Anatomi och fysiologi 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen anatomi och fysiologi 2 relaterar till syftet med ämnet anatomi och fysiologi, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om hur människokroppen är uppbyggd och fungerar.
- Kunskaper om människans normala fysiska utveckling.
- Förmåga att använda medicinsk terminologi.
- Kunskaper om vanliga läkemedels användningsområden, administreringssätt samt förmåga att utföra enklare läkemedelsberäkning.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser kopplade till läkemedel.
- Kunskaper om mikroorganismer och hur de sprids, smittförebyggande åtgärder samt kunskaper om kroppens försvarssystem.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen anatomi och fysiologi 2.
- Människokroppens uppbyggnad och funktion samt dess förmåga till ämnesomsättning, rörelse, retbarhet, skydd och försvar.
- Kroppens vätske-, elektrolyt- och näringsbalans.
- Människans utveckling från barn till äldre.
- Den fysiologiska processen kring människans fortplantning från befruktning till förlossning.
- Fördjupad medicinsk terminologi.
- Vanliga läkemedel och deras verkningssätt, användningsområden och vilka biverkningar de kan ha.
- Enklare läkemedelsberäkning samt relevansbedömning av resultatet.
- Lagar och andra bestämmelser som gäller för läkemedelsanvändning.
- Kroppens försvarssystem mot mikroorganismer och virus.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen anatomi och fysiologi 2.
Eleven beskriver översiktligt människokroppens uppbyggnad och funktion.
Vidare redogör eleven översiktligt för kroppens vätske- och elektrolytbalans.
Dessutom redogör eleven översiktligt för människans normala fysiska utveckling.
I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet medicinsk terminologi.
Eleven beskriver utförligt människokroppens uppbyggnad och funktion.
Vidare redogör eleven utförligt för kroppens vätske- och elektrolytbalans.
Dessutom redogör eleven utförligt för människans normala fysiska utveckling.
I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet medicinsk terminologi.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människokroppens uppbyggnad och funktion.
Vidare redogör eleven utförligt och nyanserat för kroppens vätske- och elektrolytbalans.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för människans normala fysiska utveckling.
I beskrivningarna använder eleven med säkerhet medicinsk terminologi.
Eleven beskriver översiktligt vanliga läkemedel, deras verkningssätt, hantering, användningsområden och biverkningar samt redogör för lagar och andra bestämmer som gäller för läkemedelsanvändning och läkemedelshantering.
Vidare utför eleven enkel läkemedelsberäkning med tillfredsställande resultat och bedömer relevansen av resultatet.
Eleven beskriver utförligt vanliga läkemedel, deras verkningssätt, hantering, användningsområden och biverkningar samt redogör för lagar och andra bestämmer som gäller för läkemedelsanvändning och läkemedelshantering.
Vidare utför eleven enkel läkemedelsberäkning med tillfredsställande resultat och bedömer relevansen av resultatet.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vanliga läkemedel, deras verkningssätt, hantering, användningsområden och biverkningar samt redogör för lagar och andra bestämmer som gäller för läkemedelsanvändning och läkemedelshantering.
Vidare utför eleven enkel läkemedelsberäkning med gott resultat och bedömer relevansen av resultatet.
Eleven beskriver översiktligt kroppens försvarssystem.
Eleven beskriver utförligt kroppens försvarssystem.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat kroppens försvarssystem.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."