Handel - specialisering
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen handel - specialisering relaterar till syftet med ämnet handel, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om handel, handelns utveckling historiskt och i nutid, yrkesroller, service, praktisk marknadsföring och varudistribution.
- Kunskaper om affärsutveckling, organisation och ledarskap samt om entreprenörskap och eget företagande.
- Förmåga att planera, organisera och utföra arbetsuppgifter inom handel samt förmåga att granska olika affärsmöjligheter och produkter utifrån miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet samt etiska aspekter.
- Färdigheter i att utforma säljstödsmaterial och säljande varuexponeringar.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att utföra ekonomiska beräkningar, göra riskbedömningar och lösa problem.
- Förmåga att arbeta ergonomiskt, säkert och miljöanpassat samt förmåga att utvärdera arbetet.
- Förmåga att samverka och kommunicera med medarbetare och kunder internt och externt.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen handel - specialisering.
- Produktkunskap och branschkunskap inom valt verksamhetsområde.
- Yrken och arbetsuppgifter inom valt verksamhetsområde.
- Organisationsformer och verksamhetsformer inom valt verksamhetsområde.
- Entreprenörskap och eget företagande inom valt verksamhetsområde.
- Försäljningsinriktade och serviceinriktade arbetsuppgifter inom valt verksamhetsområde.
- Varuexponering i olika marknadsföringskanaler och på olika digitala plattformar. Exponering av varor i olika prisklasser, i olika branscher och mot olika målgrupper.
- Lagar och andra bestämmelser inom handelssektorn, däribland lagar om arbetsrätt och diskrimineringslagen. Etiska regler inom valt verksamhetsområde.
- Butiksekonomi och kalkylering, med fokus på omsättningshastighet, beställningspunkt, omräkningstal och riskbedömningar.
- Miljö- och säkerhetsfrågor inom valt verksamhetsområde.
- Interaktion och kommunikation i olika kund- och servicesituationer inom valt verksamhetsområde.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen handel - specialisering.
Eleven beskriver översiktligt vald bransch och vanligt förekommande produkter inom vald bransch.
Dessutom beskriver eleven översiktligt villkoren för eget företagande.
Eleven beskriver utförligt vald bransch och vanligt förekommande produkter inom vald bransch.
Dessutom beskriver eleven utförligt villkoren för eget företagande.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vald bransch och vanligt förekommande produkter inom vald bransch.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat villkoren för eget företagande.
Eleven planerar och organiserar, i samråd med handledare, försäljnings- och serviceinriktade arbetsuppgifter inom handel.
Eleven utför arbetsuppgifterna med tillfredsställande resultat.
Dessutom utformar eleven, i samråd med handledare, enkelt säljstödsmaterial och enkla varuexponeringar.
Eleven planerar och organiserar, efter samråd med handledare, försäljnings- och serviceinriktade arbetsuppgifter inom handel.
Eleven utför arbetsuppgifterna med tillfredsställande resultat.
Dessutom utformar eleven, efter samråd med handledare, säljstödsmaterial och varuexponeringar.
Eleven planerar och organiserar, efter samråd med handledare, försäljnings- och serviceinriktade arbetsuppgifter inom handel.
Eleven utför arbetsuppgifterna med gott resultat.
Dessutom utformar eleven, efter samråd med handledare, säljstödsmaterial och varuexponeringar.
Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt utifrån relevanta lagar och andra bestämmelser inom området.
Under arbetets gång gör eleven med viss säkerhet grundläggande affärsmässiga riskbedömningar och löser, i samråd med handledare, de problem som uppkommer när arbetsuppgifterna ska utföras.
Vidare arbetar eleven miljöanpassat samt ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för både eleven själv och andra.
Detta gör eleven i samråd med handledare.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultatet av arbetet med enkla omdömen.
Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt utifrån relevanta lagar och andra bestämmelser inom området.
Under arbetets gång gör eleven med viss säkerhet grundläggande affärsmässiga riskbedömningar och löser, efter samråd med handledare, de problem som uppkommer när arbetsuppgifterna ska utföras.
Vidare arbetar eleven miljöanpassat samt ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för både eleven själv och för andra.
Detta gör eleven efter samråd med handledare.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultatet av arbetet med nyanserade omdömen.
Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt relevanta lagar och andra bestämmelser inom området.
Under arbetets gång gör eleven med säkerhet grundläggande affärsmässiga riskbedömningar och löser, efter samråd med handledare, de problem som uppkommer när arbetsuppgifterna ska utföras.
Vidare arbetar eleven miljöanpassat samt ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för både eleven själv och för andra.
Detta gör eleven efter samråd med handledare.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultatet av arbetet med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven samverkar med andra och kommunicerar med viss säkerhet både internt och externt.
Eleven samverkar med andra och kommunicerar med viss säkerhet både internt och externt.
Eleven samverkar med andra och kommunicerar med säkerhet både internt och externt.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."