Praktisk marknadsföring 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen praktisk marknadsföring 1 relaterar till syftet med ämnet handel, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om handel, handelns utveckling historiskt och i nutid, yrkesroller, service, praktisk marknadsföring och varudistribution.
- Förmåga att planera, organisera och utföra arbetsuppgifter inom handel samt förmåga att granska olika affärsmöjligheter och produkter utifrån miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet samt etiska aspekter.
- Färdigheter i att utforma säljstödsmaterial och säljande varuexponeringar.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att utföra ekonomiska beräkningar, göra riskbedömningar och lösa problem.
- Förmåga att arbeta ergonomiskt, säkert och miljöanpassat samt förmåga att utvärdera arbetet.
- Förmåga att samverka och kommunicera med medarbetare och kunder internt och externt.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen praktisk marknadsföring 1.
- Mediernas påverkan på våra konsumtionsval, reklamens metoder och syfte och hur man kan analysera och kritiskt värdera reklambudskap.
- Faktorer bakom kundmönster och kundbeteenden. Hur en analys av dessa faktorer kan ligga till grund för beslut inom marknadsföring, däribland val av marknadsföringskanaler och utformning av marknadsföringsinsatser.
- Marknadskommunikation: hur ett företag kan kommunicera med sin marknad och sina kunder, till exempel genom annonsering, varumärkesannonsering, direktreklam, sponsring och PR.
- Vanligt förekommande kanaler för digital marknadsföring samt grundläggande begrepp inom digital marknadsföring, däribland sökmotormarknadsföring (SEM), sökmotoroptimering (SEO) och inbound marketing.
- Metoder för att utforma affärsidéer, marknads- och säljplaner utifrån en analys av marknadssegment och målgrupp.
- Metoder för att välja sortiment och ta fram en butiksprofil.
- Metoder för att exponera varor samt tekniker för att utforma säljstödsmaterial.
- Arbete med marknadsföring i olika kanaler och till olika målgrupper.
- Arbete med varuexponering och utformning av säljstödsmaterial.
- Introduktion till lagar som är relevanta för yrkesområdet, inklusive konsumentköplagen, marknadsföringslagen, prisinformationslagen, produktsäkerhetslagen och avtalsvillkorslagen.
- Etiska regler vid försäljning och marknadsföring, till exempel vid telefonförsäljning och marknadsföring via telefon och e-post samt vid direktreklam och oadresserad reklam.
- Butiksekonomi, däribland prissättning, marginal och pålägg.
- Ergonomiska och miljömedvetna arbetssätt inom yrkesområdet.
- Metoder för att utvärdera marknadsföringsinsatser och säljfrämjande åtgärder.
- Interaktion och kommunikation inom praktisk marknadsföring.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen praktisk marknadsföring 1.
Eleven beskriver översiktligt faktorer bakom kundmönster och kundbeteenden.
Dessutom redogör eleven översiktligt för ett företags konkurrensmedel samt faktorer som påverkar företags lönsamhet och förmåga att konkurrera.
Eleven beskriver även översiktligt olika kanaler för marknadsföring.
Eleven beskriver översiktligt hur ett företags affärsidé, marknadsplan och säljplan kan utformas utifrån en analys av marknadssegment och målgrupp.
Eleven beskriver utförligt faktorer bakom kundmönster och kundbeteenden.
Dessutom redogör eleven utförligt för ett företags konkurrensmedel samt faktorer som påverkar företags lönsamhet och förmåga att konkurrera.
Eleven beskriver även utförligt olika kanaler för marknadsföring.
Eleven beskriver utförligt hur ett företags affärsidé, marknadsplan och säljplan kan utformas utifrån analys av marknadssegment och målgrupp.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat faktorer bakom kundmönster och kundbeteenden.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för ett företags konkurrensmedel samt faktorer som påverkar företags lönsamhet och förmåga att konkurrera.
Eleven beskriver även utförligt och nyanserat olika kanaler för marknadsföring.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur ett företags affärsidé, marknads- och säljplan kan utformas utifrån en analys av marknadssegment och målgrupp.
Eleven planerar och organiserar, i samråd med handledare, arbetsuppgifter inom praktisk marknadsföring.
Eleven utför arbetsuppgifterna med tillfredsställande resultat.
Dessutom utformar eleven, i samråd med handledare, enkla säljstödsmaterial och varuexponeringar som är av tillfredsställande kvalitet.
Eleven planerar och organiserar, efter samråd med handledare, arbetsuppgifter inom praktisk marknadsföring.
Eleven utför dem med tillfredsställande resultat.
Dessutom utformar eleven, efter samråd med handledare, enkla säljstödsmaterial och varuexponeringar som är av tillfredsställande kvalitet.
Eleven planerar och organiserar, efter samråd med handledare, arbetsuppgifter inom praktisk marknadsföring.
Eleven utför dem med gott resultat.
Dessutom utformar eleven, efter samråd med handledare, enkla säljstödsmaterial och varuexponeringar som är av god kvalitet.
Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt utifrån relevanta lagar och andra bestämmelser inom området.
Under arbetets gång utför eleven med viss säkerhet ekonomiska beräkningar och löser, i samråd med handledare, problem som uppkommer när arbetsuppgifterna ska utföras.
Vidare arbetar eleven miljöanpassat och ergonomiskt.
Detta gör eleven i samråd med handledare.
Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt utifrån relevanta lagar och andra bestämmelser inom området.
Under arbetets gång utför eleven med viss säkerhet ekonomiska beräkningar och löser, efter samråd med handledare, problem som uppkommer när arbetsuppgifterna ska utföras.
Vidare arbetar eleven miljöanpassat och ergonomiskt.
Detta gör eleven efter samråd med handledare.
Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt utifrån relevanta lagar och andra bestämmelser inom området.
Under arbetets gång utför eleven med säkerhet ekonomiska beräkningar och löser, efter samråd med handledare, problem som uppkommer när arbetsuppgifterna ska utföras.
Vidare arbetar eleven miljöanpassat och ergonomiskt.
Detta gör eleven efter samråd med handledare.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultatet av arbetet med enkla omdömen.
Eleven samverkar med andra och kommunicerar med viss säkerhet på ett kundanpassat sätt.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultatet av arbetet med nyanserade omdömen.
Eleven samverkar med andra och kommunicerar med viss säkerhet på ett kundanpassat sätt.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultatet av arbetet med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven samverkar med andra och kommunicerar med säkerhet på ett kundanpassat sätt.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."