Lastbilspåbyggnad - specialisering
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen lastbilspåbyggnad - specialisering relaterar till syftet med ämnet lastbilspåbyggnadsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om vald lastbilspåbyggnad och tillhörande utrustning, deras olika system och komponenter samt hur de samverkar.
- Förmåga att montera och göra systeminstallation av lastbilspåbyggnaden och dess utrustning på lastbilar.
- Förmåga att genomföra enklare felsökning, diagnostisering och reparationer av lastbilspåbyggnaden och tillhörande utrustning samt olika system och komponenter.
- Förmåga att använda specialverktyg samt verktyg och övrig utrustning.
- Förmåga att använda manualer, scheman och digitala informationssystem i samband med felsökning och reparationer.
- Förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser.
- Förmåga att använda ett yrkesmässigt språk samt kunna anpassa språket efter målgruppen.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen lastbilspåbyggnad - specialisering.
- Vald lastbilspåbyggnad med tillhörande utrustning, konstruktion, funktion, system och komponenter samt användningsområden.
- Metoder för och genomförande av enklare montering och systeminstallation av chassiburen lastbilspåbyggnad och utrustning på lastbilar.
- Metoder för och genomförande av enklare felsökning, diagnostisering och reparationer av lastbilspåbyggnaden med tillhörande utrustning samt olika system och komponenter.
- Metoder för och genomförande av demontering, montering och justering av komponenter i samband med reparationer.
- Säkerhetskontroll av vald lastbilspåbyggnads funktioner och tillhörande utrustning.
- Metoder för användning av specialverktyg på ett kvalitetsmässigt sätt samt vård av dessa.
- Fordons- och påbyggnadstillverkares anvisningar, scheman och teknisk information på svenska och engelska.
- Arbetsinstruktioner, servicelitteratur och system för reservdelsbeställning på svenska och engelska.
- Säkerhet på arbetsplatsen och förebyggande av person- och egendomsskador.
- Lagar och andra bestämmelser som gäller för arbetet.
- Arbete med problemlösning och uppgifter såväl självständigt som tillsammans med andra.
- Yrkesmässigt språk, kommunikation och målgruppsanpassning.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen lastbilspåbyggnad - specialisering.
Eleven beskriver översiktligt funktionsprinciper för och konstruktioner av vald lastbilspåbyggnad och utrustning, olika system och komponenter samt hur de samverkar.
Eleven beskriver utförligt funktionsprinciper för och konstruktioner av vald lastbilspåbyggnad och utrustning, olika system och komponenter samt hur de samverkar.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat funktionsprinciper för och konstruktioner av vald lastbilspåbyggnad och utrustning, olika system och komponenter samt hur de samverkar.
Eleven utför, i samråd med handledare, i bekanta situationer enklare montering samt systeminstallation av vald lastbilspåbyggnad och utrustning.
Dessutom utför eleven, i samråd med handledare, i bekanta situationer enklare felsökning och reparationer av lastbilspåbyggnaden, komponenter och tillhörande utrustning.
Vid reparationer utför eleven, i samråd med handledare, i bekanta situationer den demontering, montering samt justering av komponenter som arbetet kräver.
Eleven utför, efter samråd med handledare, i bekanta situationer enklare montering samt systeminstallation av vald lastbilspåbyggnad och utrustning.
Dessutom utför eleven, efter samråd med handledare, i bekanta situationer enklare felsökning och reparationer av lastbilspåbyggnaden, komponenter och tillhörande utrustning.
Vid reparationer utför eleven, efter samråd med handledare, i bekanta situationer den demontering, montering samt justering av komponenter som arbetet kräver.
Eleven utför, efter samråd med handledare, i bekanta men även nya situationer enklare montering samt systeminstallation av vald lastbilspåbyggnad och utrustning.
Dessutom utför eleven, efter samråd med handledare, i bekanta men även nya situationer enklare felsökning och reparationer av lastbilspåbyggnaden, komponenter och tillhörande utrustning.
Vid reparationer utför eleven, efter samråd med handledare, i bekanta men även nya situationer den demontering, montering samt justering av komponenter som arbetet kräver.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet rätt arbetsmetod och med visst handlag specialverktyg, verktyg och utrustning.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet manualer, scheman och digitala informationssystem.
Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller påbyggnadstillverkarens krav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet rätt arbetsmetod och med gott handlag specialverktyg, verktyg och utrustning.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet manualer, scheman och digitala informationssystem.
Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller påbyggnadstillverkarens krav.
I arbetet använder eleven med säkerhet rätt arbetsmetod och med mycket gott handlag specialverktyg, verktyg och utrustning.
Dessutom använder eleven med säkerhet manualer, scheman och digitala informationssystem.
Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller påbyggnadstillverkarens krav.
När eleven kommunicerar med kunder och arbetskamrater använder eleven med viss säkerhet ett yrkesmässigt språk.
I kommunikationen med kunder anpassar eleven språket efter målgruppen.
Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
När eleven kommunicerar med kunder och arbetskamrater använder eleven med viss säkerhet ett yrkesmässigt språk.
I kommunikationen med kunder anpassar eleven språket efter målgruppen.
Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
När eleven kommunicerar med kunder och arbetskamrater använder eleven med säkerhet ett yrkesmässigt språk.
I kommunikationen med kunder anpassar eleven språket efter målgruppen.
Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är gott.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."