Banskötsel för hästsport
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen banskötsel för hästsport relaterar till syftet med ämnet banskötsel för hästsport, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika anläggningsmaterial och deras egenskaper.
- Kunskaper om olika skötselåtgärder med hänsyn till funktion, estetik och klimat.
- Förmåga att tolka skötselplaner som underlag för olika skötselmoment och för bedömning av skötselbehov och tidsåtgång samt att upprätta enkla skötselplaner.
- Förmåga att använda teknisk utrustning, handredskap och verktyg vid skötsel av underlag, grönytor och andra miljöer.
- Förmåga att arbeta säkert och ergonomiskt samt kunskaper om säkerhetsrisker i arbetet.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att utvärdera arbetsprocessen och resultatet samt att dokumentera sitt arbete.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen banskötsel för hästsport.
- Olika anläggningsmaterials egenskaper, däribland hållfasthet, packningsförmåga och dräneringsegenskaper.
- Metoder för att planera arbetet samt beräkningar för att lösa arbetsuppgifter inom banskötsel.
- För banan specifika arbetsuppgifter utifrån banans konstruktion, användningsområde och funktion.
- Organisering, planering och genomförande av arbetsuppgifter i samband med banskötsel.
- Skötselplaner och kostnader kopplat till banskötsel.
- Arbete med handredskap och med relevant och modern teknisk utrustning.
- Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med banskötsel.
- Lagar och andra bestämmelser med koppling till hästsport och banskötsel, till exempel miljölagstiftning och djurskyddslagstiftning.
- Bedömning av resultatet, både funktionellt och estetiskt.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen banskötsel för hästsport.
Eleven beskriver översiktligt olika material och deras användning inom banskötsel.
Eleven redogör översiktligt för olika skötselåtgärder med hänsyn till egenskaper, funktion och klimat.
Dessutom upprättar eleven en enkel skötselplan och motiverar översiktligt sina förslag i den.
I skötselplanen gör eleven också en enkel kostnadskalkyl.
Eleven beskriver utförligt olika material och deras användning inom banskötsel.
Eleven redogör utförligt för olika skötselåtgärder med hänsyn till egenskaper, funktion och klimat.
Dessutom upprättar eleven en skötselplan och motiverar utförligt sina förslag i den.
I skötselplanen gör eleven också en välgrundad kostnadskalkyl.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika material och deras användning inom banskötsel.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika skötselåtgärder med hänsyn till egenskaper, funktion och klimat.
Dessutom upprättar eleven en avancerad skötselplan och motiverar utförligt och nyanserat sina förslag i den.
I skötselplanen gör eleven också en välgrundad och nyanserad kostnadskalkyl.
Eleven organiserar och genomför enkla arbetsuppgifter inom banskötsel.
Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppkommer.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande vad gäller utförande och estetik.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet material, teknisk utrustning och handredskap.
Eleven organiserar och genomför arbetsuppgifter inom banskötsel.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppkommer.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande vad gäller utförande och estetik.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet material, teknisk utrustning och handredskap.
Eleven organiserar och genomför komplexa arbetsuppgifter inom banskötsel.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppkommer.
Resultatet av arbetet är gott vad gäller utförande och estetik.
I arbetet använder eleven med säkerhet material, teknisk utrustning och handredskap.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen och de handredskap som används inom banskötseln samt beskriver översiktligt säkerhetsrisker i arbetet.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen och de handredskap som används inom banskötseln samt beskriver utförligt säkerhetsrisker i arbetet.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen och de handredskap som används inom banskötseln samt beskriver utförligt och nyanserat säkerhetsrisker i arbetet.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."