Räddningsmedicin

kurs
Kurskod
HAORAD0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen räddningsmedicin relaterar till syftet med ämnet hälso- och sjukvård, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen räddningsmedicin.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen räddningsmedicin.

E
Eleven beskriver översiktligt medicinskt omhändertagande och vård och omsorg vid akuta skador och sjukdomar.
Eleven redogör även översiktligt för människans fysiska och psykiska reaktioner vid akuta skador och sjukdomar samt för vanliga reaktioner hos närstående och hos insatspersonal.
Dessutom diskuterar eleven översiktligt etiska frågeställningar av betydelse för människor som är drabbade av akuta skador och sjukdomar.
C
Eleven beskriver utförligt medicinskt omhändertagande och vård och omsorg vid akuta skador och sjukdomar.
Eleven redogör även utförligt för människans fysiska och psykiska reaktioner vid akuta skador och sjukdomar samt för vanliga reaktioner hos närstående och hos insatspersonal.
Dessutom diskuterar eleven utförligt etiska frågeställningar av betydelse för människor som är drabbade av akuta skador och sjukdomar.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat medicinskt omhändertagande och vård och omsorg vid akuta skador och sjukdomar.
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för människans fysiska och psykiska reaktioner vid akuta skador och sjukdomar samt för vanliga reaktioner hos närstående och hos insatspersonal.
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat etiska frågeställningar av betydelse för människor som är drabbade av akuta skador och sjukdomar.
E
Eleven planerar och utför, i samråd med handledare, vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter vid akuta skador och sjukdomar.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat.
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, i samråd med handledare, symtom och förändringar i människors hälsotillstånd.
Eleven använder, i samråd med handledare, teknisk och medicinsk utrustning utifrån gällande säkerhetsföreskrifter.
C
Eleven planerar och utför, efter samråd med handledare, vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter vid akuta skador och sjukdomar.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat.
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i människors hälsotillstånd.
Eleven använder, efter samråd med handledare, teknisk och medicinsk utrustning utifrån gällande säkerhetsföreskrifter.
A
Eleven planerar och utför, efter samråd med handledare, vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter vid akuta skador och sjukdomar.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat.
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i människors hälsotillstånd.
Eleven använder, efter samråd med handledare, teknisk och medicinsk utrustning utifrån gällande säkerhetsföreskrifter.
E
Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med viss säkerhet med andra.
C
Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med viss säkerhet med andra.
A
Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med säkerhet med andra.
E
Eleven utför första hjälpen med godkänt resultat.
C
Eleven utför första hjälpen med godkänt resultat.
A
Eleven utför första hjälpen med godkänt resultat.
E
Eleven beskriver räddningstjänstens organisation samt ger några exempel på lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
Dessutom beskriver eleven översiktligt hur organisationer och myndigheter samverkar vid olyckor och katastrofer samt vilka insatser de bidrar med.
C
Eleven beskriver räddningstjänstens organisation samt ger några exempel på lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
Dessutom beskriver eleven utförligt hur organisationer och myndigheter samverkar vid olyckor och katastrofer samt vilka insatser de bidrar med.
A
Eleven beskriver räddningstjänstens organisation samt ger några exempel på lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur organisationer och myndigheter samverkar vid olyckor och katastrofer samt vilka insatser de bidrar med.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."