Barn- och ungdomssjukvård

kurs
Kurskod
BAOBAN0
Poäng
200p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen barn- och ungdomssjukvård relaterar till syftet med ämnet barn- och ungdomsvård, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen barn- och ungdomssjukvård.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen barn- och ungdomssjukvård.

E
Eleven redogör översiktligt för vanliga sjukdomar och skador hos barn och ungdomar samt hur de kan förebyggas.
Dessutom planerar och utför eleven, i samråd med handledare, vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter för sjuka, skadade eller för tidigt födda barn.
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, i samråd med handledare, symtom och förändringar i barns och ungdomars hälsotillstånd.
Arbetet utförs med ett tillfredsställande resultat.
C
Eleven redogör utförligt för vanliga sjukdomar och skador hos barn och ungdomar samt hur de kan förebyggas.
Dessutom planerar och utför eleven, efter samråd med handledare, vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter för sjuka, skadade eller för tidigt födda barn.
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i barns och ungdomars hälsotillstånd.
Arbetet utförs med ett tillfredsställande resultat.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vanliga sjukdomar och skador hos barn och ungdomar samt hur de kan förebyggas.
Dessutom planerar och utför eleven, efter samråd med handledare, vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter för sjuka, skadade eller för tidigt födda barn.
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i barns och ungdomars hälsotillstånd.
Arbetet utförs med ett gott resultat.
E
Eleven diskuterar översiktligt etiska frågeställningar av betydelse för barn och ungdomar som är drabbade av sjukdomar.
Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med viss säkerhet med barn, ungdomar och vårdnadshavare.
C
Eleven diskuterar utförligt etiska frågeställningar av betydelse för barn och ungdomar som är drabbade av sjukdomar.
Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med viss säkerhet med barn, ungdomar och vårdnadshavare.
A
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat etiska frågeställningar av betydelse för barn och ungdomar som är drabbade av sjukdomar.
Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med säkerhet med barn, ungdomar och vårdnadshavare.
E
Eleven redogör översiktligt för barns och ungdomars reaktioner vid ohälsa och i krissituationer.
C
Eleven redogör utförligt för barns och ungdomars reaktioner vid ohälsa och i krissituationer.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för barns och ungdomars reaktioner vid ohälsa och i krissituationer.
E
Eleven använder, i samråd med handledare, olika former av teknisk utrustning utifrån gällande säkerhetsföreskrifter.
C
Eleven använder, efter samråd med handledare, olika former av teknisk utrustning utifrån gällande säkerhetsföreskrifter.
A
Eleven använder, efter samråd med handledare, olika former av teknisk utrustning utifrån gällande säkerhetsföreskrifter.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."