Banskötsel för hästsport

kurs
Kurskod
BANBAN0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen banskötsel för hästsport relaterar till syftet med ämnet banskötsel för hästsport, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen banskötsel för hästsport.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen banskötsel för hästsport.

E
Eleven beskriver översiktligt olika material och deras användning inom banskötsel.
Eleven redogör översiktligt för olika skötselåtgärder med hänsyn till egenskaper, funktion och klimat.
Dessutom upprättar eleven en enkel skötselplan och motiverar översiktligt sina förslag i den.
I skötselplanen gör eleven också en enkel kostnadskalkyl.
C
Eleven beskriver utförligt olika material och deras användning inom banskötsel.
Eleven redogör utförligt för olika skötselåtgärder med hänsyn till egenskaper, funktion och klimat.
Dessutom upprättar eleven en skötselplan och motiverar utförligt sina förslag i den.
I skötselplanen gör eleven också en välgrundad kostnadskalkyl.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika material och deras användning inom banskötsel.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika skötselåtgärder med hänsyn till egenskaper, funktion och klimat.
Dessutom upprättar eleven en avancerad skötselplan och motiverar utförligt och nyanserat sina förslag i den.
I skötselplanen gör eleven också en välgrundad och nyanserad kostnadskalkyl.
E
Eleven organiserar och genomför enkla arbetsuppgifter inom banskötsel.
Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppkommer.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande vad gäller utförande och estetik.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet material, teknisk utrustning och handredskap.
C
Eleven organiserar och genomför arbetsuppgifter inom banskötsel.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppkommer.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande vad gäller utförande och estetik.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet material, teknisk utrustning och handredskap.
A
Eleven organiserar och genomför komplexa arbetsuppgifter inom banskötsel.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppkommer.
Resultatet av arbetet är gott vad gäller utförande och estetik.
I arbetet använder eleven med säkerhet material, teknisk utrustning och handredskap.
E
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen och de handredskap som används inom banskötseln samt beskriver översiktligt säkerhetsrisker i arbetet.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
C
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen och de handredskap som används inom banskötseln samt beskriver utförligt säkerhetsrisker i arbetet.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
A
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen och de handredskap som används inom banskötseln samt beskriver utförligt och nyanserat säkerhetsrisker i arbetet.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."