Aerodynamik
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen aerodynamik relaterar till syftet med ämnet yrkesteknik - flyg, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om aerodynamik.
- Förmåga att kommunicera och att använda begrepp och uttryck som är relevanta för området på såväl svenska som engelska.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen aerodynamik.
- Atmosfärens fysik med tillämpning på aerodynamik.
- Aerodynamiska termer och begrepp relaterade till luftfartyg.
- Flygteori som berör samband mellan krafter och faktorer som inverkar på lyftkraft och motstånd.
- Flygstabilitet och dynamik.
- Fackspråk på svenska och engelska.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen aerodynamik.
Eleven beskriver översiktligt atmosfärens betydelse, hur lyftkraft skapas vid olika förhållanden och hur atmosfäriska omständigheter påverkar luftfartyg.
Eleven använder med viss säkerhet för området relevanta begrepp.
När eleven kommunicerar med andra använder hen med viss säkerhet relevant fackspråk på svenska och engelska.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven beskriver utförligt atmosfärens betydelse, hur lyftkraft skapas vid olika förhållanden och hur atmosfäriska omständigheter påverkar luftfartyg.
Eleven använder med viss säkerhet för området relevanta begrepp.
När eleven kommunicerar med andra använder hen med viss säkerhet relevant fackspråk på svenska och engelska.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat atmosfärens betydelse, hur lyftkraft skapas vid olika förhållanden och hur atmosfäriska omständigheter påverkar luftfartyg.
Eleven använder med säkerhet för området relevanta begrepp.
När eleven kommunicerar med andra använder hen med säkerhet relevant fackspråk på svenska och engelska.
Resultatet av elevens arbete är gott.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."