Affärsutveckling och ledarskap
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen affärsutveckling och ledarskap relaterar till syftet med ämnet handel, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om affärsutveckling, organisation och ledarskap samt om entreprenörskap och eget företagande.
- Förmåga att planera, organisera och utföra arbetsuppgifter inom handel samt förmåga att granska olika affärsmöjligheter och produkter utifrån miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet samt etiska aspekter.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att utföra ekonomiska beräkningar, göra riskbedömningar och lösa problem.
- Förmåga att arbeta ergonomiskt, säkert och miljöanpassat samt förmåga att utvärdera arbetet.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen affärsutveckling och ledarskap.
- Metoder för att utforma affärsidé, affärsmål och affärsstrategier utifrån analys av marknaden, målgruppen, kundbehoven och ett företags förutsättningar med hänsyn tagen till ekonomisk, miljömässig och social hållbarhet.
- Metoder för att göra en strukturerad kartläggning och analys av den omvärld ett företag verkar i samt hur ett företag kan påverkas av förändrade förutsättningar.
- Metoder för att välja försäljningskanaler, segment och målgrupper utifrån en kartläggning och analys av marknaden.
- Olika organisationsformer, till exempel funktions-, divisions-, matris-, nätverks- och projektorganisation. Hur olika organisationsformer kan bidra till att nå uppsatta mål.
- Schemaläggning, varumottagning och organisation av det dagliga arbetet i en butik.
- Personalens och den inre organisationens betydelse för ett företags varumärke och lönsamhet samt hur personalen kan stödjas och motiveras genom intern marknadsföring.
- Metoder för grupputveckling och konflikthantering.
- Grundläggande teorier och begrepp inom området ledarskap.
- Ledarens roll och uppgifter inom handeln.
- Metoder för att utveckla självledarskap: att formulera mål, planera, prioritera och hantera stress samt strategier för att skapa motivation och drivkraft hos sig själv och andra.
- Relevanta lagar och andra bestämmelser inom området, till exempel om arbetsrätt och arbetsmiljö.
- Metoder för att utarbeta budget och för att göra andra ekonomiska beräkningar som är relevanta för affärsutveckling.
- Metoder för att göra affärsmässiga riskbedömningar utifrån ekonomiska, miljömässiga och etiska aspekter.
- Centrala nyckeltal för ett handelsföretag, däribland bruttomarginal, lageromsättningshastighet och likviditet.
- Säkerhet och risker i handeln. Förebyggande arbete för att skapa en god arbetsmiljö och inre och yttre säkerhet.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen affärsutveckling och ledarskap.
Eleven beskriver översiktligt villkoren för etablering och utveckling av ett handelsföretag samt olika sätt att utveckla, organisera och leda arbetet i ett handelsföretag.
Dessutom redogör eleven översiktligt för olika organisationsformer och deras funktion för att nå uppsatta mål.
Eleven beskriver även översiktligt olika aspekter av ledarskap samt ledarens roll och uppgifter inom handel.
I beskrivningen använder eleven med viss säkerhet grundläggande teorier och begrepp inom området ledarskap.
Eleven beskriver utförligt villkoren för etablering och utveckling av ett handelsföretag samt olika sätt att utveckla, organisera och leda arbetet i ett handelsföretag.
Dessutom redogör eleven utförligt för olika organisationsformer och deras funktion för att nå uppsatta mål.
Eleven beskriver även utförligt olika aspekter av ledarskap samt ledarens roll och uppgifter inom handel.
I beskrivningen använder eleven med viss säkerhet grundläggande teorier och begrepp inom området ledarskap.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat villkoren för etablering och utveckling av ett handelsföretag samt olika sätt att utveckla, organisera och leda arbetet i ett handelsföretag.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika organisationsformer och deras funktion för att nå uppsatta mål.
Eleven beskriver även utförligt och nyanserat olika aspekter av ledarskap samt ledarens roll och uppgifter inom handel.
I beskrivningen använder eleven med säkerhet grundläggande teorier och begrepp inom området ledarskap.
Eleven beskriver översiktligt olika metoder för att göra omvärldsanalyser och marknadsundersökningar samt redogör översiktligt för hur affärsidé och affärsstrategier kan utformas utifrån analys av marknaden.
Eleven planerar och organiserar, i samråd med handledare, arbetsuppgifter inom affärsutveckling.
Eleven utför dem med tillfredsställande resultat.
Eleven beskriver utförligt olika metoder för att göra omvärldsanalyser och marknadsundersökningar samt redogör utförligt för hur affärsidé och affärsstrategier kan utformas utifrån analys av marknaden.
Eleven planerar och organiserar, efter samråd med handledare, arbetsuppgifter inom affärsutveckling.
Eleven utför dem med tillfredsställande resultat.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika metoder för att göra omvärldsanalyser och marknadsundersökningar samt redogör utförligt och nyanserat för hur affärsidé och affärsstrategier kan utformas utifrån analys av marknaden.
Eleven planerar och organiserar, efter samråd med handledare, arbetsuppgifter inom affärsutveckling.
Eleven utför dem med gott resultat.
Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt relevanta lagar och andra bestämmelser inom området.
Under arbetets gång utför eleven med viss säkerhet ekonomiska beräkningar och gör grundläggande affärsmässiga riskbedömningar samt löser, i samråd med handledare, problem som uppkommer när arbetsuppgifterna ska utföras.
Vidare arbetar eleven på ett sätt som är säkert för eleven själv samt för kunder och medarbetare.
Detta gör eleven i samråd med handledare.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultatet av arbetet med enkla omdömen.
Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt lagar och andra bestämmelser inom området.
Under arbetets gång utför eleven med viss säkerhet ekonomiska beräkningar och gör grundläggande affärsmässiga riskbedömningar samt löser, efter samråd med handledare, problem som uppkommer när arbetsuppgifterna ska utföras.
Vidare arbetar eleven på ett sätt som är säkert för eleven själv samt för kunder och medarbetare.
Detta gör eleven efter samråd med handledare.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultatet av arbetet med nyanserade omdömen.
Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt relevanta lagar och andra bestämmelser inom området.
Under arbetets gång utför eleven med säkerhet ekonomiska beräkningar och gör grundläggande affärsmässiga riskbedömningar samt löser, efter samråd med handledare, problem som uppkommer när arbetsuppgifterna ska utföras.
Vidare arbetar eleven på ett sätt som är säkert för eleven själv samt för kunder och medarbetare.
Detta gör eleven efter samråd med handledare.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultatet av arbetet med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."