Lantbruksdjur - specialisering
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen lantbruksdjur - specialisering relaterar till syftet med ämnet lantbruksdjur, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika lantbruksdjurs biologi, livscykler och exteriör samt om lantbruksdjurs näringsbehov och om foder.
- Förmåga att iaktta och tolka lantbruksdjurs utveckling, utseende och beteende.
- Förmåga att identifiera vanliga sjukdomar hos lantbruksdjur samt kunskaper om hur ohälsa och produktionsstörningar kan förebyggas.
- Kunskaper om avel och reproduktion.
- Förmåga att planera och utföra arbetsuppgifter med lantbrukets djur och i djurstallar på ett etiskt och säkert sätt.
- Förmåga att använda, tillse och kontrollera teknisk utrustning.
- Förmåga att arbeta ergonomiskt.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som rör arbete med lantbruksdjur.
- Förmåga att hantera produkter från lantbruksdjur samt kunskaper om produktkvalitet, marknad, ekonomi och försäljning.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen lantbruksdjur - specialisering.
- Foderhanteringssystem.
- Produktionssystem.
- Produktionsstörningar.
- Kvalitetssäkring och livsmedelssäkerhet i produktionen.
- Användning av digitala system, till exempel styrsystem, kontrollsystem och rapporteringssystem.
- Planering och genomförande av fortplantningsrutiner.
- Arbetsplanering i djurstallar.
- Upprättande av produktionsplaner och ekonomiska kalkyler.
- Arbete med djur inom ett specialområde, till exempel mjölkkor eller grisar.
- Inredning och stallbyggnader.
- Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med djurskötsel.
- Lagar och andra bestämmelser i samband med djurskötsel.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen lantbruksdjur - specialisering.
Eleven observerar i samband med stallturer foderhanteringssystem och produktionssystem samt redogör översiktligt för hur systemen används i olika produktionsgrenar.
Eleven tolkar också med viss säkerhet tecken på produktionsstörningar, gör enkla bedömningar av hur störningarna påverkar produktionsresultatet samt redogör översiktligt för hur störningarna kan förebyggas.
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur arbetet med fortplantningsrutiner planeras och genomförs.
Eleven observerar i samband med stallturer foderhanteringssystem och produktionssystem samt redogör utförligt för hur systemen används i olika produktionsgrenar.
Eleven tolkar också med viss säkerhet tecken på produktionsstörningar, gör välgrundade bedömningar av hur störningarna påverkar produktionsresultatet samt redogör utförligt för hur störningarna kan förebyggas.
Dessutom redogör eleven utförligt för hur arbetet med fortplantningsrutiner planeras och genomförs.
Eleven observerar i samband med stallturer foderhanteringssystem och produktionssystem samt redogör utförligt och nyanserat för hur systemen används i olika produktionsgrenar.
Eleven tolkar också med säkerhet tecken på produktionsstörningar, gör välgrundade och nyanserade bedömningar av hur störningarna påverkar produktionsresultatet samt redogör utförligt och nyanserat för hur störningarna kan förebyggas.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur arbetet med fortplantningsrutiner planeras och genomförs.
Eleven planerar och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom ett specialområde.
I planeringen upprättar eleven en enkel ekonomisk kalkyl.
Eleven redogör i kalkylen översiktligt för vilka faktorer som påverkar det ekonomiska resultatet.
I arbetet vårdar och behandlar eleven i samråd med handledare djur.
Arbetet utförs på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom ett specialområde.
I planeringen upprättar eleven en ekonomisk kalkyl.
Eleven redogör i kalkylen utförligt för vilka faktorer som påverkar det ekonomiska resultatet.
I arbetet vårdar och behandlar eleven efter samråd med handledare djur.
Arbetet utförs på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom ett specialområde.
I planeringen upprättar eleven en avancerad ekonomisk kalkyl.
Eleven redogör i kalkylen utförligt och nyanserat för vilka faktorer som påverkar det ekonomiska resultatet.
I arbetet vårdar och behandlar eleven efter samråd med handledare djur.
Arbetet utförs på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt.
Resultatet av arbetet är gott.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar ergonomiskt med lantbruksdjur, teknisk utrustning och stall.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven arbetar ergonomiskt med lantbruksdjur, teknisk utrustning och stall.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven arbetar ergonomiskt med lantbruksdjur, teknisk utrustning och stall.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."