Praktisk marknadsföring 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen praktisk marknadsföring 2 relaterar till syftet med ämnet handel, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om handel, handelns utveckling historiskt och i nutid, yrkesroller, service, praktisk marknadsföring och varudistribution.
- Förmåga att planera, organisera och utföra arbetsuppgifter inom handel samt förmåga att granska olika affärsmöjligheter och produkter utifrån miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet samt etiska aspekter.
- Färdigheter i att utforma säljstödsmaterial och säljande varuexponeringar.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att utföra ekonomiska beräkningar, göra riskbedömningar och lösa problem.
- Förmåga att arbeta ergonomiskt, säkert och miljöanpassat samt förmåga att utvärdera arbetet.
- Förmåga att samverka och kommunicera med medarbetare och kunder internt och externt.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen praktisk marknadsföring 2.
- Faktorer som påverkar säljmiljöns utformning: ljus, ljud, färg och form. Butiksinredning och butiksdesign.
- Hur säljmiljöns utformning, i fysisk eller digital butik, påverkar och vägleder kundens köpbeteende.
- Hur kommunikation kan utformas i olika typer av fysiska och digitala butiker med anpassning till kundtyper och kundbeteenden.
- Butikskommunikatörens uppgifter i olika slags butiker.
- Varuexponering i olika marknadsföringskanaler och på olika digitala plattformar.
- Varuexponering i butik, däribland kategori- och sambandsexponeringar, samt exponering av varor i olika prisklasser, i olika branscher och mot olika målgrupper.
- Metoder för marknadsföring i några olika sociala medier.
- Metoder för att mäta och utvärdera resultaten av marknadsföring i sociala medier.
- Grundläggande tekniker för framställning av digital text, bild och rörlig bild med anpassning till sociala medier.
- Lagar som är relevanta för yrkesområdet, däribland konsumentköplagen, marknadsföringslagen, prisinformationslagen, produktsäkerhetslagen och avtalsvillkorslagen samt marknadsetiska regler.
- Butiksekonomi och kalkylering, däribland omsättningshastighet, beställningspunkt, omräkningstal och riskbedömningar.
- Ergonomiska och miljömedvetna arbetssätt inom yrkesområdet.
- Interaktion och kommunikation i olika försäljnings- och servicesituationer.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen praktisk marknadsföring 2.
Eleven beskriver översiktligt hur en gynnsam säljmiljö kan utformas samt hur butikskommunikationen och butiksmiljön påverkar kundens köpbeteende.
Eleven beskriver utförligt hur en gynnsam säljmiljö kan utformas samt hur butikskommunikationen och butiksmiljön påverkar kundens köpbeteende.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur en gynnsam säljmiljö kan utformas samt hur butikskommunikationen och butiksmiljön påverkar kundens köpbeteende.
Eleven planerar och organiserar, i samråd med handledare, arbetsuppgifter inom praktisk marknadsföring.
Eleven utför arbetsuppgifterna med tillfredsställande resultat.
Dessutom utformar eleven, i samråd med handledare, säljstödsmaterial och varuexponeringar som är av tillfredsställande kvalitet.
Eleven planerar och organiserar, efter samråd med handledare, arbetsuppgifter inom praktisk marknadsföring.
Eleven utför arbetsuppgifterna med tillfredsställande resultat.
Dessutom utformar eleven, efter samråd med handledare, säljstödsmaterial och varuexponeringar som är av tillfredsställande kvalitet.
Eleven planerar och organiserar, efter samråd med handledare, arbetsuppgifter inom praktisk marknadsföring.
Eleven utför arbetsuppgifterna med gott resultat.
Dessutom utformar eleven, efter samråd med handledare, säljstödsmaterial och varuexponeringar som är av god kvalitet.
Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt utifrån relevanta lagar och andra bestämmelser inom området.
Under arbetets gång utför eleven med viss säkerhet grundläggande affärsmässiga riskbedömningar och löser, i samråd med handledare, problem som uppkommer när arbetsuppgifterna ska utföras.
Vidare arbetar eleven miljöanpassat samt ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra.
Detta gör eleven i samråd med handledare.
Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt utifrån relevanta lagar och andra bestämmelser inom området.
Under arbetets gång utför eleven med viss säkerhet grundläggande affärsmässiga riskbedömningar och löser, efter samråd med handledare, problem som uppkommer när arbetsuppgifterna ska utföras.
Vidare arbetar eleven miljöanpassat samt ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra.
Detta gör eleven efter samråd med handledare.
Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt utifrån relevanta lagar och andra bestämmelser inom området.
Under arbetets gång utför eleven med säkerhet grundläggande affärsmässiga riskbedömningar och löser, efter samråd med handledare, problem som uppkommer när arbetsuppgifterna ska utföras.
Vidare arbetar eleven miljöanpassat samt ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra.
Detta gör eleven efter samråd med handledare.
Eleven samverkar med andra och kommunicerar med viss säkerhet på ett kundanpassat sätt.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultatet av arbetet med enkla omdömen.
Eleven samverkar med andra och kommunicerar med viss säkerhet på ett kundanpassat sätt.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultatet av arbetet med nyanserade omdömen.
Eleven samverkar med andra och kommunicerar med säkerhet på ett kundanpassat sätt.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultatet av arbetet med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."