Webbtjänster

kurs
Kurskod
WESWET3
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen webbtjänster relaterar till syftet med ämnet webbserverprogrammering, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen webbtjänster.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen webbtjänster.

E
Eleven redogör översiktligt för de tekniker som möjliggör datakommunikation med hjälp av webbtjänster.
C
Eleven redogör utförligt för de tekniker som möjliggör datakommunikation med hjälp av webbtjänster.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för de tekniker som möjliggör datakommunikation med hjälp av webbtjänster.
E
Eleven gör en enkel projektplan för en tänkt produkt.
I projektplanen beskriver eleven översiktligt produktens funktion.
Utifrån projektplanen utvecklar eleven i samråd med handledare produkten där olika sorters logik huvudsakligen är skild från varandra.
I arbetet utvecklar eleven kod som är läsbar och översiktligt kommenterad.
Produkten uppvisar begränsad funktionalitet med ett språk för webbtjänster och tillhandahåller ett enkelt informationshanteringssystem som också hämtar eller lämnar data via någon enkel webbtjänst.
Dessutom tillhandahåller produkten någon lösning för en permanent datalagring.
I arbetet redogör eleven också översiktligt för vanliga problem som kan uppstå vid datakommunikation mellan server och klient.
Produkten är av tillfredsställande kvalitet och följer etablerad god praxis.
C
Eleven gör en genomarbetad projektplan för en tänkt produkt.
I projektplanen beskriver eleven utförligt produktens funktion.
Utifrån projektplanen utvecklar eleven efter samråd med handledare produkten där olika sorters logik är skilda från varandra.
I arbetet utvecklar eleven kod som följer en given kodkonvention och är utförligt kommenterad.
Produkten uppvisar funktionalitet med ett språk för webbtjänster och tillhandahåller ett informationshanteringssystem som också hämtar eller lämnar data via någon webbtjänst.
Dessutom tillhandahåller produkten lösning för att läsa, skriva, uppdatera och ta bort data mot en permanent datalagring.
I arbetet redogör eleven också utförligt för vanliga problem som kan uppstå vid datakommunikation mellan server och klient.
Produkten är av tillfredsställande kvalitet och följer etablerad god praxis.
A
Eleven gör en genomarbetad projektplan för en tänkt produkt.
Vid behov reviderar eleven planen.
I projektplanen beskriver eleven utförligt och nyanserat produktens funktion, arkitektur och mjukvarugränssnitt.
Utifrån projektplanen utvecklar eleven efter samråd med handledare produkten där olika sorters logik är skilda från varandra.
I arbetet utvecklar eleven kod som följer en given kodkonvention och är utförligt och nyanserat kommenterad med teknisk dokumentation.
Produkten uppvisar omfattande funktionalitet med ett språk för webbtjänster och tillhandahåller ett informationshanteringssystem som också hämtar eller lämnar data via någon avancerad webbtjänst.
Dessutom tillhandahåller produkten en avancerad lösning för att läsa, skriva, uppdatera och ta bort data mot en permanent datalagring.
I arbetet redogör eleven också utförligt och nyanserat för vanliga problem som kan uppstå vid datakommunikation mellan server och klient.
Produkten är av god kvalitet och följer etablerad god praxis.
Detta kontrollerar eleven med omfattande manuella och automatiserade tester.
E
När arbetet är utfört gör eleven en enkel dokumentation av de moment som har utförts samt utvärderar med enkla omdömen sitt arbete och resultat.
Eleven identifierar något hot eller sårbarhet mot produkten och vidtar någon åtgärd för att förhindra att den utnyttjas.
Detta kontrollerar eleven med någon test.
När eleven kommunicerar med andra använder hen med viss säkerhet enkel terminologi.
C
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann dokumentation av de moment som har utförts samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat.
Detta kontrollerar eleven med några tester.
Eleven identifierar hot och sårbarheter mot produkten och vidtar några åtgärder för att förhindra att dessa utnyttjas.
I utvärderingen gör eleven välgrundade reflektioner över hur beslut har tagits i arbetet.
När eleven kommunicerar med andra använder hen med viss säkerhet terminologi.
A
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av de moment som har utförts med koppling till generella principer och testresultat samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
I utvärderingen gör eleven välgrundade och nyanserade reflektioner över hur beslut har tagits i arbetet.
Eleven identifierar hot och sårbarheter mot produkten och vidtar flera åtgärder för att förhindra att dessa utnyttjas.
Dessutom kontrollerar eleven produktens säkerhet med flera tester.
När eleven kommunicerar med andra använder hen med säkerhet terminologi.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."