Yttre miljö - anläggningar
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen yttre miljö - anläggningar relaterar till syftet med ämnet yttre miljö, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika typer av anläggningar inom fastighetsområden samt om maskiner, verktyg och redskap.
- Kunskaper om utomhusmiljöns betydelse för människors hälsa och livskvalitet samt om hur utomhusmiljöer kan utformas för olika brukare.
- Förmåga att planera och dimensionera gröna miljöer, andra anläggningar och fast markutrustning.
- Förmåga att tolka och använda ritningar.
- Förmåga att utföra skötsel och anläggning av gröna ytor och fast markutrustning.
- Förmåga att välja och använda lämplig arbetsteknik samt lämpliga maskiner, verktyg och redskap.
- Kunskaper om lagar, andra bestämmelser och säkerhetsföreskrifter inom området samt förmåga att förebygga risker och olycksfall.
- Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen yttre miljö - anläggningar.
- Olika typer av anläggningar inom fastighetsområden, till exempel gång- och cykelvägar, lek- och uteplatser och parkeringsytor.
- Hållbar utveckling samt utomhusmiljöns betydelse för människors hälsa och livskvalitet. Utformning av utomhusmiljöer för olika brukare.
- Planering och dimensionering av gröna miljöer och andra anläggningar inom fastighetsområden utifrån krav på estetik och funktion.
- Ritnings- och anläggningshandlingar, till exempel för vatten, avlopp och el i mark.
- Arbetstekniker vid arbeten med anläggning av gröna ytor, till exempel parkområden och träd- och buskplanteringar.
- Lagar, andra bestämmelser och säkerhetsföreskrifter inom området. Olycksförebyggande arbete avseende arbets- och anläggningsområden, lekplatser, vägar och gångvägar.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen yttre miljö - anläggningar.
Eleven beskriver översiktligt olika typer av anläggningar inom fastighetsområden.
Dessutom redogör eleven översiktligt för utomhusmiljöns betydelse för människors hälsa och livskvalitet samt hur utomhusmiljöer kan utformas för olika brukare.
Eleven beskriver utförligt olika typer av anläggningar inom fastighetsområden.
Dessutom redogör eleven utförligt för utomhusmiljöns betydelse för människors hälsa och livskvalitet samt hur utomhusmiljöer kan utformas för olika brukare.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika typer av anläggningar inom fastighetsområden.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för utomhusmiljöns betydelse för människors hälsa och livskvalitet samt hur utomhusmiljöer kan utformas för olika brukare.
Eleven planerar och dimensionerar i samråd med handledare gröna miljöer och andra anläggningar för olika brukare utifrån krav på estetik och funktion.
I planeringen tolkar och använder eleven med viss säkerhet ritningar över gröna ytor, anläggningar och fast markutrustning inom fastighetsområdet.
Eleven utför i samråd med handledare skötsel och enklare anläggning av gröna ytor.
I arbetet väljer och använder eleven med viss säkerhet lämplig arbetsteknik.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet maskiner, verktyg och redskap.
Eleven planerar och dimensionerar efter samråd med handledare gröna miljöer och andra anläggningar för olika brukare utifrån krav på estetik och funktion.
I planeringen tolkar och använder eleven med viss säkerhet ritningar över gröna ytor, anläggningar och fast markutrustning inom fastighetsområdet.
Eleven utför efter samråd med handledare skötsel och enklare anläggning av gröna ytor.
I arbetet väljer och använder eleven med viss säkerhet lämplig arbetsteknik.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet maskiner, verktyg och redskap.
Eleven planerar och dimensionerar efter samråd med handledare gröna miljöer och andra anläggningar för olika brukare utifrån krav på estetik och funktion.
I planeringen tolkar och använder eleven med säkerhet ritningar över gröna ytor, anläggningar och fast markutrustning inom fastighetsområdet.
Eleven utför efter samråd med handledare skötsel och enklare anläggning av gröna ytor.
I arbetet väljer och använder eleven med säkerhet lämplig arbetsteknik.
Dessutom använder eleven med säkerhet maskiner, verktyg och redskap.
Eleven arbetar utifrån lagar och andra bestämmelser samt utifrån säkerhetsföreskrifter för egen och andras säkerhet.
Dessutom använder eleven skyddsutrustning och arbetar ergonomiskt samt förebygger i samråd med handledare risker och olycksfall i arbetet.
Eleven arbetar utifrån lagar och andra bestämmelser samt utifrån säkerhetsföreskrifter för egen och andras säkerhet.
Dessutom använder eleven skyddsutrustning och arbetar ergonomiskt samt förebygger efter samråd med handledare risker och olycksfall i arbetet.
Eleven arbetar utifrån lagar och andra bestämmelser samt utifrån säkerhetsföreskrifter för egen och andras säkerhet.
Dessutom använder eleven skyddsutrustning och arbetar ergonomiskt samt förebygger efter samråd med handledare risker och olycksfall i arbetet.
När arbetet är utfört utvärderar eleven med enkla omdömen sitt arbete och resultat.
När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat.
När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."