Mänskliga faktorer
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen mänskliga faktorer relaterar till syftet med ämnet yrkesteknik - flyg, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om faktorer som påverkar människan och om hur mänskliga misstag kan undvikas.
- Kunskaper om tekniska systems anpassning till människan.
- Förmåga att kommunicera och att använda begrepp och uttryck som är relevanta för området på såväl svenska som engelska.
- Kunskaper om att arbeta på ett säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt sätt.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen mänskliga faktorer.
- Avvikelser som kan hänföras till mänskliga faktorer.
- Människans sinnen, förutsättningar och begränsningar.
- Allmän orientering i socialpsykologi och gruppdynamik.
- Faktorer som påverkar mänskliga prestationer.
- Fysisk samt psykisk arbetsmiljö.
- Kommunikation.
- Arbetsplatsrisker.
- Modeller och teorier om hur mänskliga misstag kan undvikas.
- Flygsäkerhetskultur.
- Faktorer som påverkar arbetsresultat och arbetsmiljö, till exempel struktur, ordning, trivsel, yrkesroll och den mänskliga faktorn.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen mänskliga faktorer.
Eleven beskriver översiktligt hur människans minne och tänkande fungerar samt vilka faktorer som påverkar minnet och tänkandet.
Eleven beskriver också översiktligt hur människan väljer ut, uppfattar och tolkar sinnesintryck.
Dessutom beskriver eleven översiktligt hur olika påfrestningar som stress, kriser och katastrofer påverkar den perceptuella och kognitiva förmågan.
Eleven beskriver utförligt hur människans minne och tänkande fungerar samt vilka faktorer som påverkar minnet och tänkandet.
Eleven beskriver också utförligt hur människan väljer ut, uppfattar och tolkar sinnesintryck.
Dessutom beskriver eleven utförligt hur olika påfrestningar som stress, kriser och katastrofer påverkar den perceptuella och kognitiva förmågan.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur människans minne och tänkande fungerar samt vilka faktorer som påverkar minnet och tänkandet.
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat hur människan väljer ut, uppfattar och tolkar sinnesintryck.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur olika påfrestningar som stress, kriser och katastrofer påverkar den perceptuella och kognitiva förmågan.
Eleven beskriver översiktligt hur mänskliga misstag kan undvikas och ger exempel på konsekvenser av sådana misstag.
Eleven beskriver också översiktligt faktorer som påverkar människans motivation och prestation.
Dessutom beskriver eleven översiktligt problem med tekniska systems anpassning till människans psykiska förmåga och gör utifrån detta enkla riskbedömningar och drar enkla slutsatser.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven beskriver utförligt hur mänskliga misstag kan undvikas och ger exempel på konsekvenser av sådana misstag.
Eleven beskriver också utförligt faktorer som påverkar människans motivation och prestation.
Dessutom beskriver eleven utförligt problem med tekniska systems anpassning till människans psykiska förmåga och gör utifrån detta riskbedömningar och drar välgrundade slutsatser.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur mänskliga misstag kan undvikas och ger exempel på konsekvenser av sådana misstag.
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat faktorer som påverkar människans motivation och prestation.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat problem med tekniska systems anpassning till människans psykiska förmåga och gör utifrån detta välgrundade riskbedömningar och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Resultatet av elevens arbete är gott.
När eleven kommunicerar med andra använder hen med viss säkerhet relevant fackspråk på svenska och engelska.
När eleven kommunicerar med andra använder hen med viss säkerhet relevant fackspråk på svenska och engelska.
När eleven kommunicerar med andra använder hen med säkerhet relevant fackspråk på svenska och engelska.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."