Webbutveckling 3
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen webbutveckling 3 relaterar till syftet med ämnet webbutveckling, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att planera, genomföra, testa, dokumentera och utvärdera utvecklingsprojekt för webbplatser samt applikationer som bygger på klientbaserade webbtekniker.
- Kunskaper om de tekniker som används för att bygga webbplatser och webbapplikationer.
- Förmåga att använda externa webbtjänster för informationsutbyte mellan webbplatser.
- Förmåga att utveckla dynamisk presentationslogik.
- Förmåga att bygga webbplatser och webbapplikationer enligt standarder och riktlinjer för god praxis samt med god tillgänglighet.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området samt förmåga att göra etiska överväganden och reflektera över integritetsfrågor.
- Kunskaper om säkerhet och förmåga att identifiera och motarbeta attacker.
- Förmåga att använda terminologi inom området.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen webbutveckling 3.
- Konsumtion av webbtjänster, protokoll, gränssnitt och format för datautbyte.
- Processen för ett webbutvecklingsprojekt enligt standardiserad metod för mjukvaruutveckling.
- Verktyg för pakethantering.
- Optimering av processer med hjälp av verktyg, till exempel minifiering av javascript och CSS.
- Riktlinjer för god praxis inom webbutveckling.
- Klientsidestekniker för webbapplikationer.
- Skriptspråk för webbutveckling på klientsidan och dokumentobjektsmodellen.
- Interaktion med webbservern via skript.
- Interaktiv webbgrafik och skalbar vektorgrafik.
- Interoperabilitet.
- Applikationer som fungerar oberoende av val av användaragent, operativsystem eller hårdvaruplattform.
- Kvalitetssäkring av applikationens funktion samt validering av kodens kvalitet.
- Kvalitetssäkring av skript genom olika manuella och automatiserade tester, till exempel med enhetstester.
- Lagar och andra bestämmelser som styr digital information.
- Säkerhet och sätt att identifiera hot och sårbarheter samt hur attacker kan motverkas genom effektiva åtgärder.
- Terminologi inom området webbutveckling.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen webbutveckling 3.
Eleven följer med viss säkerhet en projektplan för framtagning av en eller flera produkter.
Planen uppfyller standardiserad projektmetodik för mjukvaruutveckling.
Utifrån projektplanen utvecklar eleven i samråd med handledare produkten eller produkterna där logiker som styr innehåll, design och beteende är åtskilda.
Eleven använder med viss säkerhet pakethantering vid installation av olika klassbibliotek och ramverk.
I arbetet utvecklar eleven kod som med tillfredsställande resultat följer standarder och etablerad god praxis.
Eleven följer med viss säkerhet en projektplan för framtagning av en eller flera produkter.
Planen uppfyller standardiserad projektmetodik för mjukvaruutveckling.
Utifrån projektplanen utvecklar eleven efter samråd med handledare produkten eller produkterna där logiker som styr innehåll, design och beteende är åtskilda.
Eleven använder med viss säkerhet pakethantering vid installation av olika klassbibliotek och ramverk.
I arbetet utvecklar eleven kod som med tillfredsställande resultat följer standarder och etablerad god praxis.
Eleven följer med säkerhet en projektplan för framtagning av en eller flera produkter.
Planen uppfyller standardiserad projektmetodik för mjukvaruutveckling.
Utifrån projektplanen utvecklar eleven efter samråd med handledare produkten eller produkterna där logiker som styr innehåll, design och beteende är åtskilda.
Eleven använder med säkerhet pakethantering vid installation av olika klassbibliotek och ramverk.
I arbetet utvecklar eleven kod som med gott resultat följer standarder och etablerad god praxis.
Eleven utvecklar något skript för användarinteraktion och något skript för kommunikation med webbtjänster med tillfredsställande funktionalitet.
Eleven använder med viss säkerhet enkla tekniker för asynkrona anrop för sin produkt.
Dessutom utvecklar eleven två- eller tredimensionell interaktiv grafik med tillfredsställande funktionalitet.
Produkten eller produkterna är av tillfredsställande kvalitet när det gäller funktion och tillgänglighet.
Detta kontrollerar eleven med automatiserade tester.
Eleven vidtar någon åtgärd för att åstadkomma god prestanda för produkten eller produkterna.
Eleven utvecklar några skript för användarinteraktion och några skript för kommunikation med webbtjänster med tillfredsställande funktionalitet.
Eleven använder med viss säkerhet tekniker för asynkrona anrop för sin produkt.
Dessutom utvecklar eleven två- eller tredimensionell interaktiv grafik med tillfredsställande funktionalitet.
Produkten eller produkterna är av tillfredsställande kvalitet när det gäller funktion och tillgänglighet.
Detta kontrollerar eleven med manuella och automatiserade tester.
Eleven vidtar några åtgärder för att åstadkomma god prestanda för produkten eller produkterna.
Eleven utvecklar flera skript för användarinteraktion och flera skript för kommunikation med webbtjänster med god funktionalitet.
Eleven använder med säkerhet avancerade tekniker för asynkrona anrop för sin produkt.
Dessutom utvecklar eleven två- eller tredimensionell interaktiv grafik med god funktionalitet.
Produkten eller produkterna är av god kvalitet när det gäller funktion och tillgänglighet.
Detta kontrollerar eleven med manuella och automatiserade tester.
Eleven vidtar flera åtgärder för att åstadkomma god prestanda för produkten eller produkterna.
När arbetet är utfört gör eleven en enkel dokumentation i enlighet med vald projektmetod samt utvärderar med enkla omdömen sitt arbete och resultat.
Eleven följer i sitt arbete lagar och andra bestämmelser som rör mjukvaruutveckling och publicering på webben.
Eleven tar hänsyn till säkerhetsaspekter i sitt arbete och i fråga om produkten eller produkterna samt kontrollerar säkerheten genom begränsade tester.
Eleven använder med viss säkerhet terminologi inom området.
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann dokumentation i enlighet med vald projektmetod samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat.
Eleven följer i sitt arbete lagar och andra bestämmelser som rör mjukvaruutveckling och publicering på webben.
Eleven tar hänsyn till säkerhetsaspekter i sitt arbete och i fråga om produkten eller produkterna samt kontrollerar säkerheten genom tester.
Eleven använder med viss säkerhet terminologi inom området.
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation i enlighet med vald projektmetod samt utvärderar med utförliga och nyanserade omdömen sitt arbete och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven följer i sitt arbete lagar och andra bestämmelser som rör mjukvaruutveckling och publicering på webben.
Eleven tar hänsyn till säkerhetsaspekter i sitt arbete och i fråga om produkten eller produkterna samt kontrollerar säkerheten genom omfattande tester.
Eleven använder med säkerhet terminologi inom området.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."