Ellära - spårfordon 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen ellära - spårfordon 2 relaterar till syftet med ämnet ellära - spårfordon, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om elsystems och spänningskällors ingående komponenter, uppbyggnad och funktion i spårfordon och spårområden.
- Kunskaper om uppkomsten av störningar inom och mellan olika elssystem i spårfordon och spårområden.
- Kunskaper om uppbyggnad av och funktion hos trefassystem i spårfordon samt färdigheter i att mäta och beräkna elektriska storheter i dessa med belastningar av olika slag.
- Färdighet i att felsöka och avhjälpa fel i trefassystem i spårfordon.
- Kunskaper om bestämmelser och standarder för elektricitet.
- Färdighet i att arbeta säkert med underhåll på låg- och högspänningsanläggningar.
- Förmåga att arbeta ergonomiskt på ett sätt som förebygger ohälsa och personskador.
- Förmåga att arbeta på ett säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen ellära - spårfordon 2.
- Symmetrisk och osymmetrisk belastning.
- TN-C-systemets och TN-S-systemets uppbyggnad, jordningsfunktioner och användning.
- Resistiva, induktiva och kapacitiva kretsar i trefasnät.
- Vagabonderande strömmars uppkomst och utbredning. Returströmmar vid spårdrift.
- Filtrering, stabilisering och andra åtgärder för att minska ledningsburna störningar.
- Trefassystemets uppbyggnad och funktion.
- Mättekniker samt metoder för att analysera mätvärden, utföra felsökning och avhjälpa fel.
- Standarder och bestämmelser för arbete med låg- och högspänning.
- Kraftelektroniska utrustningar dess användning och funktion.
- Ergonomiskt arbetssätt för att förebygga ohälsa och olycksfall.
- Skyddsanordningars funktion och verkan, återledningsdon och sugtransformatorer.
- ESA (elsäkerhetsanvisningar).
- Relevant terminologi, funktionsbeskrivningar och säkerhetsbestämmelser.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen ellära - spårfordon 2.
Eleven redogör översiktligt för elsystems och spänningskällors ingående komponenter, uppbyggnad och funktion.
Eleven redogör även översiktligt för trefassystemets uppbyggnad och funktion samt för olika belastningars inverkan på elsystem.
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur störningar i elsystem uppstår och vilken verkan de har på elsystemet.
Eleven redogör utförligt för elsystems och spänningskällors ingående komponenter, uppbyggnad och funktion.
Eleven redogör även utförligt för trefassystemets uppbyggnad och funktion samt för olika belastningars inverkan på elsystem.
Dessutom redogör eleven utförligt för hur störningar i elsystem uppstår och vilken verkan de har på elsystemet.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för elsystems och spänningskällors ingående komponenter, uppbyggnad och funktion.
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för trefassystemets uppbyggnad och funktion samt för olika belastningars inverkan på elsystem.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur störningar i elsystem uppstår och vilken verkan de har på elsystemet.
Eleven utför i samråd med handledare elektriska mätningar på trefassystem.
Vid arbete i bekanta situationer väljer eleven med säkerhet lämpliga mätmetoder och mätinstrument.
Dessutom gör eleven en tillfredsställande riskbedömning och anpassar vid behov mätningen efter den.
Eleven utför i samråd med handledare enkla beräkningar.
Utifrån resultaten av mätningarna och beräkningarna föreslår eleven i bekanta situationer med säkerhet lämpliga åtgärder för att avhjälpa fel i elsystem.
Eleven utför i samråd med handledare dessa åtgärder.
Eleven utför efter samråd med handledare elektriska mätningar på trefassystem.
Vid arbete i nya situationer väljer eleven med säkerhet lämpliga mätmetoder och mätinstrument.
Dessutom gör eleven en tillfredsställande riskbedömning och anpassar vid behov mätningen efter den.
Eleven utför efter samråd med handledare beräkningar.
Utifrån resultaten av mätningarna och beräkningarna föreslår eleven i nya situationer med säkerhet lämpliga åtgärder för att avhjälpa fel i elsystem.
Eleven utför i samråd med handledare dessa åtgärder.
Eleven utför efter samråd med handledare elektriska mätningar på trefassystem.
Vid arbete i nya situationer väljer eleven med säkerhet lämpliga mätmetoder och mätinstrument.
Dessutom gör eleven en god riskbedömning och anpassar vid behov mätningen efter den.
Eleven utför efter samråd med handledare beräkningar.
Utifrån resultaten av mätningarna och beräkningarna föreslår eleven i nya situationer med säkerhet lämpliga åtgärder för att avhjälpa fel i elsystem.
Eleven utför i samråd med handledare dessa åtgärder.
Eleven redogör översiktligt för bestämmelser och standarder för låg- och högspänning.
Eleven redogör översiktligt för bestämmelser och standarder för låg- och högspänning.
Eleven redogör översiktligt för bestämmelser och standarder för låg- och högspänning.
Eleven utför i samråd med handledare underhåll på låg- och högspänningsanläggningar.
Eleven kontrollerar i samråd med handledare säkerheten i anläggningar samt felsöker och reparerar i samråd med handledare enkla fel som uppkommer i såväl nya som befintliga anläggningar.
Eleven utför efter samråd med handledare underhåll på låg- och högspänningsanläggningar.
Eleven kontrollerar efter samråd med handledare säkerheten i anläggningar samt felsöker och reparerar efter samråd med handledare fel som uppkommer i såväl nya som befintliga anläggningar.
Eleven utför efter samråd med handledare underhåll på låg- och högspänningsanläggningar.
Eleven kontrollerar efter samråd med handledare säkerheten i anläggningar samt felsöker och reparerar efter samråd med handledare fel som uppkommer i såväl nya som befintliga anläggningar.
Eleven arbetar på ett säkert och ergonomiskt riktigt sätt samt använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt utifrån bestämmelser och standarder inom elområdet.
Eleven arbetar på ett säkert och ergonomiskt riktigt sätt samt använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt utifrån bestämmelser och standarder inom elområdet.
Eleven arbetar på ett säkert och ergonomiskt riktigt sätt samt använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt utifrån bestämmelser och standarder inom elområdet.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."