Anatomi och fysiologi 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen anatomi och fysiologi 1 relaterar till syftet med ämnet anatomi och fysiologi, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om hur människokroppen är uppbyggd och fungerar.
- Förmåga att använda medicinsk terminologi.
- Kunskaper om vanliga läkemedels användningsområden, administreringssätt samt förmåga att utföra enklare läkemedelsberäkning.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser kopplade till läkemedel.
- Kunskaper om mikroorganismer och hur de sprids, smittförebyggande åtgärder samt kunskaper om kroppens försvarssystem.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen anatomi och fysiologi 1.
- Grundläggande om människokroppens uppbyggnad och funktion.
- Grundläggande medicinsk terminologi.
- Grundläggande om läkemedel och läkemedelshantering, däribland olika administreringssätt, halveringstid, terapeutisk bredd och vanliga biverkningar.
- Bestämmelser kring delegering och personligt ansvar för läkemedelshantering.
- Vanliga mikroorganismer och hur de sprids.
- Åtgärder för att förebygga smitta.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen anatomi och fysiologi 1.
Eleven beskriver översiktligt människokroppens uppbyggnad och funktion.
I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet medicinsk terminologi.
Eleven beskriver utförligt människokroppens uppbyggnad och funktion.
I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet medicinsk terminologi.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människokroppens uppbyggnad och funktion.
I beskrivningarna använder eleven med säkerhet medicinsk terminologi.
Eleven beskriver översiktligt vanliga läkemedel och deras hantering samt redogör för lagar och andra bestämmer som gäller för användning och hantering av läkemedel.
Eleven beskriver utförligt vanliga läkemedel och deras hantering samt redogör för lagar och andra bestämmer som gäller för användning och hantering av läkemedel.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vanliga läkemedel och deras hantering samt redogör för lagar och andra bestämmer som gäller för användning och hantering av läkemedel.
Eleven ger också exempel på vanliga mikroorganismer och beskriver översiktligt hur de sprids.
Eleven ger också exempel på vanliga mikroorganismer och beskriver utförligt hur de sprids.
Eleven ger också exempel på vanliga mikroorganismer och beskriver utförligt och nyanserat hur de sprids.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."