Webbutveckling 3

kurs
Kurskod
WEUWEB33
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen webbutveckling 3 relaterar till syftet med ämnet webbutveckling, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen webbutveckling 3.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen webbutveckling 3.

E
Eleven följer med viss säkerhet en projektplan för framtagning av en eller flera produkter.
Planen uppfyller standardiserad projektmetodik för mjukvaruutveckling.
Utifrån projektplanen utvecklar eleven i samråd med handledare produkten eller produkterna där logiker som styr innehåll, design och beteende är åtskilda.
Eleven använder med viss säkerhet pakethantering vid installation av olika klassbibliotek och ramverk.
I arbetet utvecklar eleven kod som med tillfredsställande resultat följer standarder och etablerad god praxis.
C
Eleven följer med viss säkerhet en projektplan för framtagning av en eller flera produkter.
Planen uppfyller standardiserad projektmetodik för mjukvaruutveckling.
Utifrån projektplanen utvecklar eleven efter samråd med handledare produkten eller produkterna där logiker som styr innehåll, design och beteende är åtskilda.
Eleven använder med viss säkerhet pakethantering vid installation av olika klassbibliotek och ramverk.
I arbetet utvecklar eleven kod som med tillfredsställande resultat följer standarder och etablerad god praxis.
A
Eleven följer med säkerhet en projektplan för framtagning av en eller flera produkter.
Planen uppfyller standardiserad projektmetodik för mjukvaruutveckling.
Utifrån projektplanen utvecklar eleven efter samråd med handledare produkten eller produkterna där logiker som styr innehåll, design och beteende är åtskilda.
Eleven använder med säkerhet pakethantering vid installation av olika klassbibliotek och ramverk.
I arbetet utvecklar eleven kod som med gott resultat följer standarder och etablerad god praxis.
E
Eleven utvecklar något skript för användarinteraktion och något skript för kommunikation med webbtjänster med tillfredsställande funktionalitet.
Eleven använder med viss säkerhet enkla tekniker för asynkrona anrop för sin produkt.
Dessutom utvecklar eleven två- eller tredimensionell interaktiv grafik med tillfredsställande funktionalitet.
Produkten eller produkterna är av tillfredsställande kvalitet när det gäller funktion och tillgänglighet.
Detta kontrollerar eleven med automatiserade tester.
Eleven vidtar någon åtgärd för att åstadkomma god prestanda för produkten eller produkterna.
C
Eleven utvecklar några skript för användarinteraktion och några skript för kommunikation med webbtjänster med tillfredsställande funktionalitet.
Eleven använder med viss säkerhet tekniker för asynkrona anrop för sin produkt.
Dessutom utvecklar eleven två- eller tredimensionell interaktiv grafik med tillfredsställande funktionalitet.
Produkten eller produkterna är av tillfredsställande kvalitet när det gäller funktion och tillgänglighet.
Detta kontrollerar eleven med manuella och automatiserade tester.
Eleven vidtar några åtgärder för att åstadkomma god prestanda för produkten eller produkterna.
A
Eleven utvecklar flera skript för användarinteraktion och flera skript för kommunikation med webbtjänster med god funktionalitet.
Eleven använder med säkerhet avancerade tekniker för asynkrona anrop för sin produkt.
Dessutom utvecklar eleven två- eller tredimensionell interaktiv grafik med god funktionalitet.
Produkten eller produkterna är av god kvalitet när det gäller funktion och tillgänglighet.
Detta kontrollerar eleven med manuella och automatiserade tester.
Eleven vidtar flera åtgärder för att åstadkomma god prestanda för produkten eller produkterna.
E
När arbetet är utfört gör eleven en enkel dokumentation i enlighet med vald projektmetod samt utvärderar med enkla omdömen sitt arbete och resultat.
Eleven följer i sitt arbete lagar och andra bestämmelser som rör mjukvaruutveckling och publicering på webben.
Eleven tar hänsyn till säkerhetsaspekter i sitt arbete och i fråga om produkten eller produkterna samt kontrollerar säkerheten genom begränsade tester.
Eleven använder med viss säkerhet terminologi inom området.
C
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann dokumentation i enlighet med vald projektmetod samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat.
Eleven följer i sitt arbete lagar och andra bestämmelser som rör mjukvaruutveckling och publicering på webben.
Eleven tar hänsyn till säkerhetsaspekter i sitt arbete och i fråga om produkten eller produkterna samt kontrollerar säkerheten genom tester.
Eleven använder med viss säkerhet terminologi inom området.
A
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation i enlighet med vald projektmetod samt utvärderar med utförliga och nyanserade omdömen sitt arbete och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven följer i sitt arbete lagar och andra bestämmelser som rör mjukvaruutveckling och publicering på webben.
Eleven tar hänsyn till säkerhetsaspekter i sitt arbete och i fråga om produkten eller produkterna samt kontrollerar säkerheten genom omfattande tester.
Eleven använder med säkerhet terminologi inom området.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."