Handel och hållbar utveckling

kurs
Ämne
Kurskod
HANHAN0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen handel och hållbar utveckling relaterar till syftet med ämnet handel, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen handel och hållbar utveckling.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen handel och hållbar utveckling.

E
Eleven beskriver översiktligt innebörden i miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet.
Eleven beskriver dessutom översiktligt handelns roll och ansvar i arbetet för hållbar utveckling och redogör översiktligt för faktorer som påverkar miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet inom handelssektorn.
Vidare beskriver eleven översiktligt villkoren för företags förmåga att konkurrera och skapa lönsamhet i relation till arbetet för miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet.
I sina beskrivningar använder eleven med viss säkerhet grundläggande begrepp inom området.
C
Eleven beskriver utförligt innebörden i miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet.
Eleven beskriver dessutom utförligt handelns roll och ansvar i arbetet för hållbar utveckling och redogör utförligt för faktorer som påverkar miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet inom handelssektorn.
Vidare beskriver eleven utförligt villkoren för företags förmåga att konkurrera och skapa lönsamhet i relation till arbetet för miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet.
I sina beskrivningar använder eleven med viss säkerhet grundläggande begrepp inom området.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat innebörden i miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet.
Eleven beskriver dessutom utförligt och nyanserat handelns roll och ansvar i arbetet för hållbar utveckling och redogör utförligt och nyanserat för faktorer som påverkar miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet inom handelssektorn.
Vidare beskriver eleven utförligt och nyanserat villkoren för företags förmåga att konkurrera och skapa lönsamhet i relation till arbetet för miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet.
I sina beskrivningar använder eleven med säkerhet grundläggande begrepp inom området.
E
Eleven redogör översiktligt för en varas livscykel samt för vilka konsekvenser olika former av distribution och varutransporter får för miljön.
C
Eleven redogör utförligt för en varas livscykel samt för vilka konsekvenser olika former av distribution och varutransporter får för miljön.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för en varas livscykel samt för vilka konsekvenser olika former av distribution och varutransporter får för miljön.
E
Eleven planerar och genomför, i samråd med handledare, en kartläggning av ett handelsföretags hållbarhetsarbete samt beskriver översiktligt styrkor och svagheter i hållbarhetsarbetet samt ger enkla förslag på förbättringar med relevanta avtal, lagar, standarder och andra bestämmelser inom området som utgångspunkt.
C
Eleven planerar och genomför, efter samråd med handledare, en kartläggning av ett handelsföretags hållbarhetsarbete samt beskriver utförligt styrkor och svagheter i hållbarhetsarbetet samt ger välgrundade förslag på förbättringar med relevanta avtal, lagar, standarder och andra bestämmelser inom området som utgångspunkt.
A
Eleven planerar och genomför, efter samråd med handledare, en kartläggning av ett handelsföretags hållbarhetsarbete samt beskriver utförligt och nyanserat styrkor och svagheter i hållbarhetsarbetet samt ger välgrundade och nyanserade förslag på förbättringar med relevanta avtal, lagar, standarder och andra bestämmelser inom området som utgångspunkt.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."