Programmerbara datorsystem - spårfordon
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen programmerbara datorsystem - spårfordon relaterar till syftet med ämnet datorsystem - spårfordon, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förståelse av uppbyggnad, topologi och funktion hos fordonsdatorsystem samt kunskap om kommunikationsplattformen hos spårfordon.
- Färdighet i att tillämpa instruktioner och föreskrifter för arbetets utförande och säkerhet.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen programmerbara datorsystem - spårfordon.
- Uppbyggnad, topologi och funktion hos fordonsdatorsystem samt för- och nackdelar med olika styrsystem, historik och utveckling.
- Kommunikationsplattformen mellan spårfordonsdator och övriga system.
- Fordonsdatorsystemets roll inom förebyggande och avhjälpande underhåll.
- Realtidsdatorer, operativsystem, komponenter och användning.
- Fältbussar och distribuerad I/O.
- Givare och sensorer, till exempel för mätning av hastighet, temperatur, tryck, flöde och nivå.
- Mäta och tolka ingenjörsstorheter.
- Inkoppling av givare och ställdon till programmerbara styrsystem.
- Metoder för grundläggande felsökning i anläggningar med distribuerade styrsystem, till exempel verktyg för visualisering av virtuella data och jämförelser av data med mätningar av samma signal på plint.
- Exempel på programspråk och applikationsprogram.
- Programmeringsmetoder, till exempel funktionsblock, strukturerad text och instruktionsprogrammering.
- Programmeringsteknik och programmering av styr- och reglersystem.
- Konfigurering och programmering av styr- och reglertekniska anläggningar med distribuerade kontrollenheter.
- Programstruktur och mjukvaruscheman för spårfordon.
- Programändring i spårfordonssystem.
- Verktyg, scheman, ritningar, datablad och övrig dokumentation samt dokumentationsrutiner för genomfört arbete.
- Regler och föreskrifter.
- Säkerhet för arbete med fordonsdatorn som verktyg.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen programmerbara datorsystem - spårfordon.
Eleven beskriver översiktligt hur datorsystemet och kommunikationsplattformen hos spårfordon är uppbyggda och fungerar samt hur data överförs mellan olika delsystem.
Eleven beskriver också översiktligt kraven på funktions- och säkerhetssystemens funktionalitet och tillförlitlighet samt systemens betydelse vid förebyggande och avhjälpande underhåll.
I samråd med handledare genomför eleven med visst handlag mätningar och tolkar med viss säkerhet resultatet hos givare, ställdon och sensorer samt mäter, installerar, konfigurerar, driftsätter och underhåller styr- och reglertekniska komponenter och system.
Eleven beskriver utförligt hur datorsystemet och kommunikationsplattformen hos spårfordon är uppbyggda och fungerar samt hur data överförs mellan olika delsystem.
Eleven beskriver också utförligt kraven på funktions- och säkerhetssystemens funktionalitet och tillförlitlighet samt systemens betydelse vid förebyggande och avhjälpande underhåll.
Efter samråd med handledare genomför eleven med gott handlag mätningar och tolkar med säkerhet resultatet hos givare, ställdon och sensorer samt mäter, installerar, konfigurerar, driftsätter och underhåller styr- och reglertekniska komponenter och system.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur datorsystemet och kommunikationsplattformen hos spårfordon är uppbyggda och fungerar samt hur data överförs mellan olika delsystem.
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat kraven på funktions- och säkerhetssystemens funktionalitet och tillförlitlighet samt systemens betydelse vid förebyggande och avhjälpande underhåll.
Efter samråd med handledare genomför eleven med mycket gott handlag mätningar och tolkar med säkerhet resultatet hos givare, ställdon och sensorer samt mäter, installerar, konfigurerar, driftsätter och underhåller styr- och reglertekniska komponenter och system.
Eleven redogör översiktligt för olika programspråk och applikationsprogram och genomför i samråd med handledare grundläggande programmering av styr- och reglersystem, enklare programändringar i spårfordonsdatorn samt med viss säkerhet konfigurering av överordnade system.
Eleven redogör utförligt för olika programspråk och applikationsprogram och genomför efter samråd med handledare grundläggande programmering av styr- och reglersystem, enklare programändringar i spårfordonsdatorn samt med säkerhet konfigurering av överordnade system.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika programspråk och applikationsprogram och genomför efter samråd med handledare grundläggande programmering av styr- och reglersystem, enklare programändringar i spårfordonsdatorn samt med säkerhet konfigurering av överordnade system.
Eleven planerar och utför arbeten i samråd med handledare och hanterar då med visst handlag verktyg och teknisk utrustning och tolkar med viss säkerhet tillämplig systemdokumentation.
Efter utfört arbete dokumenterar eleven arbetet med tillfredsställande resultat utifrån givna regler.
Under arbetet tillämpar eleven med viss säkerhet de regler och instruktioner som omfattar utförande och säkerhet.
Eleven planerar och utför arbeten efter samråd med handledare och hanterar då med säkerhet verktyg och teknisk utrustning och tolkar med säkerhet tillämplig systemdokumentation.
Efter utfört arbete dokumenterar eleven arbetet med tillfredsställande resultat utifrån givna regler.
Under arbetet tillämpar eleven med säkerhet de regler och instruktioner som omfattar utförande och säkerhet.
Eleven planerar och utför arbeten efter samråd med handledare och hanterar då med säkerhet verktyg och teknisk utrustning och tolkar med säkerhet tillämplig systemdokumentation.
Efter utfört arbete dokumenterar eleven arbetet med gott resultat utifrån givna regler.
Under arbetet tillämpar eleven med säkerhet de regler och instruktioner som omfattar utförande och säkerhet.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."