Hälso- och sjukvård 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen hälso- och sjukvård 1 relaterar till syftet med ämnet hälso- och sjukvård, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om människors hälsa och om hälsorelaterade levnadsvanor och livsvillkor ur ett helhetsperspektiv och vilka konsekvenser de får för hälsan.
- Kunskaper om hälso- och sjukvård och medicinska åtgärder samt kunskaper om smärta och smärtbehandling.
- Kunskaper om människan fysiskt, psykiskt, socialt och existentiellt vid ohälsa och i krissituationer samt förmåga att uppfatta och resonera kring etiska frågeställningar.
- Förmåga att planera egna arbetsinsatser samt att utföra hälso- och sjukvårds- och medicintekniska uppgifter vid sjukdomar och olycksfall utifrån lagar och andra bestämmelser på sjukhus och i hemmet.
- Förmåga att uppmärksamma symtom och förändringar i människors hälsotillstånd samt förmåga att utvärdera, rapportera och dokumentera sitt arbete och resultat med och utan digitala hjälpmedel på sjukhus och i hemmet.
- Förmåga att använda medicinteknisk utrustning utifrån gällande säkerhetsföreskrifter och avvikelser.
- Förmåga att pedagogiskt inspirera och motivera patienter till rehabiliterande eller habiliterande åtgärder samt egenvård.
- Förmåga att bemöta, kommunicera och samarbeta med patienter, närstående och övrig personal.
- Förmåga att ge första hjälpen och hjärt-lungräddning.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen hälso- och sjukvård 1.
- Folkhälsoarbete och hur det kan bedrivas på individ-, grupp- och samhällsnivå.
- Frisk- och riskfaktorer och deras påverkan på människors hälsa och livskvalitet, däribland motion, rekreation och kost, samt droger och stress.
- Hälso- och sjukvård samt medicinska åtgärder som kan utföras på vårdinrättning eller i hemmet.
- Etiska frågeställningar inom hälso- och sjukvård.
- Människors reaktioner i kris och hur de kan hanteras.
- Medicintekniska uppgifter som, enligt lagar och andra bestämmelser, inte kräver formell kompetens, däribland blodprovstagning och sårvård.
- Riskfaktorer för trycksår och åtgärder för att förhindra eller minimera risken för trycksår.
- Rehabilitering, habilitering och egenvård enligt vårdplanering på vårdinrättning eller i hemmet.
- Uppmärksammande och rapportering av förändringar i människors hälsotillstånd.
- System och rutiner för rapportering och dokumentation av gjorda åtgärder.
- Vårdplanering, dess syfte och innehåll.
- It som hjälpmedel inom hälso- och sjukvård.
- Medicinteknisk och annan utrustning.
- Bemötande och kommunikation med hänsyn till individ och kultur.
- Personcentrerad vård och interprofessionella samarbeten.
- Första hjälpen vid skador och akuta sjukdomar.
- Vuxen-HLR (Hjärt-lungräddning) med larm, åtgärder vid luftvägsstopp, stabilt sidoläge.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen hälso- och sjukvård 1.
Eleven beskriver översiktligt människors hälsa, hälsorelaterade levnadsvanor och livsvillkor ur olika perspektiv och aspekter.
Eleven beskriver utförligt människors hälsa, hälsorelaterade levnadsvanor och livsvillkor ur olika perspektiv och aspekter.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors hälsa, hälsorelaterade levnadsvanor och livsvillkor ur olika perspektiv och aspekter.
Eleven redogör översiktligt för vård- och omsorgsuppgifter samt medicinska åtgärder vid akuta och andra sjukdomar.
Eleven redogör också översiktligt för människans reaktioner vid ohälsa och i krissituationer.
Dessutom diskuterar eleven översiktligt etiska frågeställningar av betydelse för människor som är drabbade av akuta och andra sjukdomar.
Eleven redogör utförligt för vård- och omsorgsuppgifter samt medicinska åtgärder vid akuta och andra sjukdomar.
Eleven redogör också utförligt för människans reaktioner vid ohälsa och i krissituationer.
Dessutom diskuterar eleven utförligt etiska frågeställningar av betydelse för människor som är drabbade av akuta och andra sjukdomar.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vård- och omsorgsuppgifter samt medicinska åtgärder vid akuta och andra sjukdomar.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för människans reaktioner vid ohälsa och i krissituationer.
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat etiska frågeställningar av betydelse för människor som är drabbade av akuta och andra sjukdomar.
Eleven utför, i samråd med handledare, vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter vid akuta och andra sjukdomar.
Arbetet utförs med ett tillfredställande resultat.
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, i samråd med handledare, symtom och förändringar i människors tillstånd.
Dessutom använder eleven, i samråd med handledare, teknisk utrustning utifrån gällande säkerhetsföreskrifter.
Eleven utför, efter samråd med handledare, vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter vid akuta och andra sjukdomar.
Arbetet utförs med ett tillfredställande resultat.
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i människors tillstånd.
Dessutom använder eleven, efter samråd med handledare, teknisk utrustning utifrån gällande säkerhetsföreskrifter.
Eleven utför, efter samråd med handledare, vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter vid akuta och andra sjukdomar.
Arbetet utförs med ett gott resultat.
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i människors tillstånd.
Dessutom använder eleven, efter samråd med handledare, teknisk utrustning utifrån gällande säkerhetsföreskrifter.
Dessutom inspirerar och motiverar eleven med viss säkerhet patienter till rehabilitering eller habilitering samt egenvård.
Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med andra med tillfredställande resultat.
Dessutom inspirerar och motiverar eleven med viss säkerhet patienter till rehabilitering eller habilitering samt egenvård.
Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med andra med tillfredställande resultat.
Dessutom inspirerar och motiverar eleven med säkerhet patienter till rehabilitering eller habilitering samt egenvård.
Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med andra med gott resultat.
Eleven utför första hjälpen och hjärt-lungräddning på vuxna med godkänt resultat.
Eleven utför första hjälpen och hjärt-lungräddning på vuxna med godkänt resultat.
Eleven utför första hjälpen och hjärt-lungräddning på vuxna med godkänt resultat.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."