Barn- och ungdomshälsa

kurs
Kurskod
BAOBAR0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen barn- och ungdomshälsa relaterar till syftet med ämnet barn- och ungdomsvård, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen barn- och ungdomshälsa.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen barn- och ungdomshälsa.

E
Eleven redogör översiktligt för barn- och skolhälsovårdens utveckling, organisation och arbete.
Eleven ger exempel på förebyggande hälsoarbete samt beskriver översiktligt insatsernas betydelse för barns och ungdomars hälsa.
Eleven redogör även för lagar som reglerar verksamheterna.
Dessutom redogör eleven översiktligt för barns och ungdomars hälsa och sambanden mellan levnadsvanor och livsvillkor för hälsa och välbefinnande.
C
Eleven redogör utförligt för barn- och skolhälsovårdens utveckling, organisation och arbete.
Eleven ger exempel på förebyggande hälsoarbete samt beskriver utförligt insatsernas betydelse för barns och ungdomars hälsa.
Eleven redogör även för lagar som reglerar verksamheterna.
Dessutom redogör eleven utförligt för barns och ungdomars hälsa och sambanden mellan levnadsvanor och livsvillkor för hälsa och välbefinnande.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för barn- och skolhälsovårdens utveckling, organisation och arbete.
Eleven ger exempel på förebyggande hälsoarbete samt beskriver utförligt och nyanserat insatsernas betydelse för barns och ungdomars hälsa.
Eleven redogör även för lagar som reglerar verksamheterna.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för barns och ungdomars hälsa och sambanden mellan levnadsvanor och livsvillkor för hälsa och välbefinnande.
E
Eleven redogör översiktligt för vanliga barnsjukdomar och skaderisker samt hur de kan förebyggas och behandlas.
C
Eleven redogör utförligt för vanliga barnsjukdomar och skaderisker samt hur de kan förebyggas och behandlas.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vanliga barnsjukdomar och skaderisker samt hur de kan förebyggas och behandlas.
E
Eleven redogör översiktligt för vård- och omsorgsuppgifter i samband med vanliga barnsjukdomar.
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, i samråd med handledare, symtom och förändringar i barns och ungdomars hälsotillstånd.
Arbetet utförs med ett tillfredsställande resultat.
C
Eleven redogör utförligt för vård- och omsorgsuppgifter i samband med vanliga barnsjukdomar.
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i barns och ungdomars hälsotillstånd.
Arbetet utförs med ett tillfredsställande resultat.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vård- och omsorgsuppgifter i samband med vanliga barnsjukdomar.
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i barns och ungdomars hälsotillstånd.
Arbetet utförs med ett gott resultat.
E
Eleven kommunicerar med viss säkerhet i samarbete och möten med människor.
C
Eleven kommunicerar med viss säkerhet i samarbete och möten med människor.
A
Eleven kommunicerar med säkerhet i samarbete och möten med människor.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."