Affärskommunikation
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen affärskommunikation relaterar till syftet med ämnet affärskommunikation, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om samhälleliga förhållanden i Sverige och i andra länder.
- Kunskaper om kommunikationsmönster i olika länder.
- Färdigheter i affärskommunikation i både tal och skrift.
- Förmåga att framställa affärsdokument samt informations- och presentationsmaterial med hjälp av lämpliga tekniker och arbetsmetoder.
- Färdigheter i att föra fram ett budskap med ett för ändamålet och mottagaren anpassat språk.
- Förmåga att söka och bearbeta information.
- Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen affärskommunikation.
- Metoder för omvärldsbevakning inom affärsvärlden.
- Sociala, ekonomiska och miljömässiga förhållanden i olika länder.
- Affärsseder och kulturella uttryck i olika länder.
- Kommunikation i olika affärssammanhang.
- Framställning av affärsdokument, till exempel förfrågan, anbud, beställning, med hjälp av lämpliga tekniker.
- Framställning av informations- och presentationsmaterial med hjälp av modern informationsteknik.
- Anpassning av språk för olika ändamål och mottagare.
- Metoder för informationssökning.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen affärskommunikation.
Eleven redogör översiktligt för förhållanden, kulturer och affärsseder i några länder.
Eleven ger exempel på hur språket kan störa kommunikationen i några affärssammanhang.
Utifrån exemplen diskuterar eleven översiktligt om språkets betydelse som kommunikationsmedel och dess påverkansmöjligheter.
Eleven redogör utförligt för förhållanden, kulturer och affärsseder i några länder.
Eleven ger exempel på hur språket kan störa kommunikationen i några affärssammanhang.
Utifrån exemplen diskuterar eleven utförligt om språkets betydelse som kommunikationsmedel och dess påverkansmöjligheter.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för förhållanden, kulturer och affärsseder i några länder.
Eleven ger exempel på hur språket kan störa kommunikationen i några affärssammanhang.
Utifrån exemplen diskuterar eleven utförligt och nyanserat om språkets betydelse som kommunikationsmedel och dess påverkansmöjligheter.
Eleven framställer i samråd med handledare affärsdokument samt informations- och presentationsmaterial med lämpliga tekniker och arbetsmetoder.
Dessutom förmedlar eleven sitt budskap med ett för ändamålet och mottagaren anpassat språk.
I arbetet söker och bearbetar eleven med viss säkerhet den information som behövs för att lösa uppgiften.
När arbetsuppgiften är genomförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Eleven framställer efter samråd med handledare affärsdokument samt informations- och presentationsmaterial med lämpliga tekniker och arbetsmetoder.
Dessutom förmedlar eleven sitt budskap med ett för ändamålet och mottagaren anpassat språk.
I arbetet söker och bearbetar eleven med viss säkerhet den information som behövs för att lösa uppgiften.
När arbetsuppgiften är genomförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
Eleven framställer efter samråd med handledare affärsdokument samt informations- och presentationsmaterial med lämpliga tekniker och arbetsmetoder.
Dessutom förmedlar eleven sitt budskap med ett för ändamålet och mottagaren anpassat språk.
I arbetet söker och bearbetar eleven med säkerhet den information som behövs för att lösa uppgiften.
När arbetsuppgiften är genomförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."