Affärsutveckling och ledarskap

kurs
Ämne
Kurskod
HANAFR0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen affärsutveckling och ledarskap relaterar till syftet med ämnet handel, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen affärsutveckling och ledarskap.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen affärsutveckling och ledarskap.

E
Eleven beskriver översiktligt villkoren för etablering och utveckling av ett handelsföretag samt olika sätt att utveckla, organisera och leda arbetet i ett handelsföretag.
Dessutom redogör eleven översiktligt för olika organisationsformer och deras funktion för att nå uppsatta mål.
Eleven beskriver även översiktligt olika aspekter av ledarskap samt ledarens roll och uppgifter inom handel.
I beskrivningen använder eleven med viss säkerhet grundläggande teorier och begrepp inom området ledarskap.
C
Eleven beskriver utförligt villkoren för etablering och utveckling av ett handelsföretag samt olika sätt att utveckla, organisera och leda arbetet i ett handelsföretag.
Dessutom redogör eleven utförligt för olika organisationsformer och deras funktion för att nå uppsatta mål.
Eleven beskriver även utförligt olika aspekter av ledarskap samt ledarens roll och uppgifter inom handel.
I beskrivningen använder eleven med viss säkerhet grundläggande teorier och begrepp inom området ledarskap.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat villkoren för etablering och utveckling av ett handelsföretag samt olika sätt att utveckla, organisera och leda arbetet i ett handelsföretag.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika organisationsformer och deras funktion för att nå uppsatta mål.
Eleven beskriver även utförligt och nyanserat olika aspekter av ledarskap samt ledarens roll och uppgifter inom handel.
I beskrivningen använder eleven med säkerhet grundläggande teorier och begrepp inom området ledarskap.
E
Eleven beskriver översiktligt olika metoder för att göra omvärldsanalyser och marknadsundersökningar samt redogör översiktligt för hur affärsidé och affärsstrategier kan utformas utifrån analys av marknaden.
Eleven planerar och organiserar, i samråd med handledare, arbetsuppgifter inom affärsutveckling.
Eleven utför dem med tillfredsställande resultat.
C
Eleven beskriver utförligt olika metoder för att göra omvärldsanalyser och marknadsundersökningar samt redogör utförligt för hur affärsidé och affärsstrategier kan utformas utifrån analys av marknaden.
Eleven planerar och organiserar, efter samråd med handledare, arbetsuppgifter inom affärsutveckling.
Eleven utför dem med tillfredsställande resultat.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika metoder för att göra omvärldsanalyser och marknadsundersökningar samt redogör utförligt och nyanserat för hur affärsidé och affärsstrategier kan utformas utifrån analys av marknaden.
Eleven planerar och organiserar, efter samråd med handledare, arbetsuppgifter inom affärsutveckling.
Eleven utför dem med gott resultat.
E
Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt relevanta lagar och andra bestämmelser inom området.
Under arbetets gång utför eleven med viss säkerhet ekonomiska beräkningar och gör grundläggande affärsmässiga riskbedömningar samt löser, i samråd med handledare, problem som uppkommer när arbetsuppgifterna ska utföras.
Vidare arbetar eleven på ett sätt som är säkert för eleven själv samt för kunder och medarbetare.
Detta gör eleven i samråd med handledare.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultatet av arbetet med enkla omdömen.
C
Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt lagar och andra bestämmelser inom området.
Under arbetets gång utför eleven med viss säkerhet ekonomiska beräkningar och gör grundläggande affärsmässiga riskbedömningar samt löser, efter samråd med handledare, problem som uppkommer när arbetsuppgifterna ska utföras.
Vidare arbetar eleven på ett sätt som är säkert för eleven själv samt för kunder och medarbetare.
Detta gör eleven efter samråd med handledare.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultatet av arbetet med nyanserade omdömen.
A
Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt relevanta lagar och andra bestämmelser inom området.
Under arbetets gång utför eleven med säkerhet ekonomiska beräkningar och gör grundläggande affärsmässiga riskbedömningar samt löser, efter samråd med handledare, problem som uppkommer när arbetsuppgifterna ska utföras.
Vidare arbetar eleven på ett sätt som är säkert för eleven själv samt för kunder och medarbetare.
Detta gör eleven efter samråd med handledare.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultatet av arbetet med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."