Räddningsmedicin
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen räddningsmedicin relaterar till syftet med ämnet hälso- och sjukvård, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om hälso- och sjukvård och medicinska åtgärder samt kunskaper om smärta och smärtbehandling.
- Kunskaper om människan fysiskt, psykiskt, socialt och existentiellt vid ohälsa och i krissituationer samt förmåga att uppfatta och resonera kring etiska frågeställningar.
- Förmåga att planera egna arbetsinsatser samt att utföra hälso- och sjukvårds- och medicintekniska uppgifter vid sjukdomar och olycksfall utifrån lagar och andra bestämmelser på sjukhus och i hemmet.
- Förmåga att uppmärksamma symtom och förändringar i människors hälsotillstånd samt förmåga att utvärdera, rapportera och dokumentera sitt arbete och resultat med och utan digitala hjälpmedel på sjukhus och i hemmet.
- Förmåga att använda medicinteknisk utrustning utifrån gällande säkerhetsföreskrifter och avvikelser.
- Förmåga att bemöta, kommunicera och samarbeta med patienter, närstående och övrig personal.
- Förmåga att ge första hjälpen och hjärt-lungräddning.
- Kunskaper om samhällets organisation och hjälpinsatser vid krig och katastrofer samt kunskaper om arbete i samband med farligt gods.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen räddningsmedicin.
- Medicinskt omhändertagande och vård och omsorg vid akuta skador och sjukdomar.
- Fysiska och psykiska reaktioner vid olycksfall och akuta sjukdomar hos de drabbade men även hos närstående.
- Psykiska reaktioner hos insatspersonal och hur dessa kan förebyggas.
- Etiska frågeställningar i samband med akuta skador och sjukdomar, däribland prioritering av skadade.
- Vård och omsorg samt medicinskt omhändertagande vid akuta skador och sjukdomar.
- Lagar och bestämmelser som reglerar prehospital vård.
- Uppmärksammande och rapportering av förändringar i människors hälsotillstånd.
- System och rutiner för rapportering och dokumentation av gjorda åtgärder.
- Teknisk och annan utrustning vid prehospitalt omhändertagande.
- Betydelsen av kommunikation och samarbete i den prehospitala vården.
- Bemötande av människor som befinner sig i svåra situationer.
- Första hjälpen vid olycksfall och akut insjuknande, läge, andning, blödning och chock.
- Räddningstjänstens och den prehospitala vårdens organisation och verksamhetsområden.
- Organisationer och myndigheter som hanterar olyckor och katastrofer, deras insatser samt hur de samverkar.
- Risker med transporter av farligt gods samt lagar och andra bestämmelser som reglerar transporter av farligt gods samt agerande vid olyckor där farligt gods är inblandat.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen räddningsmedicin.
Eleven beskriver översiktligt medicinskt omhändertagande och vård och omsorg vid akuta skador och sjukdomar.
Eleven redogör även översiktligt för människans fysiska och psykiska reaktioner vid akuta skador och sjukdomar samt för vanliga reaktioner hos närstående och hos insatspersonal.
Dessutom diskuterar eleven översiktligt etiska frågeställningar av betydelse för människor som är drabbade av akuta skador och sjukdomar.
Eleven beskriver utförligt medicinskt omhändertagande och vård och omsorg vid akuta skador och sjukdomar.
Eleven redogör även utförligt för människans fysiska och psykiska reaktioner vid akuta skador och sjukdomar samt för vanliga reaktioner hos närstående och hos insatspersonal.
Dessutom diskuterar eleven utförligt etiska frågeställningar av betydelse för människor som är drabbade av akuta skador och sjukdomar.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat medicinskt omhändertagande och vård och omsorg vid akuta skador och sjukdomar.
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för människans fysiska och psykiska reaktioner vid akuta skador och sjukdomar samt för vanliga reaktioner hos närstående och hos insatspersonal.
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat etiska frågeställningar av betydelse för människor som är drabbade av akuta skador och sjukdomar.
Eleven planerar och utför, i samråd med handledare, vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter vid akuta skador och sjukdomar.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat.
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, i samråd med handledare, symtom och förändringar i människors hälsotillstånd.
Eleven använder, i samråd med handledare, teknisk och medicinsk utrustning utifrån gällande säkerhetsföreskrifter.
Eleven planerar och utför, efter samråd med handledare, vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter vid akuta skador och sjukdomar.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat.
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i människors hälsotillstånd.
Eleven använder, efter samråd med handledare, teknisk och medicinsk utrustning utifrån gällande säkerhetsföreskrifter.
Eleven planerar och utför, efter samråd med handledare, vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter vid akuta skador och sjukdomar.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat.
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i människors hälsotillstånd.
Eleven använder, efter samråd med handledare, teknisk och medicinsk utrustning utifrån gällande säkerhetsföreskrifter.
Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med viss säkerhet med andra.
Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med viss säkerhet med andra.
Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med säkerhet med andra.
Eleven utför första hjälpen med godkänt resultat.
Eleven utför första hjälpen med godkänt resultat.
Eleven utför första hjälpen med godkänt resultat.
Eleven beskriver räddningstjänstens organisation samt ger några exempel på lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
Dessutom beskriver eleven översiktligt hur organisationer och myndigheter samverkar vid olyckor och katastrofer samt vilka insatser de bidrar med.
Eleven beskriver räddningstjänstens organisation samt ger några exempel på lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
Dessutom beskriver eleven utförligt hur organisationer och myndigheter samverkar vid olyckor och katastrofer samt vilka insatser de bidrar med.
Eleven beskriver räddningstjänstens organisation samt ger några exempel på lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur organisationer och myndigheter samverkar vid olyckor och katastrofer samt vilka insatser de bidrar med.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."