Programmerbara datorsystem - spårfordon

kurs
Kurskod
DAYPRO0
Poäng
200p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen programmerbara datorsystem - spårfordon relaterar till syftet med ämnet datorsystem - spårfordon, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen programmerbara datorsystem - spårfordon.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen programmerbara datorsystem - spårfordon.

E
Eleven beskriver översiktligt hur datorsystemet och kommunikationsplattformen hos spårfordon är uppbyggda och fungerar samt hur data överförs mellan olika delsystem.
Eleven beskriver också översiktligt kraven på funktions- och säkerhetssystemens funktionalitet och tillförlitlighet samt systemens betydelse vid förebyggande och avhjälpande underhåll.
I samråd med handledare genomför eleven med visst handlag mätningar och tolkar med viss säkerhet resultatet hos givare, ställdon och sensorer samt mäter, installerar, konfigurerar, driftsätter och underhåller styr- och reglertekniska komponenter och system.
C
Eleven beskriver utförligt hur datorsystemet och kommunikationsplattformen hos spårfordon är uppbyggda och fungerar samt hur data överförs mellan olika delsystem.
Eleven beskriver också utförligt kraven på funktions- och säkerhetssystemens funktionalitet och tillförlitlighet samt systemens betydelse vid förebyggande och avhjälpande underhåll.
Efter samråd med handledare genomför eleven med gott handlag mätningar och tolkar med säkerhet resultatet hos givare, ställdon och sensorer samt mäter, installerar, konfigurerar, driftsätter och underhåller styr- och reglertekniska komponenter och system.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur datorsystemet och kommunikationsplattformen hos spårfordon är uppbyggda och fungerar samt hur data överförs mellan olika delsystem.
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat kraven på funktions- och säkerhetssystemens funktionalitet och tillförlitlighet samt systemens betydelse vid förebyggande och avhjälpande underhåll.
Efter samråd med handledare genomför eleven med mycket gott handlag mätningar och tolkar med säkerhet resultatet hos givare, ställdon och sensorer samt mäter, installerar, konfigurerar, driftsätter och underhåller styr- och reglertekniska komponenter och system.
E
Eleven redogör översiktligt för olika programspråk och applikationsprogram och genomför i samråd med handledare grundläggande programmering av styr- och reglersystem, enklare programändringar i spårfordonsdatorn samt med viss säkerhet konfigurering av överordnade system.
C
Eleven redogör utförligt för olika programspråk och applikationsprogram och genomför efter samråd med handledare grundläggande programmering av styr- och reglersystem, enklare programändringar i spårfordonsdatorn samt med säkerhet konfigurering av överordnade system.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika programspråk och applikationsprogram och genomför efter samråd med handledare grundläggande programmering av styr- och reglersystem, enklare programändringar i spårfordonsdatorn samt med säkerhet konfigurering av överordnade system.
E
Eleven planerar och utför arbeten i samråd med handledare och hanterar då med visst handlag verktyg och teknisk utrustning och tolkar med viss säkerhet tillämplig systemdokumentation.
Efter utfört arbete dokumenterar eleven arbetet med tillfredsställande resultat utifrån givna regler.
Under arbetet tillämpar eleven med viss säkerhet de regler och instruktioner som omfattar utförande och säkerhet.
C
Eleven planerar och utför arbeten efter samråd med handledare och hanterar då med säkerhet verktyg och teknisk utrustning och tolkar med säkerhet tillämplig systemdokumentation.
Efter utfört arbete dokumenterar eleven arbetet med tillfredsställande resultat utifrån givna regler.
Under arbetet tillämpar eleven med säkerhet de regler och instruktioner som omfattar utförande och säkerhet.
A
Eleven planerar och utför arbeten efter samråd med handledare och hanterar då med säkerhet verktyg och teknisk utrustning och tolkar med säkerhet tillämplig systemdokumentation.
Efter utfört arbete dokumenterar eleven arbetet med gott resultat utifrån givna regler.
Under arbetet tillämpar eleven med säkerhet de regler och instruktioner som omfattar utförande och säkerhet.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."