven gör en enkel projektplan för en tänkt produkt.
I projektplanen beskriver eleven översiktligt produktens funktion.
Utifrån projektplanen utvecklar eleven i samråd med handledare produkten där presentationslogiken huvudsakligen är skild från produktens övriga logik.
I arbetet utvecklar eleven kod som är läsbar och översiktligt kommenterad.
Produkten uppvisar enkel funktionalitet med ett eller flera språk för webbserverprogrammering och tillhandahåller ett enkelt informationshanteringssystem som också hämtar eller lämnar data via någon webbtjänst.
Dessutom tillhandahåller produkten någon lösning för permanent datalagring.
Produkten är av tillfredsställande kvalitet och följer etablerad god praxis, vilket eleven kontrollerar med begränsade tester.
C
Eleven gör en genomarbetad projektplan för en tänkt produkt.
I projektplanen beskriver eleven utförligt produktens funktion och arkitektur.
Utifrån projektplanen utvecklar eleven efter samråd med handledare produkten där presentationslogiken är skild från produktens övriga logik.
I arbetet utvecklar eleven kod som följer en given kodningsstandard och är utförligt kommenterad.
Produkten uppvisar funktionalitet med ett eller flera språk för webbserverprogrammering och tillhandahåller ett enkelt informationshanteringssystem som också hämtar eller lämnar data via några webbtjänster.
Dessutom tillhandahåller produkten någon lösning för permanent datalagring och eleven utför en enkel optimering av denna.
Produkten är av tillfredsställande kvalitet och följer etablerad god praxis, vilket eleven kontrollerar med automatiserade tester.
A
Eleven gör en genomarbetad projektplan för en tänkt produkt.
Vid behov reviderar eleven planen.
I projektplanen beskriver eleven utförligt och nyanserat produktens funktion, arkitektur och mjukvarugränssnitt.
Utifrån projektplanen utvecklar eleven efter samråd med handledare produkten där presentationslogiken är skild från produktens övriga logik.
Produkten är i omfattande utsträckning skapad med objektorienterad eller funktionell programmering och uppvisar användning av ett eller flera enkla designmönster.
I arbetet utvecklar eleven kod som följer en given kodningsstandard och är utförligt och nyanserat kommenterad.
Produkten uppvisar funktionalitet med ett eller flera språk för webbserverprogrammering och tillhandahåller ett informationshanteringssystem som också hämtar eller lämnar data via flera webbtjänster.
Dessutom tillhandahåller produkten någon lösning för permanent datalagring och eleven utför en optimering av denna.
Produkten är av god kvalitet och följer etablerad god praxis, vilket eleven kontrollerar med omfattande automatiserade och manuella tester.
E
När arbetet är utfört gör eleven en enkel dokumentation av de moment som har utförts samt utvärderar med enkla omdömen sitt arbete och resultat.
Eleven identifierar hot och sårbarheter mot produkten och vidtar någon åtgärd för att förhindra att denna utnyttjas.
När eleven kommunicerar med andra använder hen med viss säkerhet enkel terminologi.
C
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann dokumentation av de moment som har utförts samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat.
Eleven identifierar hot och sårbarheter mot produkten och vidtar några åtgärder för att förhindra att dessa utnyttjas.
Produkten är i begränsad utsträckning skapad med objektorienterad eller funktionell programmering.
När eleven kommunicerar med andra använder hen med viss säkerhet terminologi.
A
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av de moment som har utförts med koppling till generella principer och testresultat samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven identifierar hot och sårbarheter mot produkten och vidtar flera åtgärder för att förhindra att dessa utnyttjas.
Dessutom kontrollerar eleven produktens säkerhet med några tester.
När eleven kommunicerar med andra använder hen med säkerhet terminologi.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."