Hälso- och sjukvård 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen hälso- och sjukvård 2 relaterar till syftet med ämnet hälso- och sjukvård, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om hälso- och sjukvård och medicinska åtgärder samt kunskaper om smärta och smärtbehandling.
- Kunskaper om människan fysiskt, psykiskt, socialt och existentiellt vid ohälsa och i krissituationer samt förmåga att uppfatta och resonera kring etiska frågeställningar.
- Förmåga att planera egna arbetsinsatser samt att utföra hälso- och sjukvårds- och medicintekniska uppgifter vid sjukdomar och olycksfall utifrån lagar och andra bestämmelser på sjukhus och i hemmet.
- Förmåga att uppmärksamma symtom och förändringar i människors hälsotillstånd samt förmåga att utvärdera, rapportera och dokumentera sitt arbete och resultat med och utan digitala hjälpmedel på sjukhus och i hemmet.
- Förmåga att använda medicinteknisk utrustning utifrån gällande säkerhetsföreskrifter och avvikelser.
- Förmåga att bemöta, kommunicera och samarbeta med patienter, närstående och övrig personal.
- Förmåga att ge första hjälpen och hjärt-lungräddning.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen hälso- och sjukvård 2.
- Vård- och omsorgsåtgärder samt medicinska åtgärder vid akuta och andra sjukdomar.
- Smärta samt farmakologisk och annan smärtbehandling.
- Etiska frågeställningar i samband med akuta och andra sjukdomar och rätten till en värdig död.
- Kriser, existentiella frågor, reaktioner och psykosocialt stöd.
- Hantering av dränage, stomi, kvarliggande respektive intermittent kateter.
- Assistans vid undersökning och behandling.
- Pre- och postoperativ vård.
- Energi-, närings- och vätskebehov vid sjukdom.
- Vårdplanering, dess syfte, innehåll och genomförande.
- Symtomlindring vid illamående, kramper, andnöd, oro och ångest.
- Utvärdering, rapportering och dokumentation av gjorda insatser.
- Medicinteknisk utrustning.
- Mobilisering, dess betydelse och effekter samt åtgärder som minskar risken för komplikationer.
- Betydelsen av bemötande samt kommunikation och samarbete i krissituationer med respekt för individ och kultur.
- Barn-HLR och S-HLR vuxen.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen hälso- och sjukvård 2.
Eleven beskriver översiktligt vård- och omsorgsuppgifter samt medicinska åtgärder vid akuta och andra sjukdomar.
Dessutom diskuterar eleven översiktligt etiska frågeställningar av betydelse för människor som är drabbade av akuta och andra sjukdomar.
Eleven beskriver utförligt vård- och omsorgsuppgifter samt medicinska åtgärder vid akuta och andra sjukdomar.
Dessutom diskuterar eleven utförligt etiska frågeställningar av betydelse för människor som är drabbade av akuta och andra sjukdomar.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vård- och omsorgsuppgifter samt medicinska åtgärder vid akuta och andra sjukdomar.
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat etiska frågeställningar av betydelse för människor som är drabbade av akuta och andra sjukdomar.
Eleven planerar och utför, i samråd med handledare, vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter vid akuta och andra sjukdomar utifrån lagar och andra bestämmelser.
Arbetet utförs med ett tillfredställande resultat.
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, i samråd med handledare, symtom och förändringar i människors hälsotillstånd.
Dessutom använder eleven, i samråd med handledare, teknisk utrustning utifrån gällande säkerhetsföreskrifter.
Eleven planerar och utför, efter samråd med handledare, vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter vid akuta och andra sjukdomar utifrån lagar och andra bestämmelser.
Arbetet utförs med ett tillfredställande resultat.
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i människors hälsotillstånd.
Dessutom använder eleven, efter samråd med handledare, teknisk utrustning utifrån gällande säkerhetsföreskrifter.
Eleven planerar och utför, efter samråd med handledare, vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter vid akuta och andra sjukdomar utifrån lagar och andra bestämmelser.
Arbetet utförs med ett gott resultat.
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i människors hälsotillstånd.
Dessutom använder eleven, efter samråd med handledare, teknisk utrustning utifrån gällande säkerhetsföreskrifter.
Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med andra med tillfredställande resultat.
Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med andra med tillfredställande resultat.
Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med andra med gott resultat.
Eleven utför hjärt-lungräddning för barn och hjärt-lungräddning för sjukvårdspersonal med godkänt resultat.
Eleven utför hjärt-lungräddning för barn och hjärt-lungräddning för sjukvårdspersonal med godkänt resultat.
Eleven utför hjärt-lungräddning för barn och hjärt-lungräddning för sjukvårdspersonal med godkänt resultat.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."