Barn- och ungdomshälsa
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen barn- och ungdomshälsa relaterar till syftet med ämnet barn- och ungdomsvård, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om barn- och skolhälsovårdens uppdrag, organisation och utveckling samt lagar och andra bestämmelser inom området.
- Kunskaper om barn och ungdomars hälsa och om sambanden mellan livsstil, livsvillkor och hälsa.
- Kunskaper om barnsjukdomar och vanliga skaderisker för barn och ungdomar.
- Förmåga att uppmärksamma symtom och förändringar i barns och ungdomars hälsotillstånd samt att kunna rapportera och dokumentera sitt arbete och resultat med och utan hjälp av välfärdsteknik.
- Förmåga att bemöta, kommunicera, samarbeta och samverka med barn, ungdomar och närstående i olika situationer på ett yrkesetiskt sätt.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen barn- och ungdomshälsa.
- Barn- och skolhälsovårdens uppdrag, organisation och utveckling.
- Förebyggande barnhälsoarbete, däribland kontroller, vaccinationer och tandvård.
- Lagar som reglerar skolhälsovården, däribland FN:s konvention om barnets rättigheter.
- Barns och ungdomars hälsa och välbefinnande.
- Sambanden mellan levnadsvanor, livsvillkor samt barns och ungdomars hälsa och välbefinnande.
- Förebyggande av skador hos barn och ungdomar.
- Vanliga barnsjukdomar.
- Vård och omsorg vid vanligt förekommande barnsjukdomar.
- Rutiner för uppmärksammande av förändringar i barns och ungdomars hälsotillstånd.
- Kommunikation med barn, ungdomar och vårdnadshavare.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen barn- och ungdomshälsa.
Eleven redogör översiktligt för barn- och skolhälsovårdens utveckling, organisation och arbete.
Eleven ger exempel på förebyggande hälsoarbete samt beskriver översiktligt insatsernas betydelse för barns och ungdomars hälsa.
Eleven redogör även för lagar som reglerar verksamheterna.
Dessutom redogör eleven översiktligt för barns och ungdomars hälsa och sambanden mellan levnadsvanor och livsvillkor för hälsa och välbefinnande.
Eleven redogör utförligt för barn- och skolhälsovårdens utveckling, organisation och arbete.
Eleven ger exempel på förebyggande hälsoarbete samt beskriver utförligt insatsernas betydelse för barns och ungdomars hälsa.
Eleven redogör även för lagar som reglerar verksamheterna.
Dessutom redogör eleven utförligt för barns och ungdomars hälsa och sambanden mellan levnadsvanor och livsvillkor för hälsa och välbefinnande.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för barn- och skolhälsovårdens utveckling, organisation och arbete.
Eleven ger exempel på förebyggande hälsoarbete samt beskriver utförligt och nyanserat insatsernas betydelse för barns och ungdomars hälsa.
Eleven redogör även för lagar som reglerar verksamheterna.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för barns och ungdomars hälsa och sambanden mellan levnadsvanor och livsvillkor för hälsa och välbefinnande.
Eleven redogör översiktligt för vanliga barnsjukdomar och skaderisker samt hur de kan förebyggas och behandlas.
Eleven redogör utförligt för vanliga barnsjukdomar och skaderisker samt hur de kan förebyggas och behandlas.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vanliga barnsjukdomar och skaderisker samt hur de kan förebyggas och behandlas.
Eleven redogör översiktligt för vård- och omsorgsuppgifter i samband med vanliga barnsjukdomar.
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, i samråd med handledare, symtom och förändringar i barns och ungdomars hälsotillstånd.
Arbetet utförs med ett tillfredsställande resultat.
Eleven redogör utförligt för vård- och omsorgsuppgifter i samband med vanliga barnsjukdomar.
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i barns och ungdomars hälsotillstånd.
Arbetet utförs med ett tillfredsställande resultat.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vård- och omsorgsuppgifter i samband med vanliga barnsjukdomar.
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i barns och ungdomars hälsotillstånd.
Arbetet utförs med ett gott resultat.
Eleven kommunicerar med viss säkerhet i samarbete och möten med människor.
Eleven kommunicerar med viss säkerhet i samarbete och möten med människor.
Eleven kommunicerar med säkerhet i samarbete och möten med människor.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."