Flyglagstiftning
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen flyglagstiftning relaterar till syftet med ämnet yrkesteknik - flyg, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser samt standarder.
- Förmåga att kommunicera och att använda begrepp och uttryck som är relevanta för området på såväl svenska som engelska.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen flyglagstiftning.
- Olika aktörers regelverk och roller enligt rådande luftfartsbestämmelser.
- Förståelse för hur man håller sig uppdaterad på förändringar i regelverket.
- Förståelse för regelverk som styr flygunderhållspersonals kunskapskrav och flygverkstäders verksamhet, enligt EASA Part-66 och Part-145.
- Förståelse för operatörens ansvar för fortsatt luftvärdighet och underhåll.
- Förståelse för regelverk som styr konstruktion, tillverkning och vidmakthållande av luftfartyg, enligt EASA Part-21 och Part-M.
- Fackspråk på svenska och engelska.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen flyglagstiftning.
Eleven beskriver översiktligt olika regelverk som styr verksamheten och vad de olika regelverken innehåller.
Eleven beskriver också översiktligt samband mellan nationella och internationella regelverk samt kopplingen till de olika verksamheterna inom området.
Dessutom beskriver eleven översiktligt olika organisationers och befattningshavares ansvar, befogenheter och skyldigheter enligt gällande regelsystem.
Eleven beskriver utförligt olika regelverk som styr verksamheten och vad de olika regelverken innehåller.
Eleven beskriver också utförligt samband mellan nationella och internationella regelverk samt kopplingen till de olika verksamheterna inom området.
Dessutom beskriver eleven utförligt olika organisationers och befattningshavares ansvar, befogenheter och skyldigheter enligt gällande regelsystem.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika regelverk som styr verksamheten och vad de olika regelverken innehåller.
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat samband mellan nationella och internationella regelverk samt kopplingen till de olika verksamheterna inom området.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat olika organisationers och befattningshavares ansvar, befogenheter och skyldigheter enligt gällande regelsystem.
Eleven följer i bekanta situationer lagar och andra bestämmelser som de praktiska momenten i utbildningen kräver.
Dessutom förklarar eleven översiktligt sammanhang mellan regelverk och praktiska procedurer.
Eleven följer i bekanta och delvis nya situationer lagar och andra bestämmelser som de praktiska momenten i utbildningen kräver.
Dessutom förklarar eleven utförligt sammanhang mellan regelverk och praktiska procedurer.
Eleven följer i bekanta men även nya situationer lagar och andra bestämmelser som de praktiska momenten i utbildningen kräver.
Dessutom förklarar eleven utförligt och nyanserat sammanhang mellan regelverk och praktiska procedurer.
Eleven använder med viss säkerhet för området relevanta begrepp.
Eleven använder med viss säkerhet fackspråk på svenska och engelska för att uttrycka fakta och principer.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven använder med viss säkerhet för området relevanta begrepp.
Eleven använder med viss säkerhet fackspråk på svenska och engelska för att uttrycka fakta och principer.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven använder med säkerhet för området relevanta begrepp.
Eleven använder med säkerhet fackspråk på svenska och engelska för att uttrycka fakta och principer.
Resultatet av elevens arbete är gott.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."