Barn- och ungdomssjukvård
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen barn- och ungdomssjukvård relaterar till syftet med ämnet barn- och ungdomsvård, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om barnsjukdomar och vanliga skaderisker för barn och ungdomar.
- Förmåga att planera egna arbetsinsatser samt att utföra vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter vid sjukdomar och olycksfall samt kunskaper om smärta och smärtbehandling för barn och ungdomar.
- Förmåga att uppmärksamma symtom och förändringar i barns och ungdomars hälsotillstånd samt att kunna rapportera och dokumentera sitt arbete och resultat med och utan hjälp av välfärdsteknik.
- Förmåga att bemöta, kommunicera, samarbeta och samverka med barn, ungdomar och närstående i olika situationer på ett yrkesetiskt sätt.
- Kunskaper om barns och ungdomars reaktioner fysiskt, psykiskt, socialt och existentiellt vid ohälsa och i krissituationer samt hur dessa kan förebyggas.
- Förmåga att använda teknisk utrustning utifrån säkerhetsföreskrifter.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen barn- och ungdomssjukvård.
- Vanliga sjukdomar och skador hos barn och ungdomar och hur de kan förebyggas.
- Omhändertagande vid olycksfall.
- S-HLR Barn.
- Vård- och omsorgsåtgärder samt medicinska åtgärder vid sjukdomar hos barn och ungdomar.
- Vård av friska nyfödda.
- Amningens betydelse.
- Omhändertagande av prematura barn.
- Smärta och smärtbehandling hos barn.
- Rehabilitering och habilitering.
- System och rutiner för rapportering och dokumentation av symtom och gjorda åtgärder med och utan hjälp av välfärdsteknik.
- Etiska frågeställningar i samband med barns och ungdomars sjukdomar, däribland otillräcklig smärtlindring.
- Barns och ungdomars samt närståendes behov i anslutning till hälso- och sjukvård, däribland behov av information och delaktighet.
- Hantera balansen mellan barns och ungdomars behov och vårdnadshavares och närståendes behov.
- Betydelse av lek och andra skapande aktiviteter för barns välbefinnande.
- Barns och ungdomars reaktioner i kris och hur dessa kan hanteras inom vården.
- Medicinteknisk och annan utrustning.
- Gällande säkerhetsföreskrifter för medicinteknisk och annan utrustning.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen barn- och ungdomssjukvård.
Eleven redogör översiktligt för vanliga sjukdomar och skador hos barn och ungdomar samt hur de kan förebyggas.
Dessutom planerar och utför eleven, i samråd med handledare, vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter för sjuka, skadade eller för tidigt födda barn.
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, i samråd med handledare, symtom och förändringar i barns och ungdomars hälsotillstånd.
Arbetet utförs med ett tillfredsställande resultat.
Eleven redogör utförligt för vanliga sjukdomar och skador hos barn och ungdomar samt hur de kan förebyggas.
Dessutom planerar och utför eleven, efter samråd med handledare, vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter för sjuka, skadade eller för tidigt födda barn.
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i barns och ungdomars hälsotillstånd.
Arbetet utförs med ett tillfredsställande resultat.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vanliga sjukdomar och skador hos barn och ungdomar samt hur de kan förebyggas.
Dessutom planerar och utför eleven, efter samråd med handledare, vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter för sjuka, skadade eller för tidigt födda barn.
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i barns och ungdomars hälsotillstånd.
Arbetet utförs med ett gott resultat.
Eleven diskuterar översiktligt etiska frågeställningar av betydelse för barn och ungdomar som är drabbade av sjukdomar.
Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med viss säkerhet med barn, ungdomar och vårdnadshavare.
Eleven diskuterar utförligt etiska frågeställningar av betydelse för barn och ungdomar som är drabbade av sjukdomar.
Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med viss säkerhet med barn, ungdomar och vårdnadshavare.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat etiska frågeställningar av betydelse för barn och ungdomar som är drabbade av sjukdomar.
Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med säkerhet med barn, ungdomar och vårdnadshavare.
Eleven redogör översiktligt för barns och ungdomars reaktioner vid ohälsa och i krissituationer.
Eleven redogör utförligt för barns och ungdomars reaktioner vid ohälsa och i krissituationer.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för barns och ungdomars reaktioner vid ohälsa och i krissituationer.
Eleven använder, i samråd med handledare, olika former av teknisk utrustning utifrån gällande säkerhetsföreskrifter.
Eleven använder, efter samråd med handledare, olika former av teknisk utrustning utifrån gällande säkerhetsföreskrifter.
Eleven använder, efter samråd med handledare, olika former av teknisk utrustning utifrån gällande säkerhetsföreskrifter.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."