Anatomi och fysiologi 1

kurs
Kurskod
ANOANA01
Poäng
50p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen anatomi och fysiologi 1 relaterar till syftet med ämnet anatomi och fysiologi, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen anatomi och fysiologi 1.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen anatomi och fysiologi 1.

E
Eleven beskriver översiktligt människokroppens uppbyggnad och funktion.
I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet medicinsk terminologi.
C
Eleven beskriver utförligt människokroppens uppbyggnad och funktion.
I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet medicinsk terminologi.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människokroppens uppbyggnad och funktion.
I beskrivningarna använder eleven med säkerhet medicinsk terminologi.
E
Eleven beskriver översiktligt vanliga läkemedel och deras hantering samt redogör för lagar och andra bestämmer som gäller för användning och hantering av läkemedel.
C
Eleven beskriver utförligt vanliga läkemedel och deras hantering samt redogör för lagar och andra bestämmer som gäller för användning och hantering av läkemedel.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vanliga läkemedel och deras hantering samt redogör för lagar och andra bestämmer som gäller för användning och hantering av läkemedel.
E
Eleven ger också exempel på vanliga mikroorganismer och beskriver översiktligt hur de sprids.
C
Eleven ger också exempel på vanliga mikroorganismer och beskriver utförligt hur de sprids.
A
Eleven ger också exempel på vanliga mikroorganismer och beskriver utförligt och nyanserat hur de sprids.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."