Socialt arbete 1

kurs
Kurskod
SOCSOC01
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen socialt arbete 1 relaterar till syftet med ämnet socialt arbete, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen socialt arbete 1.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen socialt arbete 1.

E
Eleven beskriver översiktligt sociala verksamheter.
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur sociala frågor hanteras i samhället.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
C
Eleven beskriver utförligt sociala verksamheter.
Dessutom redogör eleven utförligt för hur sociala frågor hanteras i samhället.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat sociala verksamheter.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur sociala frågor hanteras i samhället.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
E
Eleven redogör översiktligt för olika lagar och andra bestämmelser som styr verksamheterna och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete.
C
Eleven redogör utförligt för olika lagar och andra bestämmelser som styr verksamheterna och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete.
A
Eleven redogör utförligt för olika lagar och andra bestämmelser som styr verksamheterna och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete.
E
Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande enkla arbetsuppgifter, i samråd med handledare, och på ett yrkesmässigt sätt.
Eleven gör en enkel dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter.
I dokumentationen använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.
C
Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande arbetsuppgifter, efter samråd med handledare, och på ett yrkesmässigt sätt.
Eleven gör en noggrann dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter.
I dokumentationen använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.
A
Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande arbetsuppgifter, efter samråd med handledare, och på ett yrkesmässigt sätt.
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter.
I dokumentationen använder eleven med säkerhet relevanta begrepp.
E
Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra.
C
Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra.
A
Eleven anpassar med säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra.
E
Eleven diskuterar översiktligt egna, andras och samhällets attityder, värderingar och handlingar i relation till arbetsuppgifterna.
I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter och visar respekt för andras åsikter.
C
Eleven diskuterar utförligt egna, andras och samhällets attityder, värderingar och handlingar i relation till arbetsuppgifterna.
I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter och visar respekt för andras åsikter.
A
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna, andras och samhällets attityder, värderingar och handlingar i relation till arbetsuppgifterna.
I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
E
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
C
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
A
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med välgrundade och nyanserade omdömen.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."