Ellära - spårfordon 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen ellära - spårfordon 1 relaterar till syftet med ämnet ellära - spårfordon, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om elsystems och spänningskällors ingående komponenter, uppbyggnad och funktion i spårfordon och spårområden.
- Kunskaper om uppbyggnad av och funktion hos lik- och enfasväxelströmskretsar i spårfordon samt färdigheter i att mäta och beräkna elektriska storheter i dessa med belastningar av olika slag.
- Kunskaper om uppkomsten av störningar inom och mellan olika elssystem i spårfordon och spårområden.
- Färdighet i att felsöka och avhjälpa fel i lik- och enfasväxelströmskretsar i spårfordon.
- Kunskaper om bestämmelser och standarder för elektricitet.
- Färdighet i att arbeta säkert med underhåll på låg- och högspänningsanläggningar.
- Förmåga att arbeta ergonomiskt på ett sätt som förebygger ohälsa och personskador.
- Förmåga att arbeta på ett säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen ellära - spårfordon 1.
- Ledare, halvledare och isolatorer.
- Grundläggande principer för motorer, generatorer, transformatorer och strömförsörjningsdon.
- Elektrisk serie- och parallellkoppling.
- Spänningskällors uppbyggnad, syfte och funktion.
- Resistiva, induktiva och kapacitiva kretsar.
- Elektriska storheter i lik- och enfasväxelströmskretsar.
- Lik- och enfasväxelström.
- Elektriska och magnetiska fälts uppkomst och verkan samt EMC (elektromagnetisk kompatibilitet).
- Mättekniker samt metoder för att analysera mätvärden, utföra felsökning och avhjälpa fel i spårfordon och spårområden.
- Standarder och bestämmelser för arbete med låg- och högspänning.
- Lågspänningsanläggningars komponenter och utrustningar i spårfordon.
- Högspänningsanläggningars komponenter och utrustningar i spårfordon och spårområden.
- Arbetsmiljö, riskanalys, brandskydd, första hjälpen och krishantering.
- Ergonomiskt arbetssätt för att förebygga ohälsa och olycksfall.
- ESA (elsäkerhetsanvisningar).
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen ellära - spårfordon 1.
Eleven redogör översiktligt för elsystems och spänningskällors ingående komponenter, uppbyggnad och funktion.
Eleven redogör även översiktligt för lik- och enfasväxelströmskretsars uppbyggnad och funktion samt för olika belastningars inverkan på kretsar och elsystem.
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur störningar i elsystem uppstår och vilken påverkan de har på elsystemet.
Eleven redogör utförligt för elsystems och spänningskällors ingående komponenter, uppbyggnad och funktion.
Eleven redogör även utförligt för lik- och enfasväxelströmskretsars uppbyggnad och funktion samt för olika belastningars inverkan på kretsar och elsystem.
Dessutom redogör eleven utförligt för hur störningar i elsystem uppstår och vilken påverkan de har på elsystemet.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för elsystems och spänningskällors ingående komponenter, uppbyggnad och funktion.
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för lik- och enfasväxelströmskretsars uppbyggnad och funktion samt för olika belastningars inverkan på kretsar och elsystem.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur störningar i elsystem uppstår och vilken påverkan de har på elsystemet.
Eleven utför i samråd med handledare elektriska mätningar på lik- och enfasväxelströmskretsar.
Vid arbete i bekanta situationer väljer eleven med säkerhet lämpliga mätmetoder och mätinstrument.
Dessutom gör eleven en tillfredsställande riskbedömning och anpassar vid behov mätningen efter den.
Eleven utför i samråd med handledare enkla beräkningar.
Utifrån resultaten av mätningarna och beräkningarna föreslår eleven i bekanta situationer med säkerhet lämpliga åtgärder för att avhjälpa fel i elsystem.
Eleven utför i samråd med handledare dessa åtgärder.
Eleven utför efter samråd med handledare elektriska mätningar på lik- och enfasväxelströmskretsar.
Vid arbete i nya situationer väljer eleven med säkerhet lämpliga mätmetoder och mätinstrument.
Dessutom gör eleven en tillfredsställande riskbedömning och anpassar vid behov mätningen efter den.
Eleven utför efter samråd med handledare beräkningar.
Utifrån resultaten av mätningarna och beräkningarna föreslår eleven i nya situationer med säkerhet lämpliga åtgärder för att avhjälpa fel i elsystem.
Eleven utför efter samråd med handledare dessa åtgärder.
Eleven utför efter samråd med handledare elektriska mätningar på lik- och enfasväxelströmskretsar.
Vid arbete i nya situationer väljer eleven med säkerhet lämpliga mätmetoder och mätinstrument.
Dessutom gör eleven en god riskbedömning och anpassar vid behov mätningen efter den.
Eleven utför efter samråd med handledare beräkningar.
Utifrån resultaten av mätningarna och beräkningarna föreslår eleven i nya situationer med säkerhet lämpliga åtgärder för att avhjälpa fel i elsystem.
Eleven utför efter samråd med handledare dessa åtgärder.
Eleven redogör översiktligt för bestämmelser och standarder för låg- och högspänning.
Eleven redogör utförligt för bestämmelser och standarder för låg- och högspänning.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för bestämmelser och standarder för låg- och högspänning.
Eleven utför i samråd med handledare underhåll på låg- och högspänningsanläggningar.
Eleven kontrollerar i samråd med handledare säkerheten i anläggningar samt felsöker och reparerar i samråd med handledare enkla fel som uppkommer i såväl nya som befintliga anläggningar.
Eleven utför efter samråd med handledare underhåll på låg- och högspänningsanläggningar.
Eleven kontrollerar efter samråd med handledare säkerheten i anläggningar samt felsöker och reparerar efter samråd med handledare fel som uppkommer i såväl nya som befintliga anläggningar.
Eleven utför efter samråd med handledare underhåll på låg- och högspänningsanläggningar.
Eleven kontrollerar efter samråd med handledare säkerheten i anläggningar samt felsöker och reparerar efter samråd med handledare fel som uppkommer i såväl nya som befintliga anläggningar.
Eleven arbetar på ett säkert och ergonomiskt riktigt sätt samt använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt utifrån bestämmelser och standarder inom elområdet.
Eleven arbetar på ett säkert och ergonomiskt riktigt sätt samt använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt utifrån bestämmelser och standarder inom elområdet.
Eleven arbetar på ett säkert och ergonomiskt riktigt sätt samt använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt utifrån bestämmelser och standarder inom elområdet.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."