Handel och hållbar utveckling
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen handel och hållbar utveckling relaterar till syftet med ämnet handel, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet samt hållbar utveckling inom handel.
- Förmåga att planera, organisera och utföra arbetsuppgifter inom handel samt förmåga att granska olika affärsmöjligheter och produkter utifrån miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet samt etiska aspekter.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen handel och hållbar utveckling.
- Översiktligt om global uppvärmning: dess orsaker och effekter samt konsekvenser för jordens ekosystem och människors levnadsvillkor.
- Grundläggande begrepp inom området hållbar utveckling.
- Översiktligt om miljömässig hållbarhet, däribland hur jordens ekosystem och dess funktioner långsiktigt kan behållas till exempel genom miljömedveten produktion av mat och energi samt klimatanpassning.
- Översiktligt om social hållbarhet, däribland att främja jämställdhet och mångfald samt god hälsa, goda arbetsvillkor och mänskliga rättigheter.
- Översiktligt om ekonomisk hållbarhet, däribland hur människans livsbetingelser kan förbättras samtidigt som miljörisker och ekologisk belastning minskar.
- Faktorer som påverkar miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet inom handelssektorn.
- Handelns roll och ansvar i arbetet för hållbar utveckling, nationellt och globalt samt principer för handelns och enskilda företags ansvarstagande, däribland Corporate Social Responsibility (CSR).
- Betydelsen av transparens avseende väsentliga beslut för hållbarhetsarbetet samt vikten av att motverka mutor och korruption.
- Hållbar konsumtion: Hur konsumtion som tillgodoser konsumentens behov kan ske utan att framtida generationers möjligheter att tillgodose sina behov äventyras.
- Betydelsen av hållbarhetsarbete för ett företags varumärke, konkurrensförmåga och lönsamhet.
- Produktkunskap och analys av produkter i relation till mijömässig, social och ekonomisk hållbarhet, däribland att produkterna är tillverkade under etiska och miljömässigt acceptabla förhållanden, att de är säkra och håller rätt kvalitet samt att det finns en spårbarhet i leverantörskedjan.
- En varas livscykel, producentens ansvar och kretsloppssamhällets organisation.
- Metoder för att granska och värdera affärsmöjligheter utifrån hållbarhetsaspekter och etiska aspekter.
- Metoder för att granska och värdera transporter och distributionslösningar i relation till miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet.
- Planering, organisering och genomförande av kartläggning och analys av ett handelsföretags hållbarhetsarbete och av hur företagets hållbarhetsarbete kan påverka miljö och klimat samt företagets personal, konkurrensförmåga och lönsamhet.
- Internationella målsättningar, avtal och överenskommelser inom området hållbar utveckling, däribland FN:s globala mål för hållbar utveckling.
- Miljömärkning, rättvisemärkning, standarder, uppförandekoder, avtal, lagar och andra bestämmelser inom området hållbar utveckling.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen handel och hållbar utveckling.
Eleven beskriver översiktligt innebörden i miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet.
Eleven beskriver dessutom översiktligt handelns roll och ansvar i arbetet för hållbar utveckling och redogör översiktligt för faktorer som påverkar miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet inom handelssektorn.
Vidare beskriver eleven översiktligt villkoren för företags förmåga att konkurrera och skapa lönsamhet i relation till arbetet för miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet.
I sina beskrivningar använder eleven med viss säkerhet grundläggande begrepp inom området.
Eleven beskriver utförligt innebörden i miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet.
Eleven beskriver dessutom utförligt handelns roll och ansvar i arbetet för hållbar utveckling och redogör utförligt för faktorer som påverkar miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet inom handelssektorn.
Vidare beskriver eleven utförligt villkoren för företags förmåga att konkurrera och skapa lönsamhet i relation till arbetet för miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet.
I sina beskrivningar använder eleven med viss säkerhet grundläggande begrepp inom området.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat innebörden i miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet.
Eleven beskriver dessutom utförligt och nyanserat handelns roll och ansvar i arbetet för hållbar utveckling och redogör utförligt och nyanserat för faktorer som påverkar miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet inom handelssektorn.
Vidare beskriver eleven utförligt och nyanserat villkoren för företags förmåga att konkurrera och skapa lönsamhet i relation till arbetet för miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet.
I sina beskrivningar använder eleven med säkerhet grundläggande begrepp inom området.
Eleven redogör översiktligt för en varas livscykel samt för vilka konsekvenser olika former av distribution och varutransporter får för miljön.
Eleven redogör utförligt för en varas livscykel samt för vilka konsekvenser olika former av distribution och varutransporter får för miljön.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för en varas livscykel samt för vilka konsekvenser olika former av distribution och varutransporter får för miljön.
Eleven planerar och genomför, i samråd med handledare, en kartläggning av ett handelsföretags hållbarhetsarbete samt beskriver översiktligt styrkor och svagheter i hållbarhetsarbetet samt ger enkla förslag på förbättringar med relevanta avtal, lagar, standarder och andra bestämmelser inom området som utgångspunkt.
Eleven planerar och genomför, efter samråd med handledare, en kartläggning av ett handelsföretags hållbarhetsarbete samt beskriver utförligt styrkor och svagheter i hållbarhetsarbetet samt ger välgrundade förslag på förbättringar med relevanta avtal, lagar, standarder och andra bestämmelser inom området som utgångspunkt.
Eleven planerar och genomför, efter samråd med handledare, en kartläggning av ett handelsföretags hållbarhetsarbete samt beskriver utförligt och nyanserat styrkor och svagheter i hållbarhetsarbetet samt ger välgrundade och nyanserade förslag på förbättringar med relevanta avtal, lagar, standarder och andra bestämmelser inom området som utgångspunkt.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."