Handel finns i många olika branscher och former och är en länk mellan tillverkare och konsument. Handel bedrivs lokalt och globalt, fysiskt och digitalt. Ämnet handel omfattar handelssektorns roll och funktioner samt försäljning, varudistribution, affärsutveckling, ledarskap och marknadsföring.
Undervisningen i ämnet handel ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om handelssektorn samt om handelns funktion och nytta i samhälle och näringsliv. Undervisningen ska också lägga en grund för elevernas förmåga att yrkesmässigt utföra arbetsuppgifter inom handel. I undervisningen ska eleverna bland annat ges möjlighet att utveckla kunskaper om service, praktisk marknadsföring, butiksekonomi, kundrelationer, affärsutveckling och ledarskap. Vidare ska undervisningen leda till att eleverna förstår sambandet mellan utbud och efterfrågan och faktorer som påverkar affärsmöjligheter och lönsamhet.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att kommunicera och möta kunder på ett serviceinriktat och kvalitetsmedvetet sätt genom en ändamålsenlig och bransch- och målgruppsanpassad språkanvändning. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar kunskaper om säkerhetsfrågor, lagar och andra bestämmelser. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om handelns roll och ansvar för hållbar utveckling.
Genom praktiska övningar ska eleverna ges möjlighet att utföra arbetsuppgifter inom handel samt utveckla en yrkesmässig attityd i mötet med kunder. Via kontakter med företag och organisationer ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse för företagandets villkor. Eleverna ska även ges möjlighet att använda informations- och kommunikationsteknik för affärsmässig verksamhet.
Genom undervisning inom ämnet handel bör en elev få möjlighet att utveckla följande: